Piaţa berii din România raportează o scădere de 9% în primele cinci luni din 2023 faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. Rezultatele se înscriu în trendul descendent manifestat încă de anul trecut, tendinţa continuând accelerat şi în acest an.
Această scădere a pieţei este pusă pe seama unei serii de factori. Printre cei mai importanţi sunt scăderea puterii de cumpărare şi contextul economic dificil, dat de accelerarea ratelor de inflaţie şi a preţurilor materiilor prime. Un alt factor responsabil de scădere este creşterea alarmantă a costurilor de producţie, care se menţine şi în acest an, chiar dacă anumite categorii de costuri, cum ar fi cele cu energia, s-au stabilizat. Au mai contribuit la aceste rezultate şi temperaturile sub media perioadei normale de început de vară, berea fiind o băutură al cărei consum este puternic influenţat de vreme.
"2023 este un an extrem de provocator pentru producătorii de bere din România. Cu toţii fac eforturi pentru a menţine activitatea la un nivel stabil, având în vedere şi erodarea puterii de cumpărare a românilor în context hiperinflaţionist. Potenţialul pieţei locale a berii prezintă încredere, însă predictibilitatea fiscală este esenţială, de aceea considerăm că asigurarea acesteia este un factor important în menţinerea funcţionalităţii operatorilor economici ce activează pe această piaţă", spune Julia Leferman, directorul general al Asociaţiei Berarii României.
De la 1 august 2022, valoarea de bază a accizei la bere a fost majorată cu 20%, iar începând cu 1 ianuarie 2023, nivelul de bază al accizei a crescut cu încă 6%, până la valoarea de 4,20 lei/hl/°Plato. În acest context, măsurile de ajustare bugetară despre care se discută zilele acestea la nivelul Guvernului riscă să pună presiuni excesive asupra echilibrului pieţei.
În România procesele de producţie şi comercializare specifice industriei berii sunt realizate local în proporţie de 97%, iar 50% din ingredientele folosite în procesul de fabricare a berii provin din agricultura românească.
Sectorul berii susţine în mod direct şi indirect peste 60.000 de locuri de muncă, iar datele Asociaţiei Berarii României arată că 1 loc de muncă în producţia de bere generează alte 11 locuri de muncă pe lanţul valoric: 2 în agricultură, 3 în retail, aproape 3 în sectorul ospitalităţii şi 3 pentru furnizori.
In plus, categoria aduce valoare adăugată în economie de 700 milioane de euro anual, iar sectorul este recunoscut pentru comportamentul fiscal onest, cu zero evaziune fiscală pe lanţul de producţie şi contribuţii anuale la bugetul de stat de 530 milioane de euro: "Industria berii este una eminamente naţională, principalele ingrediente provin din România, berea este fabricată în fabricile din ţară, iar produsele sunt şi ele ambalate local. Această piaţă reprezintă un motor pentru economia ţării, având un impact important asupra locurilor de muncă şi a veniturilor bugetului de stat", adaugă Julia Leferman.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.07.2023, 11:05)
Băieții au renunțat la bere, se pregătesc ptr. inrolare și luptat
1.1. Titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Protaru în data de 11.07.2023, 11:48)
:))
1.2. Titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Protaru în data de 11.07.2023, 11:51)
Vo rsa dea burta jos ca sa fie agili pe front :))
2. Titlu
(mesaj trimis de Protaru în data de 11.07.2023, 11:50)
Cica piata a scazut cu 9%. Ce inseamna piata? A scazut 9% din cantitatea vanduta sau din cifra de afaceri?