Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) atrage atenţia Guvernului şi Parlamentului României cu privire la modificările care se doresc a fi aduse prin Plx-216 -2024 la Lege RCA 132/2017. COTAR, conform unui comunicat remis redacţiei.
Subliniem faptul că, în Germania, se pedepseşte cu închisoare semnarea oricărui contract de colaborare între un asigurător şi un service auto. În România, Parlamentul, ASF şi Consilul Concurenţei doresc să modifice legea astfel încât doar service-urile aflate sub contract cu asiguratorul să poată efectua reparaţii. De ce? Pentru ca aceste service-uri să fie obligate să accepte tarifele impuse de asigurători, ceea ce conduce, în mod inevitabil, la situaţii în care păgubiţii, nemulţumiţi de calitatea reparaţiilor, ajung să ameninţe angajaţii service-urilor.
COTAR avertizează în special grupul de deputaţi PSD-PNL de la Camera Deputaţilor în legătură cu pericolele şi consecinţele grave ale modificării Legii RCA 132/2017, după ce service-urile auto care fac reparaţii în limita sumelor ajustate la cerera asigurătorilor au ajuns să suporte consecinţele pentru slaba calitate a reparaţiilor, inclusiv s-a ajuns la ameninţări cu pisctolul, din partea clienţilor nemulţumiţi.
În contextul actual, din cauza tarifelor reduse şi a discounturilor impuse de societăţile de asigurări multinaţionale, prin contracte dezavantajoase cu service-urile auto, principalii afectaţi sunt păgubiţii şi asiguraţii, care sunt obligaţi să accepte reparaţii de proastă calitate din partea service-urilor auto aflate sub contract cu asiguratorul, precum şi să achite diferenţe la reparaţiile auto datorită faptului ca societăţile de asigurări refuza plata dosarelor sau au intrat în faliment, cu complicitatea ASF.
Sunt situaţii critice, aşa cum presa a relatat, pe 27 august 2024, când angajaţii unui service auto au fost ameninţaţi cu moartea de către proprietarul unui vehicul prost reparat care a scos pistolul în faţa angajaţilor. Acest incident este o consecinţă gravă a tuturor demersurilor pe care asigurătorii le fac, de mai mulţi ani, pentru a modifica legislaţia în favoarea lor şi a diminua cuantumul sumelor alocate reparaţiilor. Există o legătură de cauzalitate directă între tarifele reduse, impuse prin contract, de asiguratori, şi practicate obligatoriu de service-uri, care afectează inevitabil calitatea reparaţiilor şi profesionalismul angajaţilor. Consilul Concurenţei nu vede o problemă foarte gravă care afectează mii de tarife aliniate între asigurator şi service.
COTAR atrage atenţia asupra faptului că piaţa reparaţiilor auto din România trebuie să rămână liberă, bazată pe cerere şi ofertă, conform normelor şi directivelor Uniunii Europene, şi nu îngrădită de diverse tarife de referinţă impuse arbitrar de o parte a deputaţilor PSD-PNL din Parlament, fără a avea la bază niciun studiu de impact asupra pieţei şi a celor 10 milioane de plătitori de polite RCA din România.
De asemenea, solicităm de urgenţă ca RAR şi ANPC să verifice cu rigurozitate service-urile auto care nu prestează reparaţii de calitate şi să le retragă autorizaţiile celor care înregistrează reclamaţii repetate şi întemeiate din partea clienţilor. Aceste service-uri reprezintă un pericol real pentru siguranţa participanţilor la trafic şi subminează eforturile service-urilor serioase, care, în ciuda dificultăţilor actuale, reuşesc să ţină pasul cu tehnologia, să achite taxe şi impozite la zi, să investească în formarea angajaţilor în centre de instruire din străinătate şi să facă investiţii semnificative şefi de lucru, în utilaje şi scule.
"Domnule Prim-ministru Marcel Ciolacu şi domnule preşedinte PNL, Nicolae Ciucă, după ameninţarea cu un pistol, într-un service auto, suntem la un pas de o tragedie care ar putea costa vieţi omeneşti, din cauza unor reparaţii de proastă calitate. Din păcate, aici am ajuns astăzi, din lipsa unui ASF care să sancţioneze societăţile de asigurări pentru neplata daunelor, RAR trebuie sa isi faca datoria si să controleze eficient service-urile care nu folosesc piese originale", a declarat Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.
Confederaţia COTAR solicită Guvernului, Parlamentului şi Curţii Constituţionale să ia în considerare aceste aspecte critice şi să acţioneze în consecinţă, pentru a proteja drepturile şi siguranţa cetăţenilor români. Vă rugăm domnule Marcel Ciolacu să faceţi tot ce vă stă în putinţă, ca propunerile PSD de la CD care se doresc a fi introduse în Plx-216/2024 să se întoarcă la ASF, pentru a fi dezbătute public de către reprezentanţii tuturor asociaţiilor de consumatori, asigurători, transportatori, service-uri auto, etc. Nu este normal caun grup de deputaţi PSD să distrugă definitiv piaţa asigurărilor din România, venind cu nişte propuneri nocive şi periculoase, atât pentru cei circa 10 milioane de asiguraţi plătitori de RCA, cât şi pentru toţi cetăţinii României sau cei străini, aflaţi în transit, care pot deveni victime ale accidentelor rutiere provocate în urma unor reparaţii făcute pe bani puţini, la cererea asigurătorilor", a mai declarat Vasile Ştefănescu, Preşedinte COTAR.