Compania aeriană irlandeză low-cost Ryanair ia în considerare transferul listării sale de la Bursa din Dublin la cea din Bruxelles, anunţă simpleflying.com, menţionând că o astfel de mişcare ar fi "nefericită" pentru Irlanda, având în vedere că transportatorul are o bază operaţională şi o prezenţă semnificativă în Dublin.
Şeful Ryanair, Michael O'Leary, a declarat recent, citat de Sunday Times, că operatorul de transport aerian are în vedere mutarea la Bursa de Valori din Bruxelles, subliniind că nivelul ridicat al taxei de timbru pentru tranzacţionarea acţiunilor este un factor major luat în calcul într-o potenţială îndepărtare de piaţa irlandeză. Totodată, O'Leary consideră că piaţa Euronext Dublin este încă prea strâns aliniată la regulile de guvernanţă ale Bursei de Valori din Londra (London Stock Exchange - LSE), în timp ce reglementările altor burse europene sunt "mai simple".
"Nu există vreun motiv pentru care să fim o companie listată la Dublin, mai degrabă decât la Bruxelles", a spus O'Leary pentru Sunday Times, solicitând efectuarea de schimbări la nivelul pieţei irlandeze, inclusiv în privinţa guvernanţei acesteia.
Cu toate acestea, Michael O'Leary a spus că societatea de transport aerian rămâne angajată în prezent la Bursa de Valori din Irlanda. Conform presei internaţionale, nu există deocamdată planuri oficiale pentru transferul listării Ryanair din Dublin la Bruxelles.
Informaţia privind posibila mutare vine după ce compania aeriană a anunţat că Aeroportul din Dublin va pierde peste 15 rute şi aproape 20 de avioane din cauza majorării cu aproape 50% a costurilor de către operatorul aeroportuar.
Executivul companiei aeriene a mai afirmat că, deşi Dublinul este inclus în grupul paneuropean Euronext, cel mai mare grup bursier din Europa, bursa irlandeză este - după ce Marea Britanie a părăsit Uniunea Europeană -"prea aliniată" la regulile de guvernanţă ale Londrei.
• Ryanair acuză Autoritatea Aeroportului Dublin că iroseşte banii contribuabililor
Ryanair a acuzat Autoritatea Aeroportului Dublin (DAA - operatorul aeroportului) că iroseşte 250 de milioane de euro - bani de la contribuabili - pe un tunel subteran pentru marfă în cadrul aeroportului din Dublin, conform simpleflying.com. Tunelul le va permite vehiculelor aeroportului să circule între zonele de est şi vest ale acestuia, pe sub pista de nord, care este acum operaţională. Autoritatea Aeroportului Dublin a propus realizarea tunelului în septembrie 2022 şi a primit undă verde pentru construcţia sa la începutul acestui an, potrivit Irish Independent. Tunelul este aşteptat să fie finalizat în 2024.
Ryanair a criticat entitatea pe platforma de socializare X, arătând că "Autoritatea Aeroportului Dublin face Aeroportul din Dublin necompetitiv, prin creşterea taxelor aeroportuare cu 45%". În plus, compania consideră că operatorul aeroportuar "nu le oferă firmelor de transport aerian niciun stimulent pentru creşterea traficului". Ryanair mai susţine că "apariţia tunelului propus de DAA este rea pentru pasageri, rea pentru locurile de muncă, rea pentru conectivitate şi pentru creşterea economiei irlandeze".
• Ryanair, delistată de la Bursa din Londra în 2021
În noiembrie 2021, Ryanair a anunţat că se va delista de la Bursa din Londra (LSE), devenind prima companie majoră care a dat vina pe Brexit pentru plecarea sa. Ultima zi de tranzacţionare a acţiunilor Ryanair la LSE a fost 17 decembrie 2021. De atunci, titlurile Ryanair sunt listate la Euronext Dublin, iar certificatele de depozit americane (ADR) - la Nasdaq SUA.
Compania aeriană low-cost a raportat, în luna iulie, un profit net de 663 de milioane de euro pentri primul trimestru al exerciţiului fiscal curent, o creştere de aproape patru ori faţă de profitul net de 170 milioane de euro înregistrat în perioada similară a anului trecut. Avansul s-a datorat creşterii traficului şi a preţului biletelor de avion. Conform Ryanair, numărul pasagerilor transportaţi de companie a crescut cu 11% în trimestrul încheiat în 30 iunie 2023, ajungând la 50,4 milioane, astfel că veniturile totale au sporit cu 40%, la 3,65 miliarde de euro.
Cu toate acestea, Ryanair a atras atenţia că ritmul de creştere a început să se reducă la o singură cifră, astfel că societatea ar putea fi nevoită să ia măsuri cu privire la preţul biletelor ca să impulsionezez cererea pe măsură ce consumatorii se confruntă cu presiuni pe partea costurilor.
Pentru întreg exerciţiului fiscal 2024, Ryanair manifestă un optimism prudent, anticipând că va înregistra o creştere cu 9% a traficului, până la 183,5 milioane de pasageri, comparativ cu 185 de milioane de pasageri cât estima iniţial. Motivul prudenţei îl reprezintă întârzierile apărute în livrarea avioanelor comandate de la producătorul american Boeing Co.