Sebastian Mahu, Iulius: Mallurile trebuie să ofere mai multe oportunităţi de a experimenta

Ziarul BURSA #Companii / 29 noiembrie

Sebastian Mahu, Iulius: Mallurile trebuie să ofere mai multe oportunităţi de a experimenta

Cu o reţea de şapte proiecte de retail în mari oraşe din România, peste 310.000 mp de spaţii comerciale moderne integrate în dezvoltări de tip mixed-use şi cu un buget de 1,3 miliarde de euro destinat investiţiilor viitoare, în Cluj-Napoca şi Constanţa, Iulius este unul dintre liderii din real estate-ul autohton. În primele nouă luni ale anului, proprietăţile de retail ale companiei au înregistrat un plus de 6% al vânzărilor şi o creştere de 5% a traficului faţă de perioada similară din 2023. Am discutat cu Sebastian Mahu, Head of Asset Management la Iulius, pentru a afla ce branduri se extind în România, ce tendinţe modelează piaţa de profil şi cum pot fi mallurile mai relevante pentru clienţi.

Cum a fost anul 2024 până acum pentru dezvoltările comerciale ale companiei Iulius?

La nivel de grup, avem un avans de 7% la capitolul vânzări şi de 5% pe trafic, în primele 10 luni din 2024 faţă de perioada similară a anului trecut. Ultimul trimestru reprezintă perioada cea mai aglomerată în retail, astfel că ne aşteptăm să încheiem anul cu rezultate la fel de bune.

Acest an ne-a ţinut ocupaţi pe partea operaţională a proprietăţilor din portofoliu, dar şi pe divizia de dezvoltare, având proiecte care se află în diverse stadii de concept şi derulare, la Cluj-Napoca şi Constanţa.

În reţeaua Iulius, am continuat să aducem noutăţi, atât din categoria mass market, cât şi din cea premium. Ne-am folosit de faptul că proiectele sunt deja dominante de multă vreme şi am început să lucrăm la adaptarea mixului de chiriaşi, să aducem noi atracţii şi să ne consolidăm şi mai mult. Viziunea noastră este să aducem cele mai bune concepte şi să împărţim succesul cu partenerii noştri. Aşa am bifat cele mai mari două tranzacţii de leasing din România, de anul acesta, prin inaugurările Primark (3.800 mp) şi Lefties (5.000 mp), la Iulius Town Timişoara, concepte care deja funcţionează peste aşteptări.

Am fost şi suntem preocupaţi să aducem formate cât mai diverse în mallurile noastre, pentru ca acestea să continue să reprezinte destinaţii zilnice pentru clienţi, fie pentru cumpărături sau servicii imediate, fie pentru experienţe de food & beverage sau timp liber. Aşadar, analizăm diverse concepte de entertainment, edutainment şi dining, iar acesta este focusul nostru principal în perioada următoare.

În privinţa celor două centre de retail de proximitate Family Market, pe care compania le-a realizat în zona metropolitană a Iaşului, ambele proiecte şi-au consolidat prezenţa pe piaţă, raportând o creştere a vânzărilor cu aproximativ 45% în al doilea an de la inaugurare. Ne bucură că retailerii au văzut acelaşi potenţial de dezvoltare a zonei limitrofe a Iaşului la fel ca noi şi au venit cu formate în premieră, cum este Stay Fit, care a deschis în vară prima sală de fitness din Miroslava, şi dm drogerie markt, cu primul magazin din această zonă.

Iulius Town este unic în România prin mixul de destinaţii, dar şi prin anvergură

Cum performează Iulius Town, ultimul proiect major de retail pe care compania l-a inaugurat la Timişoara, în 2019?

Fără a părea lipsiţi de modestie, cele două proiecte mixte pe care Iulius le-a realizat, Palas Iaşi şi Iulius Town Timişoara, nu doar că sunt repere în industria de profil din România, demonstrând cum o dezvoltare poate fi mai mult decât un mall atunci când integrezi o zonă de parc şi clădiri office, ci sunt şi cele mai performante dezvoltări comerciale din afara Capitalei, în termeni de vânzări şi trafic. Palas Iaşi, de exemplu, primeşte anual peste 22 milioane de vizite. Ne bucură faptul că aceste destinaţii reprezintă o primă alegere nu doar a clienţilor, ci şi a lanţurilor internaţionale de retail şi a brandurilor high-end care au planuri de extindere în cele mai mari oraşe din România.

Iulius Town Timişoara are, în 2024, o performanţă mult peste cea din 2023. De exemplu, în ultimele 3 luni, centrul, ca destinaţie, are un plus de 25% pe trafic faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. La aceste rezultate contribuie atât inaugurările din ultima perioadă şi noutăţile aduse mixului de retaileri, cât şi orientarea spre evenimente şi experienţe altfel pe care le organizăm constant şi pe care comunitatea le apreciază foarte mult.

Am consolidat la Timişoara ceea ce este, din cunoştinţele noastre, cea mai mare suprafaţă comercială din România: peste 190.000 mp închiriabili, dintre care 108.000 mp spaţii de retail. Se discută tot mai des despre faptul că mallurile trebuie să ofere mai multe oportunităţi de a experimenta şi de a face lucruri. Ori, la Iulius Town am fost preocupaţi să avem o componentă completă de shopping, dar şi o proporţie mare şi variată de restaurante şi cafenele, locaţii pentru sport, wellness şi servicii necesare, precum şi opţiuni de divertisment. Astfel, Iulius Town este unic în România prin mixul de destinaţii, dar şi prin anvergura proiectului.

Iulius Town are o adresabilitate foarte extinsă, dincolo de graniţe, cu un public fidel din Serbia şi Ungaria, fiind un proiect regional care îi atrage atât pe tineri, cât şi pe cumpărătorii maturi. Avem un mix gândit ca, printre cele 450 de magazine, să existe retaileri pentru toate preferinţele şi bugetele. De altfel, Iulius Town include una dintre cele mai variate oferte de shopping din România: de la department stores cu articole pentru întreaga familie, magazine de modă cu preţuri competitive, până la o zonă sport cu cei mai relevanţi retaileri în domeniu, magazine premium sau boutique-uri cu branduri exclusiviste. Este singurul centru comercial din ţară care include toate ancorele majore de modă prezente pe piaţa din ţara noastră.

Deşi shoppingul rămâne motivul principal pentru care oamenii vin la mall, zonele de dining sunt atracţii din ce în mai relevante pentru clienţi. Gândim proiectele astfel încât să fie locuri în care să îţi facă plăcere să îţi petreci timp cu familia sau prietenii, iar gastronomia, de exemplu, joacă un rol important. La Iulius Town avem peste 11.000 mp dedicaţi spaţiilor HORECA, cu peste 50 de restaurante, cafenele, cofetării şi, posibil, cel mai mare food court din România.

Analizele arată că oamenii îşi doresc ca experienţa să facă parte din procesul de cumpărături, să ia parte la evenimente, activităţi, să se distreze împreună. Iar aici ne ajută parcurile realizate la Palas Iaşi, Iulius Mall Cluj şi Iulius Town Timişoara, unde organizăm de la seri de vară cu cinema în aer liber, sesiuni de yoga, festivaluri culinare, expoziţii educative pentru copii, până la competiţii sportive şi chiar concerte de muzică clasică.

Din nou, Iulius Town poate fi dat ca exemplu pentru diversitatea de destinaţii experienţă şi de edutainment: avem parc, un spaţiu de joacă interior pentru copii, un cinema multiplex cu formatul VIP - care propune şi el o experienţă gastronomică; centru de fitness cu piscină interioară, chiar şi o grădiniţă şi o şcoală de muzică. Pentru că există o preocupare din ce în ce mai mare pentru sănătate, avem inclus şi un hub medical cu numeroase specializări medicale interdisciplinare.

Suntem atenţi la conceptele new media din entertainment, iar anul acesta am avut un parteneriat cu MINA, cel mai mare centru de new media art din Europa de Sud Est, care a venit cu expoziţii imersive itinerante în reţeaua noastră, la Iulius Mall Cluj, Palas Campus Iaşi, iar acum, la Iulius Town Timişoara.

Oamenii fac din ce în ce mai mult sport, iar asta se reflectă în cererea pentru magazine specifice

Ce branduri au deschis magazine în 2024?

Pe piaţa din România, retailul modern are o istorie relativ scurtă faţă de Vestul Europei, astfel că este loc pentru multe branduri internaţionale care sunt prea puţin prezente cu magazine sau chiar deloc. De aceea, în toate proiectele noastre oferim un mix de branduri divers, dar dinamic, în sensul în care ne uităm la diverse concepte şi facem constant loc, prin reconfigurări şi optimizări de spaţii, unor retaileri pe care ştim că publicul şi-i doreşte.

De exemplu, la Iulius Town Timişoara, în ultimul an, echipa de leasing a reconfigurat o suprafaţă de 14.000 mp pentru a facilita intrarea unor nume noi, precum department stores din categoria mass market, dar şi retaileri premium care vor să testeze piaţa din alte oraşe mari ale României. Primark a deschis primul magazin din afara Bucureştiului, iar câteva luni mai târziu, Inditex a inaugurat al patrulea Digital Store Lefties, un concept foarte atrăgător în special pentru generaţia Z, datorită soluţiilor digitale in store: cabine de probă inteligente, case Easy Pay, 0 secţiune de personalizare a articolelor de îmbrăcăminte şi accesoriilor. Ne bucurăm că Iulius Town a devenit, astfel, singurul proiect din România care include toate brandurile din portofoliul grupului spaniol. Ne-a bucurat entuziasmul cu care publicul din vestul ţării le-a primit pe ambele, reflectat şi în valorile de trafic în creştere.

Au urmat: Chic Chic Urban Fashion, un lanţ de magazine multibrand ce reuneşte branduri exclusiviste; un magazin BOSS, după ce anul trecut, acelaşi brand inaugurase în Palas Iaşi prima locaţie din afara Capitalei; brandul italian Oltre, care a deschis primul său magazin full price din reţea.

Oamenii fac din ce în ce mai mult sport, o tendinţă pornită în pandemie, iar asta se reflectă în cererea pentru magazine specifice. Până la finele anului, la Iulius Town se vor adăuga două branduri noi, JD Sports şi Various Brands, precum şi o inaugurare a noului concept mono brand Adidas.

Burger King a deschis locaţii noi în Palas Iaşi, Iulius Town Timişoara şi Iulius Mall Suceava. La Palas Iaşi, a intrat The Body Shop, iar la Iulius Mall Suceava, Sabon şi Miniso. În 2024, am extins parteneriatul cu Stay Fit, care, după locaţia deschisă anul trecut în Palas Campus, acum a deschis două noi centre de fitness, în Family Market Miroslava şi Iulius Mall Iaşi.

Un focus a fost şi pe locaţiile de dining, în toate proiectele, de la noi intrări, până la reamenajări şi implementare de concepte diverse, pentru că oamenii îşi doresc locaţii de food altfel şi sunt doritori să petreacă mai mult timp în ele.

Echilibrul perfect între shopping - relaxare - utilitate şi entertainment

Centrele Iulius sunt deja lidere de piaţă în regiunile în care sunt prezente. Cum vedeţi evoluţia acestora în viitor astfel încât să rămână relevante?

Suntem preocupaţi să menţinem actualizate mixurile din proiecte, să păstrăm gradul de personalizare pe specificul fiecărui oraş şi să continuăm să ne surprindem publicul cu branduri în premieră, cu experienţe noi, cu un echilibru perfect între shopping - relaxare - utilitate şi entertainment.

Am ajuns la o maturitate a proiectelor care ne permite să avem încrederea că formatele noastre vor continua să fie magneţi pentru astfel de noutăţi, pentru branduri şi chiar organizatore de evenimente pop-up. În plus, suntem preocupaţi să investim în modernizarea sau reamenajarea centrelor noastre, implementând tehnologii sustenabile.

De curând, am demarat şi lucrările de extindere pentru Iulius Mall Suceava, proiect care va avea cea mai mare suprafaţă de retail din nordul ţării, de peste 60.000 mp, după ce i se adaugă încă o suprafaţă de 14.500 mp. Noua zonă comercială va completa actualul shopping mall cu branduri internaţionale de modă în premieră regională, restaurante, cafenele, gelaterii, locaţii de tip drive thru, un centru de fitness, spaţii verzi şi mai multe locuri de parcare. Investiţia este estimată la 40 de milioane de euro şi va fi finalizată în prima jumătate a anului viitor.

Şi pentru Palas Iaşi, proiectul nostru fanion avem planuri. Palas este un punct cheie pe harta brandurilor care îşi doresc să se extindă în Iaşi, în Moldova, având în vedere conceptul mixt, rezultatele şi localizarea în centrul Iaşului. Din acest motiv, vom veni curând cu o serie de noutăţi, după un proces de revitalizare si reamenajare, prin care vom aduce un update considerabil experienţelor de care beneficiază clienţii. Vorbim despre noi branduri aduse în Iaşi, nume internaţionale aşteptate de public, noi concepte de divertisment şi dining, dar şi de un update pentru funcţiuni-ancoră ale proiectului.

Investiţii de peste jumătate de miliard de euro la Cluj-Napoca

Iulius are o experinţă definitorie pentru piaţa real-estate autohtonă. Care sunt planurile de dezvoltare şi ce oraşe din România sunt vizate?

Focusul în următorii ani va fi pe Cluj-Napoca şi Constanţa. Proiectul RIVUS Cluj-Napoca este o investiţie de reconversie a fostei platforme industriale Carbochim, care se ridică la peste jumătate de miliard de euro. Particularitatea acestui proiect constă în abordarea sa atipică, chiar şi pentru piaţa imobiliară din România, pentru că am pus pe primul loc continuitatea activităţii industriale, care ocupa doar o treime din cele 14 hectare ale platformei. Fabrica, acum parte din portofoliul Iulius, a fost relocată şi modernizată, păstrându-se, astfel, locurile de muncă şi activitatea de producţie.

Despre RIVUS putem spune că va fi un lifestyle center complet şi complex. Proiectul va găzdui o suprafaţă închiriabilă de retail de 145.000 mp, cu branduri şi ancore în premieră pe piaţa locală şi regională. Printre atracţii se numără primul centru de arte performative şi sala de spectacole integrate într-un proiect imobiliar, centre de entertainment pentru întreaga familie, un fresh market, un mix diversificat de restaurante, tehnologii cinematografice de ultimă generaţie, pentru prima dată în regiune, şi un cinematograf în aer liber. De asemenea, proiectul include facilităţi sportive, un hub medical şi o grădină urbană impresionantă, întinsă pe mai mult de 52.000 mp, care va oferi acces direct la râul Someş, elementul central pe care se bazează întregul concept. RIVUS este în etapa de autorizare a lucrurărilor de construcţie, însă demersul a fost demarat deja, cu demolarea vechilor hale şi cu procesul de conservare a uneia dintre cele două clădiri industriale care vor fi păstrate şi integrate în proiect cu funcţiuni culturale şi de antreprenoriat.

Şi în Constanţa avem un proiect de reconversie urbană în dezvoltare, de mare amploare, care se va desfăşura pe 38 de hectare, teren al Oil Terminal, unde activitatea a încetat acum un deceniu. Investiţia este estimată la peste 800 de milioane de euro şi va defini un hub de business, economic, turistic şi social, repoziţionând Constanţa la nivel naţional şi chiar internaţional. Concret, va fi un format mixed-use, cu office, retail, servicii, concepte culturale, educaţionale, de entertainment, facilităţi publice şi, bineînţeles, parcuri şi spaţii verzi amenajate cu arbori maturi.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Gala BURSA 2024
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

28 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9769
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7199
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3386
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9783
Gram de aur (XAU)Gram de aur401.7229

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
contragarantare.ro
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb