Reporter: Cum a fost anul viticol 2012 pentru "Vinarte"?
Sergio Faleschini: Anul viticol 2012 nu a fost unul bun nici pentru "Vinarte", nici pentru majoritatea producătorilor din România. Recolta a fost cu 30% sub nivelul anului 2011.
Reporter: Aşadar, cât vin aţi produs în acest an?
Sergio Faleschini: Am produs circa 1,5 milioane de litri.
Reporter: Cum este vinul produs în 2012 din punct de vedere calitativ?
Sergio Faleschini: În contrast cu faptul că, din punct de vedere cantitativ, 2012 a fost un an slab, calitatea vinului din acest an este una foarte bună.
Reporter: Cât din producţia "Vinarte" merge la export şi în ce ţări?
Sergio Faleschini: În jur de 10% din producţie merge la export, în ţări ca Japonia, Canada, Danemarca, Olanda, Germania, Franţa, Belgia etc.
Reporter: V-aţi extins vânzările pe pieţe noi?
Sergio Faleschini: Da, ne-am extins în Polonia şi Monaco.
Reporter: Ce lansări aţi avut în acest an?
Sergio Faleschini: În data de 10 noiembrie am lansat "Floare de toamnă", a opta ediţie. În prezent, vinul este epuizat. În cadrul târgului "Good Wine", am lansat vinul "Nedeea" - un asamblaj în premieră din trei soiuri: "Negru de Drăgăşani", "Fetească Neagră" şi "Novac".
Reporter: Ce planuri de investiţii aveţi pentru anul viitor?
Sergio Faleschini: Pentru anul 2013 am prevăzut plantarea a circa zece hectare de vie la Sâmbureşti şi Starmina, din care cinci hectare cu "Cabernet Frank" şi cinci hectare cu "Busuioacă" şi "Fetească Regală".
Reporter: Ce suprafaţă aveţi, în prezent, cultivată cu vie?
Sergio Faleschini: Avem circa 360 de hectare de vie, cultivate cu "Merlot", "Cabernet Sauvignon", "Fetească Neagră", "Negru de Drăgăşani", "Riesling", "Sauvignon Blank", "Tâmâioasă Românească".
Reporter: Care a fost valoarea vânzărilor realizate în primele nouă luni din acest an şi ce cifră de afaceri estimaţi pentru întreg anul 2012?
Sergio Faleschini: Realizarile pe nouă luni se ridică la 2,20 milioane de euro, iar previziunile pentru 2012 sunt de 3 milioane de euro - aproximativ aceeaşi cifră de afaceri ca şi anul trecut.
Reporter: Cum caracterizaţi piaţa de vinuri?
Sergio Faleschini: În acest moment, piaţa vinului înregistrează o creştere ce se va manifesta mai pregnant în anul viitor, ca urmare a producţiei slabe în mai toate ţările producătoare din Europa, cum ar fi Franţa, Italia, Spania.
Reporter: În ce mod evoluează educaţia consumatorilor de vinuri?
Sergio Faleschini: Dacă vă referiţi la România, în ultima perioadă a fost înregistrată o creştere a consumului vinului de calitate, creştere ce se va manifesta şi în anul viitor. Consumatorul român înţelege tot mai mult că preferă să plătească mai mult pe un vin bun, decât să cumpere un vin ieftin, care nu este de calitate. Preţul, astăzi, la un vin normal de la un producător corect este de circa 12 lei/sticlă.
Reporter: Mulţumesc!