"Scăderea preţului petrolului ne-a influenţat pozitiv rulajul de marfă"

A consemnat ANCUŢA STANCIU
Ziarul BURSA #Companii / 24 august 2015

"Scăderea preţului petrolului ne-a influenţat pozitiv rulajul de marfă"

Interviu cu domnul Sorin Ciutureanu, directorul general al companiei Oil Terminal

Reporter: Cum apreciaţi activitatea Oil Terminal în acest an?

Sorin Ciutureanu: Se poate aprecia că este primul an din cei trei de când sunt pe această poziţie în care suntem într-o perioadă favorabilă, am aşezat lucrurile astfel încât compania să aibă numai de câştigat, atât în faţa clienţilor noştri, a autorităţilor, cât şi a acţionarilor. Spun că este practic primul an favorabil, pentru că anul trecut, pe vremea aceasta, eram cu securea deasupra capului, deoarece ANAF ne transmisese somaţia de executare pentru o presupusă datorie din 2003.

2015 este un an în care şi cu ajutorul clienţilor noştri tradiţionali, dar în special cei noi, care au considerat oportună colaborarea cu Oil Terminal, avem premisele unor rezultate net superioare faţă de ultimii 5 ani.

Astfel, în primul semestru 2015, comparativ cu primul semestru 2014, programul fizic realizat a crescut cu 7%, cifra de afaceri s-a majorat cu 26,4%, cheltuielile totale au scăzut cu 0,4%, profitul brut realizat a fost în sumă de 12,8 milioane de lei comparativ cu o pierdere brută de 1 milion de lei, iar profitul net realizat s-a ridicat la 10,3 milioane de lei, comparativ cu pierdere netă de 1,4 milioane de lei.

Practic, am lăsat trecutul cu problemele lui care ne urmăresc la fiecare pas (dosare în instanţe de judecată, imputări către foşti angajaţi, litigii cu clienţii... toate din perioada 2010-2012) şi ne-am orientat spre portofoliul de clienţi, le-am câştigat sau recâştigat încrederea în Oil Terminal ca partener de dialog şi iată că, cel puţin în primul semestru al anului 2015, avem nişte rezultate economice mult peste aşteptări.

Mai avem în continuare destule luni din acest an în care putem să mai creştem, însă aici depinde şi de piaţă, cotaţii, cine va dori să stocheze mărfuri pentru a le comercializa la o cotaţie favorabilă iarna, dacă aceasta va fi favorabilă... sunt multe necunoscute pe piaţă noastră şi acestea persistă şi la marii traderi internaţionali.

Reporter: Care a fost valoarea investiţiilor realizate de Oil Terminal în ultimii doi ani? Care a fost sursa de finanţare a investiţiilor?

Sorin Ciutureanu: Scopul principalelor lucrări de investiţii programate pentru anul 2015 este:

- crearea unei noi rampe de descărcare care duce la micşorarea duratei de descărcare a cisternelor CF şi la creşterea cantităţii de produse descărcate;

- depozitarea în condiţii de siguranţă a produselor petroliere şi prelungirea perioadei de funcţionare a rezervorului T 38S şi R22S;

- vehicularea în condiţii de siguranţă pentru mediu şi asigurarea cantităţii integrale a produsului la destinaţie;

- gestionarea corectă a cantităţilor de produse derulate prin achiziţia unui cântar auto şi modernizarea sistemului de contorizare ţiţei.

Valoarea totală a programului de investiţii pe anul 2015 este de 12.889 mii lei, din care se scad rambursările de credite în sumă de 2.046 mii lei (investiţii în valoare de 10.843 mii lei).

Sursa de finanţare a investiţiilor este reprezentată de:

- un credit bancar pe termen mediu (5 ani , contractat în 2011, cu rambursare din 2012) pentru construirea unui rezervor în SP Port;

- un credit bancar pe termen lung (10 ani, contractat în 2013, cu rambursare din 2015) pentru modernizarea unui rezervor de mare capacitate din SP Sud;

- venituri proprii realizate din activitatea de bază.

Gradul de realizare a investiţiilor pentru primul semestru 2015, comparativ cu primul semestru 2014, este de 134,8%.

Cheltuielile de capital curente realizate la 30.06.2015 (cheltuieli de achiziţionare a imobilizărilor, de dezvoltare şi modernizare a acestora) au fost finanţate din surse proprii (venituri încasate), valoarea totală fiind de 3.613 mii lei.

Reporter: Cum apreciaţi piaţa pe care activaţi?

Sorin Ciutureanu: Piaţa este constantă în acest an pe produsele tradiţionale, România fiind încă o piaţă atractivă în regiune. Sunt fluctuaţii anuale la produsele derivate, care te pot influenţa în prognoza care ţi-o faci la început de an. Vă dau un exemplu. InterAgro. Noi am prognozat un rulaj constant la export de uree lichidă, în baza nivelului de anul trecut, extrem de promiţător. Mai mult decât atât, aveam criza din Ucraina care era ţară competitoare directă cu România la exportul de uree. Iată că InterAgro nu mai produce din luna februarie, iar premisele sunt de la o zi la altă mai sumbre. Deci am pierdut faţă de ce am prognozat pe anul acesta circa 400.000 tone pe care a trebuit să le acoperim cu creşteri la alte produse. Spre norocul nostru s-a întâmplat. Avem cel puţin cinci clienţi, societăţi româneşti, extrem de importanţi pentru noi, care ne asigură o mare parte din cifra noastră de afaceri. Mă refer la Petrotel Lukoil, Petrom OMV, Oscar Downstream, MOL România şi, surprinzător, Rompetrol care, datorită condiţiilor meteo din această iarnă, nu a putut opera la propriul terminal din largul portului Midia şi a trebuit să descarce în siguranţă vapoarele de ţiţei în Oil Terminal. Avem o gamă de clienţi externi foarte activi pe piaţa de trading din zona Marii Negre şi Mediterane. Mă refer la Vitol, Euronova, Litasco, PS Trading, MOL Ungaria, companii care şi-au câştigat încrederea în noi atât ca firmă, cât şi ca persoane fizice, pentru că este extrem de important pentru ei să te citească în ochi ca partener de dialog. Dacă ceea ce spui în faţa lor nu e şi ceea ce faci, data viitoare nici nu vor să te mai vadă la faţă.

În actuala conjunctură, remarca "clientul nostru, stăpânul nostru" este deja împământenită la noi şi mă bucur că poate fi şi această abordare prezentă în Oil Terminal. Ne bucură faptul că ne vedem din ce în ce mai des cu clienţii noştri şi căutăm soluţii să le rezolvăm doleanţele. Şi cât vom fi pe aici în conducerea societăţii, eu şi colegii mei, asta vom face.

Reporter: Câţi angajaţi are Oil Terminal?

Sorin Ciutureanu: La data preluării mandatului de Director General, numărul salariaţilor era 1164, iar în prezent se ridică la 979.

Reporter: Cum a fost afectată activitatea Oil Terminal de conflictul din Ucraina?

Sorin Ciutureanu: V-am dat exemplul cu exportul de uree lichidă. Pe baza conflictului cu Ucraina, companiile româneşti puteau să performeze. Bineînţeles dacă aveau şi cotaţii favorabile. Dar să ştiţi că, pe de altă parte, am avut de câştigat, deoarece cotaţiile la produse petroliere au scăzut dramatic faţă de anul trecut pe vremea aceasta şi automat a început să crească şi nivelul de tone rulate. Mai ales la începutul anului trendul era să aducă marfă să stocheze. Între timp situaţia s-a mai calmat când s-a observat că piaţa are un trend descrescător. Deci, criza ucraineană ne-a adus un plus la nivelul volumelor de marfă, dar nu ca urmare a concurenţei din partea acestei ţări, ci a scăderii cotaţiilor internaţionale. Mai mult decât atât, şi nivelul tonelor bunkerate la nave în portul Constanţa a crescut simţitor, mai ales în primul semestru. Acum, asistăm la o scădere.

Reporter: Ce ne puteţi spune despre stadiul construcţiei oleoductului Piteşti-Pancevo, în care Oil Terminal era implicată, alături de Conpet, Gazprom şi Transnafta?

Sorin Ciutureanu: E cam închis subiectul cu Constanţa- Piteşti - Pancevo. Rafinăria din Pancevo rafinează la sub jumătate din capacitatea de 5 milioane. Vă daţi seama de rentabilitate. Să construieşti o conductă de la Piteşti la Pancevo pentru 2 milioane de tone pe an este o aventură. Mai ales că nu ai nici o certitudine că acea rafinărie va mai funcţiona mulţi ani de acum încolo pentru a avea vreo şansă să îţi amortizezi investiţia. Cred că Oil Terminal şi Conpet ar putea să o construiască, dar nu avem garanţii clare din partea sârbilor. Oricum noi suntem în proces de închidere a companiei PEOP pe care am deschis-o la Londra împreună cu Conpet şi Transnafta, am pierdut ceva bani, dar nu am fost nici pe departe în situaţia participanţilor la proiectul Nabucco. În continuare vom vedea pe ce direcţii de colaborare ne vom axa cu partea sârbă. Sunt destule activităţi pe care le putem realiza împreună, cum ar fi tranzituri de produse petroliere spre Constanţa cu barje şi reîncărcare în nave maritime. Asta depinde şi de ei.

Reporter: Mai este pusă în discuţie privatizarea Oil Terminal?

Sorin Ciutureanu: Acţionarul majoritar decide dacă e oportună o astfel de decizie. Momentan nu ştiu să existe discuţii cu privire la modificarea statutului juridic al societăţii.

Reporter: Care este stadiul proceselor cu Broadhurst Investments?

Sorin Ciutureanu: Dosarul privind cererea de intervenţie împotriva Hotărârii AGA nr. 4/20.02.2015 de numire a Consiliului de Administraţie a fost câştigat de Oil Terminal S.A., iar Hotărârea a fost înregistrată la Registrul Comerţului Constanţa. Pe rolul Curţii de Apel şi a Tribunalului Constanţa există trei dosare în contradictoriu cu acţionarul minoritar Broadhurst Inv LTD care privesc cererea de intervenţie şi acţiunea în anulare privind majorarea de capital şi cererea de intervenţie privind revocarea administratorilor prin Hotărârea AGA nr. 3/20.02.2015.

Reporter: Aţi declarat, în 2013, că statul român ar trebui să acorde o atenţie deosebită susţinerii controlului intrărilor şi ieşirilor de produse petroliere în portul Constanţa şi să asigure facilităţi fiscale prin legi clare acestui terminal. Au făcut autorităţile ceva în acest sens?

Sorin Ciutureanu: Haideţi să facem un scenariu sumbru, dar extrem de realist în zilele noastre. Mai avem 3 rafinării în România. În 1989 aveam capacitate instalată de circa 70 milioane tone (sper să nu mă înşel). Au trecut 25 de ani şi mai avem cam 11 milioane. Producţia în Europa nu mai este profitabilă ca urmare a costurilor cu utilităţile, restricţiile de mediu etc.

Petrom extrage ţiţei românesc şi an de an producţia scade. Rompetrol este într-o permanentă discuţie cu statul român cu datoria neplătită, Lukoil este în situaţia pe care o ştiţi.

Aceste rafinării sunt controlate de grupuri economice cu capital străin care, oricând, îşi pot schimba orientarea şi pot închide rafinăriile, dacă cifrele nu arată cum vor acţionarii lor.

Ce face România?

Cum se aprovizionează?

Cu trenul şi autocisternele? Nu trebuie să ne gândim la ce se întâmplă mâine, ci la ce se va întâmplă peste zeci de ani, pentru că ne uităm în viitor.

Aprovizionarea se poate face doar prin Oil Terminal, dacă vrei să susţii piaţa la preţuri competitive. Dacă statul român nu are un terminal de mare capacitate modern, nu va putea face faţă competiţiei din celelalte ţări europene şi ne-europene.

De ce ţări mici cu deschidere la mare investesc sute de milioane de euro pentru a îşi moderniza terminalele petroliere?

Statul croat a investit peste 100 milioane de euro în modernizarea terminalului de la OMISJALI.

Trebuie voinţă şi înţelegerea fenomenului pe care îl reprezintă un terminal de aceste dimensiuni. Şi să îi înţelegi rolul şi importanţa. Asta nu este o firmă la care să te gândeşti numai să vezi cât profit faci. Am exemple ale marilor traderi mondiali care au în portofolii şi importante terminale petroliere. În acele terminale se investeşte permanent, se upgradează periodic în scopul asigurării unor servicii mai economice ca durată de timp, creştere debite pompare, scădere consumuri. Toate aceste beneficii oferite le asigură profitul în celelalte servicii logistice ale grupului.

Aceasta este opinia mea personală care poate părea pe alocuri în contradicţie cu dorinţa de profit a acţionarilor, dar trebuie văzută realitatea, terminalul trebuie modernizat, trebuie infuzie de capital pentru a reuşi să devenim mai performanţi. Nu cerem să ne vireze de la buget vreo sumă de bani, să se facă investiţii prin companiile specifice ale statului, gen Compania Naţională de Investiţii sau altceva. Deci consider că Oil Terminal are o poziţie extrem de importantă pentru România.

Reporter: Cum va influenţează activitatea scăderea preţului petrolului la nivel internaţional?

Sorin Ciutureanu: Aşa cum v-am spus mai devreme, acest lucru a avut o influenţă pozitivă pentru rulajul de marfă prin terminal.

Reporter: Aţi rezolvat problemele privind controalele efectuate de organele statului la Oil Terminal din anii 2010-2012 care au generat obligaţii de plată care, potrivit declaraţiilor dvs, nu prea au fost conforme cu situaţia reală?

Sorin Ciutureanu: Societatea Oil Terminal SA a contestat atât pe cale administrativă, cât şi în instanţa de judecată toate Dispoziţiile obligatorii emise de către organele de control al statului în anul 2012 şi 2013. Avem mai multe dosare pe rolul instanţelor, care s-au soluţionat la fond în mod favorabil pentru societatea noastră, iar în prezent litigiile se află în etapă procesuală a recursului. Menţionăm că unele măsuri din dispoziţiile obligatorii au fost duse deja la îndeplinire de către actuală conducerea executivă, iar unele sunt în curs de implementare. Vedeţi cât de importante sunt şi aceste controale? Mă refer la modul de a controla şi a înţelege fenomenul de către autorităţile de control. Pentru că orice decizie hazardată şi nejustificată clar a organului de control poate genera foarte mulţi bani cheltuiţi în instanţe de judecată, expertize, ani întregi de incertitudini până la hotărârea definitivă a instanţei, punerea unei companii etalon în industria românească în poziţia unei incertitudini clare în faţă unor clienţi . Ne întrebăm uneori cine plăteşte aceste prejudicii? Gândiţi-vă că aceste probleme sunt aferente unui management precedent mie şi apare frustrarea şi din partea noastră că trebuie să rezolvăm în permanenţă probleme ale trecutului şi în acelaşi timp trebuie să fii atent că ce faci tu să fie aşa cum trebuie făcut astfel încât să nu ajungi ca şi societate cu un cazier pătat care să îţi influenţeze business-ul.

Reporter: Care este opinia dvs despre noul Cod Fiscal?

Sorin Ciutureanu: Nu sunt analist financiar să îmi spun opinia despre ceva ce nu a intrat încă în vigoare. Sincer aştept să-l văd în formă finală după toate consultările /dezbaterile care vor urma şi apoi vă pot spune o opinie. Pentru noi ca terminal, există responsabilităţi fiscale destul de mari ţinând cont că suntem operatori, nu proprietari de marfă. Înţeleg să fim responsabili pentru integritatea mărfurilor, dar să ajungem să fim responsabili pentru regimul vamal prin care se introduce o marfă care nu este a noastră, este cam mult din punctul meu de vedere.

Pe de altă parte, reducerea impozitării (diminuarea cotei de TVA, a impozitului pe clădiri, a impozitului pe dividende, eliminarea impozitului pe construcţii speciale) ar putea conduce la majorarea surselor de finanţare pentru viitoarele lucrări de investiţii şi reparaţii ale societăţii.

Reporter: Care sunt planurile companiei pe termen scurt şi mediu?

Sorin Ciutureanu: Aşa cum vă spuneam mai sus, vrem să investim cât mai mult în modernizarea instalaţiilor, upgradarea sistemelor de pompare, siguranţa conductelor şi a rezervoarelor pentru a oferi clienţilor siguranţă mai mare, condiţii mai bune de operare, eliminarea noţiunii de empiric din activitatea noastră. Normal că toate acestea se pot face cu resurse financiare majore, deci focus total către clienţi tradiţionali, prezenţi şi viitori. Avem în acest moment o echipă managerială capabilă să gestioneze situaţia şi, mai mult, după aproape un an de incertitudini,avem şi un Consiliu de Administraţie care ne susţine şi ne consultăm permanent la toţi paşii care-i facem.

Reporter: Cum apreciaţi relaţia cu băncile?

Sorin Ciutureanu: Relaţia cu băncile este caracterizată prin încredere şi prin promptitudine din partea acestora de a găsi soluţii de rezolvare la orice sesizare din partea societăţii. Dar ştiţi foarte bine că în ultimii ani băncile româneşti nu prea au susţinut mediul de afaceri. Dacă eşti super solvabil, e minunat. Dacă ai o mică problemă, nici nu eşti băgat în seamă. Nimeni nu-şi ia nici un risc. Cred că aici băncile din România ar trebui să îşi cam schimbe optica.

Reporter: Începând cu anul 2016 va fi aplicată procedura de bail-in, care presupune confiscarea banilor din depozite (depozite negarantate, mai mari de 100.000 de euro), dacă o bancă va avea probleme. Este compania pregătită să facă faţă unei astfel de situaţii?

Sorin Ciutureanu: Această problematică este complexă, aşteptăm eventualele modificări ale Ordonanţei 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului.

În prezent, societatea noastră colaborează cu instituţii bancare stabile, fiind foarte atenţi la selectarea partenerilor din acest domeniu.

În funcţie de viitoarele modificări legislative vom face o analiză şi vom lua măsurile de protecţie care se impun.

Reporter: Vă mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9746
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4657
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3003
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9056
Gram de aur (XAU)Gram de aur368.9924

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb