Dan Bărbulescu, care se prezintă ca administrator independent al Oil Terminal, a prezentat autorităţilor (Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie, şi Ministerul Economiei) opinia sa faţă de neconformitatea situaţiilor financiare ale Oil Terminal, aferente anului trecut.
Domnia sa susţine că Oil Terminal, Ministerul Economiei, CNVM şi BVB nu au comunicat această solicitare de raport curent acţionarilor, devenind, astfel, solidare cu administratorii care, potrivit domniei sale, au fraudat şi continuă să fraudeze investitorii români şi străini ai Oil Terminal.
În ceea ce priveşte situaţiile financiare ale Oil Terminal pentru 2012, constatate de CNVM ca fiind neconforme cu IFRS, Dan Bărbulescu a solicitat, fără succes, în Consiliul de Administraţie al societăţii, efectuarea unor corecturi corespunzătoare obiecţiilor sale, se arată într-o scrisoare transmisă de administrator către CNVM.
Dan Bărbulescu a evidenţiat, în scrisoare, câteva puncte eronate din situaţiile financiare ale Oil Terminal:
"-Înregistrarea eronată a imobilizărilor necorporale, deoarece Acordul de Concesiune petrolieră generează un venit net de 2 milioane lei pe an şi nu poate valora doar 3 milioane lei. Din Acordul de Concesiune petrolieră au mai rămas de efectuat 20 de ani şi, deci, nu se poate invoca faptul că durata de viaţă este nelimitată, pentru a nu fi supus amortizării. Prin subevaluare şi neamortizare este prejudiciat Oil Terminal de o sursă importantă de finanţare a investiţiilor.
-Înregistrarea eronată a valorii terenurilor din Secţia Nord, unde primele două parcele cu suprafeţe de 413.413 mp şi, respectiv de 243.912 mp sunt "reevaluate" la sub 70 lei/mp, în timp ce alte două parcele cu suprafeţe de 254.261 mp şi, respectiv 129.334 mp sunt "reevaluate" la peste 400 lei/mp. Această anomalie pentru parcele cu acelaşi grad de poluare, situate în aceeaşi locaţie adiacentă gării din Constanţa, nu are nici o motivaţie economică, decât aceea de a putea vinde la un preţ derizoriu cele două parcele subevaluate.
Evaluatorul a transmis o erată societăţii, în care preciza că valoarea justă pentru cele patru parcele este de 180 lei/mp, ceea ce ar reduce la jumătate riscul de diluare şi ar mări capacitatea de atragere de investiţii noi de la fondurile de inves-tiţii acţionare la Oil Terminal.
-Deoarece Oil Terminal controlează împreună cu Conpet 33% din sucursala Pan European Oil Pipeline (PEOP) ar trebui să prezinte acţionarilor situaţii financiare consolidate, iar cele două companii nu au făcut cunoscute situaţiile financiare acţionarilor.
În plus, Oil Terminal şi Conpet fac parte din Sistemul Naţional de Transport (entitate juridică din legea petrolului), având tarife reglementate şi acelaşi acţionar majoritar (n.r. Ministerul Economiei deţine 59,62% din Oil Terminal).
În documentele Oil Terminal nu este menţionat impactul insolvenţei Oltchim, de la care Oil Terminal are de recuperat 1,8 milioane lei şi cu care s-a înscris la masa credală.
Pentru creanţă trebuiau făcute provizioane care cresc cheltuielile companiei cu 1,8 milioane lei, ceea ce face ca Oil Terminal să nu mai poată înregistra un profit de 0,5 milioane lei pentru 2012.
-Având în vedere faptul că Oltchim înregistra capital propriu negativ din 2009, iar Oil Terminal era implicat în litigii pentru recuperarea acestei creanţe, compania trebuia să facă acest provizion încă din 2009. Situaţiile financiare şi raportul administratorilor pentru 2012 nu conţin notele cu privire la tranzacţiile cu entităţi afiliate, respectiv cu toate societăţile la care statul deţine un pachet semnificativ de acţiuni (Oltchim, Petrom, Rompetrol, Conpet, Administraţia Porturilor Constanţa)".
Dan Bărbulescu evidenţiază, într-un alt document, evenimente semnificative neraportate în Raportul Administratorilor.
Potrivit domniei sale, "în anul 2012 s-au închiriat, fără licitaţie, capacităţi de depozitare de 25.000 mc din depozitul nord către Oil Prod, care are clienţi tot companii de stat şi cu aprobarea unui CA fără cvorum legal, deşi Oil Terminal se afla în litigiu pentru proprietatea acestui depozit cu acelaşi grup Oil Prod/Eco Petroleum".
Dan Bărbulescu mai spune că Oil Terminal s-a calificat în proiectul finanţat în proporţie de 50% din fonduri europene MedGreen, unde urma să fie utilizate două rezervoare nefolosite din parcul închiriat către Oil Prod şi Director: "Directorul general Viorel Ciutureanu a organizat o licitaţie pentru închirierea acestora înainte de aprobarea AGA şi le-a închiriat către singurul participant: Oil Prod", mai indică documentul.
În consecinţă, Dan Bărbulescu a cerut CNVM să ia toate măsurile necesare şi să solicite Oil Terminal publicarea unui raport curent spre informarea acţionarilor şi investitorilor cu privire la opinia domniei sale.
Administratorul independent al Oil Terminal a transmis o scrioare şi Ministrului Economiei, Varujan Vosganian.
"Am semnalat autorităţilor riscurile majore de continuare a fraudelor iniţiate de fosta conducere executivă şi constatate de ANAF, prin care s-au închiriat active, chiar depozite petroliere întregi, fără licitiaţie, şi s-au prelungit, de către noua conducere executivă, cu aprobarea complice dată de OPSPI în AGA Oil Terminal", se arată în scrisoare.
Dan Bărbulescu a semnalat ministrului o situaţie în care Ministerul Economiei nu a acţionat în interesul recuperării urgente a prejudiciilor cauzate Oil Terminal, prin emiterea de către OPSPI a unor mandate, pentru AGA Oil Terminal din 13 decembrie 2012, care încalcă flagrant o dispoziţie a ANAF, transferând responsabilitatea pentru nerezilierea contractelor prejudiciabile către acţionarul majoritar Ministerul Economiei, prin votul împotriva punctelor introduse pe ordinea de zi a AGA pentru aplicarea dispoziţiilor obligatorii ANAF.
Deşi dispoziţiile au fost contes-tate în instanţă de Oil Terminal, acestea sunt executorii, fiind în sarcina Ministerul Economiei şi OPSPI, potrivit documentului.
Refuzul aplicării unei ordonanţe de urgenţă de către Ministerul Economiei şi OPSPI a generat numirea provizorie de persoane înregimentate politic, dar fără competenţele necesare care au aprobat situaţii financiare pentru 2012, ce nu reflectă realitatea economică a societăţii prin subevaluarea unor active de care depinde funcţionarea societăţii sau care se intenţionează să fie vândute, şi supraevaluarea altora care sunt închiriate fără licitaţie, susţine Dan Bărbulescu în scrisoarea sa.
Domnia sa acuză renunţarea la reindustrializarea societăţii prin retragerea Oil Terminal din proiectul Medgreen finanţat în proporţie de 50% din fonduri europene şi calificat în prima rundă a POSCEE, care dezvoltă un program pilot pe bază de noi tehnologii solare concentrate asimilabile în producţia internă, cu folosirea infrastructurii şi capacităţilor de depozitare subutilizate ale societăţii.
"Deşi a fost singurul proiect de investiţii dintre cele aprobate pentru 2013, cu un studiu de fezabilitate care estimează recuperarea inves-tiţiei în trei ani, şi cu finanţare asigurată din fonduri europene, Consiliul de Administraţie a votat retragerea societăţii din acesta", se mai arată în scrisoare.
Dan Bărbulescu consideră că refuzul actualului CA de a solicita statutul de antrepozit fiscal produce zilnic pagube Oil Terminal, deoarece clienţii societăţii preferă serviciile Oil Prod, care deşi a închiriat toate rezervoarele funcţionale din depozitul Nord al societăţii Oil Terminal, beneficiază de statutul de antrepozit fiscal din 2009, anul în care l-a pierdut (n.r. statutul de antrepozit) Oil Terminal printr-o Hotărâre de Guvern prejudiciabilă şi care a fost declarată, anul trecut, ca fiind incompatibilă cu normele UE.
Administratorul independent al Oil Terminal cere, în scrisoarea sa, sprijinul ministrului pentru soluţionarea acestor nereguli.
Dan Bărbulescu s-a adresat şi ministrului delegat pentru energie, Constantin Niţă, cu privire la "situaţia gravă" de la Oil Terminal.
Domnia sa a apelat şi la reprezentanţii OPSPI, pentru a-i transmite copii solicitate după mandatele emise de OPSPI pentru AGA Oil Terminal din 13 decembrie 2012.
Oil Terminal are un capital social de 58,2 milioane lei, divizat în 582.430.253 titluri, cu valoarea nominală de 0,1 lei/acţiune.