Suspendarea de către Ministerul Apărării Naţionale (MApN) a procedurii de achiziţie a corvetelor multifuncţionale a iscat un nou scandal în Armata Română, după cel privind interimatul în funcţia de şef al Statului Major, al generalului Nicolae Ciucă.
Conform unui comunicat al MapN emis la sfârşitul săptămânii trecute, secretarul de stat pentru Armamente, Andrei Ignat, responsabil cu derularea procedurii de achiziţie aferentă Programului de înzestrare esenţial "Corvetă multifuncţională" susţine că a adus la cunoştinţă faptul că Departamentul pentru Armamente a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel, "în temeiul unor sus-piciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii, de natură să afecteze realizarea interesului naţional de securitate în ceea ce priveşte Programul de înzestrare esenţial «Corvetă multifuncţională»".
Textul de mai sus a stârnit nemulţumirea actualului senator Vergil Chiţac, amiral şi fost rector al Academiei Navale Mircea cel Bătrân, care a declarat pentru Ziarul BURSA: "Este o mare harababură în această chestiune. Să vii acum să spui că sunt indicii că interesul naţional va fi afectat, dacă această achiziţie continuă, este o tâmpenie. Interesul naţional de securitate este afectat că nu avem navele militare. S-a trimis dosarul la Parchetul Militar, iar această instituţie va tărăgăna cercetările. Cel mai grav este că nu vom avea navele respective pentru mult timp de acum încolo".
Amiralul Vergil Chiţac s-a arătat consternat şi de faptul că Şantierul Naval Constanţa, care a licitat împreună cu societatea franceză Naval Group, a constestat, înainte de stabilirea firmei câştigătoare, hotărârea de guvern 48/2018 prin care se stabileau condiţiile achiziţiei publice. Chiţac consideră că este cel puţin anormal faptul că înainte de 26 octormbrie 2018, în 19 octombrie, Şantierul Naval Constanţa a sesizat Curtea de Apel Constanţa, în contencios administrativ cu privire la HG 48/2018 prin care a fost organizată achiziţia publică a corvetelor multifuncţionale, mai ales că firma româneas-că şi partenerul Naval Group erau favorite să câştige achiziţia respectivă. Dosarul privind anularea hotărârii de guvern are termen, mâine, 16 ianuarie, la Curtea de Apel Constanţa, iar sesizarea respectivă a constituit încă un temei legal pentru suspendarea de către MApN a procedurii de achiziţie.
În privinţa supoziţiei, conform căreia Şantierul Naval Constanţa a intentat acţiunea în instanţa de contencios administrativ din cauza schimbării lui Mihai Fifor cu Gabriel Leş în fruntea Ministerului Apărării Naţionale, amiralul Vergil Chiţac consideră că nu are nicio o relevanţă şi că trebuia aşteptat stabilirea câştigătorului, după care, dacă cei de la SNC erau nemulţumiţi, se puteau adresa Curţii de Apel Cons-tanţa. Chiţac mai susţine că nici măcar scandalul interimatului din fruntea Statului Major al Armatei nu are legătură cu acest contract de achiziţie, deoa-rece generalul Nicolae Ciucă nu se ocupa de înzestrarea cu armament, acest lucru fiind apanajul secretarului de stat din cadrul MApN.
• Thyssenkrupp s-a retras din cauza lipsei colaborării cu un şantier naval din România
Achiziţionarea unor corvete multifuncţionale a fost stabilită în anul 2016, când secretar de stat la MApN era actualul ministru Gabriel Leş. În acel moment, conform HG 906/2016, s-a stabilit că proiectarea, construcţia şi dotarea navelor militare să se realizeze prin negociere directă cu firma Damen din Olanda. Conform informaţiilor oferite de amiralul Vergil Chiţac Ziarului BURSA, înainte de această negociere directă, au fost studiate, de către membrii comisiei din cadrul MApN, 13 proiecte de corvete şi s-a stabilit că proiectul firmei Damen este cel mai bun.
Ulterior, în luna februarie 2018, guvernul Dăncilă a aprobat HG 48/2018, prin care stabilea că achiziţia corvetelor multifuncţionale nu se va mai face direct de la firma olandeză Damen, ci va avea loc o achiziţie publică pentru contractul în valoare de 1,6 miliarde euro. Prin hotărârea de guvern se stabilea faptul că navele respective urmau a fi construite într-un şantier naval din România şi că mentenanţa acestora se va realiza tot în ţara noastră.
Iniţial, la achiziţia publică organizată de MApN au fost cinci oferte: firma olandeză Damen care urma să construiască navele la Şantierul Naval 2 Mai Mangalia, pe care îl deţine în coproprietate cu statul român, grupul francez Naval Group în parteneriat cu Şantierul Naval Constanţa, grupul italian Fincantieri SpA, consorţiul german Thyssenkrupp Marine Systems în colaborare cu ce mai rămăsese din fostul şantierul naval militar din Mangalia, şi turcii de la firma STM. Cei de la Thyssenkrupp ofereau corveta K 130 Braunschweig, cei de la Damen - corveta Sigma 10514, iar cei de la Naval Group - corveta Gowind.
Între timp, germanii de la Thyssenkrupp şi turcii de la STM s-au retras din procedură deoarece nu au avut un parteneriat viabil cu niciun şantier naval din ţara noastră, fapt ce constituia una dintre condiţiile de câştigare a achiziţiei publice.
Ofertele financiare depuse de cele trei consorţii rămase în competiţie sunt: Naval Group, Franţa - Şantierul Naval Constanţa - 1,2 miliarde euro; Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, Olanda - 1,255 miliarde euro; Fincantieri SpA, Italia - 1,344 miliarde euro. Comisia de evaluare a ofertelor a stabilit că toţi competitorii îndeplinesc condiţiile tehnice stipulate in caietul de sarcini, motiv pentru care a întocmit un raport în care asocierea Naval Group, Franţa - Şantierul Naval Constanţa era indicată ca fiind câştigătorul licitaţiei, criteriul de departajare fiind preţul cel mai scăzut.
• Amiralul Vergil Chiţac: "Oferta celor de la Damen, mai avantajoasă financiar pentru statul român"
Cu toate acestea, licitaţia a fost sus-pendată, iar dosarul achiziţiei a ajuns în atenţia Parchetului Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel Bucureşti. În dosar sunt incluse şi nemulţumirile grupului italian Fincantieri SpA care susţine că niciun reprezentant al companiei nu a avut vreodată contact cu reprezentanţii politicii româneşti sau cu orice altă instituţie a statului, în afara desfăşurării normale a licitaţiei pentru corvete, că nu a primit până acum nicio comunicare oficială cu privire la valoarea ofertelor, acestea fiind date confidenţiale, iar dezvăluirea lor ar fi de natură penală. Fincantieri mai precizează că oferta sa este "fully compliant" cu întregul program pentru reînnoirea flotei Marinei Române şi că nu au existat niciodată motive de îngrijorare cu privire la desfăşurarea procedurii de licitaţie.
Referitor la acest contract, amiralul Vergil Chiţac a mai spus pentru Ziarul BURSA: "Cei de la Damen susţin că oferta lor este cea mai bună, mai ales prin prisma contractelor pe care le-au executat la Şantierul Naval din Galaţi. Din punctul meu de vedere, ar fi fost mai avantajos pentru statul român ca acest contract să fi fost câştigat de Damen. Susţin acest lucru deoarece construirea corvetelor şi mentenanţa lor ar fi fost făcute în Şantierul Naval 2 Mai Mangalia, unde statul este coproprietar alături de firma olandeză. La un contract de 1,6 miliarde euro, profitul este de aproape 300 milioane euro, iar acesta s-ar fi împărţit între olandezi şi statul român. Pe când, în cazul consorţiului Naval Group-Şantierul Naval Constanţa, din profitul respectiv nu ar fi ajuns niciun euro la statul român. Asemenea şi în cazul cheltuielilor privind mentenanţa corvetelor respective".
Vergil Chiţac mai susţine că este vital pentru ţara noastră ca aceste corvete să fie construite cât mai repede, dat fiind faptul că în portul Sevastopol de la Marea Neagră, Federaţia Rusă deţine 71 de nave militare şi 7 submarine. Cu toate acestea, amiralul afirmă că, în acest moment nu se aşteaptă la o agresiune clasică din partea Federaţiei Ruse, ci se teme mai mult de războiul hibrid pe care autorităţile de la Moscova l-au demarat pe tot globul şi care include dezinformarea masivă, manipulare şi războiul cibernetic.
O altă achiziţie militară cu scandal în culise este cea pentru cumpărarea a peste 3000 de camioane militare, contract evaluat la 750 de milioane de euro. Compania germană Rheinmetall a acuzat în mod oficial nereguli în procedura de licitaţie. Rheinmetall a contestat la finalul lunii noiembrie 2018 procedura derulată de MApN, acuzând ministerul că a scris cerinţele din caietul de sarcini pentru a favoriza firma italiană Iveco, celălalt participant la licitaţie.
Contestaţia a fost depusă la Tribunalul Bucureşti în numele con-sorţiului condus de Rheinmetall, iar licitaţia nu a fost încheiată nici acum.
-----
Ediţia română a site-ului rusesc de propagandă Sputnik publică un amplu articol privind procedura de achiziţie a celor patru corvete de către România, în care îl laudă pe ministrul român al Apărării pentru că ştie "să tragă de timp".
"În orice caz, ministrul Gabriel Leş pare un om calm, tacticos, iar cea mai de preţ calitate a şefului politic al Armatei este că pare genul care ştie să tragă... de timp (zice că ştie să tragă şi cu puşca, dar asta nu prea îi va fi de folos). Poate se mai liniştesc apele şi corvetele alea vor putea pluti fără probleme", scrie Sputnik într-un articol în care susţine că există "presiuni uriaşe externe" în privinţa cumpărării corvetelor.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.01.2019, 10:00)
Contributia unui santier romanesc la constructia corvetelor nu depaseste 20% din valoarea proiectului.
Cifrele vehiculate de Dl Amiral(r) privind o asazisa impartire a profitului nu se potrivesc cu realitatea. Nu sunt
expert militar, dar tipurile de corvete oferite au fost proiectate pentru navigatie pe distante mari in Atlantic , Marea Nordului sau Mediterana. Nu este clar daca in valoarea proiectului este introdus sistemele de rachete ofensive sau defensive care sunt si perisabile in timp. Se pare ca potentialul inamic strategic a dezvoltat pentru Marea Neagra si Caspica un sistem de minicorvete dotate insa cu rachete de croaziera de
ultimul tip.