Industria serviciilor financiare trece prin perioada de pandemie mai bine decât arătau estimările iniţiale, dar sectorul bancar se află sub semnul unor evoluţii şi performanţe extreme, potrivit celei de-a 11-a ediţii a McKinsey Global Annual Banking Review. În ultimii doi ani, industria s-a împărţit ani între bănci câştigătoare şi jucători cu rezultate sub aşteptări, iar România nu a făcut excepţie.
Sectorul bancar din România şi-a diminuat profitabilitatea la aproximativ 8% în 2020, de la 11% în 2019, ca urmare a pandemiei, fiind pentru prima dată în ultimii şase ani când profitabilitatea sectorului bancar local a scăzut sub 10%, arată cercetarea citată.
Aceasta subliniază că pandemia a intensificat mai multe incertitudini, precum presiunea inflaţionistă, impactul neclar al stimulentelor economice asupra costurilor de risc sau efectele accelerării adopţiei digitalizării. COVID-19 a dus la un avans semnificativ al digitalizării la nivel global, România fiind printre economiile europene cu cea mai rapidă creştere în privinţa utilizării serviciilor digitale în sistemul bancar.
Lucrarea McKinsey a identificat patru factori care pot genera performanţe divergente - zona geografică, dimensiunea băncilor, concentrarea pe un anumit segment de business şi modelul de afaceri. Factorul legat de mărime pare să fie extrem de relevant în România.
Primele şapte bănci din ţara noastră însumează în jur de 80% din totalul activelor bancare şi sunt responsabile aproape în întregime de profitabilitatea sistemului bancar.
Ovidiu Tişler, Associate Partner al biroului McKinsey & Company din Bucureşti, menţionează: "Aceşti lideri au amploarea necesară pentru a dezvolta operaţiuni mai eficiente şi pentru a investi într-o digitalizare de succes a modelului lor de afaceri, în timp ce băncile celelalte se confruntă cu o provocare imensă care le afectează negativ rezultatele. Mai mult, majoritatea băncilor din România păstrează un model de business universal, cu puţine semne distinctive care să le permită o diferenţiere adecvată".
Analiza instituţiilor financiare cu cele mai bune rezultate indică trei caracteristici comune ale unui model de afaceri sustenabil în viitor:
✓ Experienţa utilizatorului şi servicii financiare digitale încorporate.
România este economia cu cea mai rapidă creştere din Europa Centrală şi de Est (CEE) în e-commerce, iar românii se aşteaptă tot mai mult ca băncile să ofere clienţilor experienţe dinamice, eficiente, în conformitate cu nevoile lor reale. Printre cele mai relevante funcţionalităţi se numără personalizarea serviciilor şi ofertelor sau conectarea la ecosisteme de servicii adiacente (financiare şi non-financiare). Acestea din urmă se află la un stadiu incipient pe piaţa din România.
Analizele McKinsey evidenţiază că băncile din România au înregistrat creşteri semnificative în 2020-2021 pentru segmentul de vânzări digitale, dar punctul de plecare a fost unul foarte jos comparativ cu alte ţări din Europa Centrală şi de Est (procentul vânzărilor digitale a fost de circa 10% în România versus aproape 25% în CEE pentru unele produse). De asemenea, cea mai mare parte a avansului digital este încă determinat de deschideri de produse simple.
✓ Un model economic eficient, care favorizează creşterea veniturilor din comisioane, cu relevanţă semnificativă pentru România, unde 2/3 din veniturile băncilor sunt încă determinate de venituri din dobânzi (vs. 45% la nivel global).
✓ Inovaţie continuă şi servicii lansate rapid prin valorificarea tehnologiei. Vânzările digitale, de exemplu, se află încă într-un stadiu incipient în România, dar exemple din CEE şi la nivel global arată un potenţial semnificativ pe termen scurt şi mediu. Există jucători la nivel internaţional cu sisteme şi proceduri bine stabilite pentru adopţia digitală, permiţându-le să atragă 40% din totalul clienţilor prin mediul digital. Inovaţia şi obiectivele bazate pe decizii rapide sunt extrem de relevante atunci când facem diferenţierea între jucătorii de top şi restul.
"Următorii ani sunt cruciali pentru orice bancă cu aspiraţii de a ajunge pe partea bună a extremei descrise în raportul din acest an. Timpul se scurge, iar diferenţele de performanţă se adâncesc tot mai mult. Nu este timp de pierdut. Dimpotrivă: istoria ne arată că jucătorii care ies dintr-o criză cu decizii îndrăzneţe orientate spre creştere păstrează câştigurile rezultate pe termen lung. Acest lucru este foarte important şi pentru băncile din România. Pandemia Covid-19 a accelerat tendinţa digitală. Acum este momentul să acţionăm", conchide Ovidiu Tişler.
Piaţa creditelor bancare din România şi-a revenit încetul cu încetul după problemele generate de pandemie, graţie unei mai mari flexibilităţi faţă de clienţi şi a unor programe de susţinere a investiţiilor care au impulsionat acest domeniu, arată un comunicat al Software Group. Băncile joacă un rol foarte important, prin susţinerea activităţii economice şi facilitarea transformărilor structurale declanşate de pandemie, însă acestea au nevoie, la rândul lor, să-şi menţină profitabilitatea şi creşterea. Cu toate acestea, în special în ceea ce priveşte împrumuturile pentru IMM-uri şi întreprinderi, deciziile de creditare rămân un proces îndelungat, deoarece în mare parte informaţiile sunt colectate manual şi evaluate pe parcursul mai multor săptămâni, uneori chiar luni, conform sursei citate.
Un studiu Deloitte precizează că, deşi clienţii continuă să utilizeze canalele digitale în special pentru tranzacţiile de plată, mulţi dintre ei îşi doresc o astfel de interacţiune şi pentru produse şi servicii mai complexe, precum împrumuturile ipotecare sau consilierea financiară.
"Această tendinţă se poate transforma într-o reală oportunitate pentru bănci, atât pentru fluidizarea fluxului de informaţii şi analiză, cât şi pentru consolidarea relaţiei cu clienţii lor", subliniază George Robev, business development director Europa şi Asia Centrală al Software Group. Potrivit acestuia, contextul pandemic a accelerat nevoia unei relaţii cât mai digitalizate între bănci şi clienţi, inclusiv în zona corporate.
În opinia lui Robev, pentru a renunţa la astfel de procese greoaie, soluţia este adoptarea de noi tehnologii care să automatizeze iniţierea creditelor şi să gestioneze fluxul de procesare al acestora, evaluările, documentele, ratingurile clienţilor şi deciziile de creditare.