Sistemul bancar reacţionează la COVID-19

Emilia Olescu
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 17 martie 2020

Sistemul bancar reacţionează la COVID-19

Băncile reacţionează la efectele coronavirusului.

În timp ce asociaţiile bancare anunţă că entităţile financiare vor lua măsuri care să vină în sprijinul consumatorilor, o parte dintre instituţiile de credit au comunicat deja măsuri concrete în acest sens, iar Banca Naţională a spus că le susţine. Aceste mişcări au loc în contextul în care consumatorii de servicii financiare solicită băncilor măsuri de sprijin în timpul crizei provocate de virusul COVID-19.

Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF) consideră că se impun măsuri rapide şi decisive pentru susţinerea celor care reprezintă "cea mai vulnerabilă verigă a participanţilor la viaţa economică şi socială a României".

AURSF cere adoptarea de urgenţă a următoarelor măsuri:

"- Amânarea, pe o perioadă de trei luni, a plăţii ratelor la toate creditele consumatorilor, indiferent că este vorba de credite imobiliare, credite Prima Casă, credite de nevoi personale, carduri de credit, credite acordate de bănci sau credite acordate de IFN-uri;

- Suspendarea, pe o perioadă de trei luni, a tuturor executărilor silite care afectează consumatorii utilizatori de servicii financiare, indiferent de stadiul de derulare a procedurilor;

- Suspendarea, pentru o perioadă de trei luni, a activităţii de recuperare a creanţelor provenite din neplata la termen a datoriilor consumatorilor utilizatori de servicii financiare;

- Interzicerea expresă, pe o perioadă de trei luni, a blocării conturilor bancare ale consumatorilor de către bănci, pe motivul neactualizării datelor personale ale acestora".

AURSF solicită adoptarea măsurilor de mai sus în cadrul unei scrisori deschise adresate premierului, "pentru evitarea unei grave crize sociale", exprimându-şi speranţa că, pe lângă măsurile de protejare a mediului de business, Guvernul va acorda atenţia cuvenită şi acţiunilor şi măsurilor de protecţie a consumatorilor utilizatori de servicii financiare".

ARB şi CPBR spun că băncile caută soluţii tehnice individuale şi legale ca să vină în întâmpinarea nevoilor clienţilor viabili

Asociaţia Română a Băncilor (ARB) şi Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR) au transmis că instituţiile bancare caută soluţiile tehnice individuale şi legale pentru a veni în întâmpinarea nevoilor clienţilor viabili, de la caz la caz, privind plata ratelor aferente creditelor aflate în derulare. Comunicatul asociaţiilor bancare arată: "Pentru a putea implementa o astfel de măsură în sprijinul clienţilor care se confruntă cu probleme de lichiditate generate de efectele pandemiei de COVID-19 este necesar ca, în urma analizei făcută cu reglementatorii şi auditorii, astfel de măsuri acordate de bănci în condiţii excepţionale să nu conducă la deteriorarea profilului de risc pentru clienţii şi expunerile respective, potrivit reglementărilor europene si naţionale în ceea priveşte riscul de credit".

Sistemul bancar a înaintat Guvernului României şi Băncii Naţionale a României un set de măsuri menite "să-i permită să fie cât mai bine pregătit în a răspunde solicitărilor clienţilor şi a contracara efectele nocive generate de pandemie".

În contextul manifestării pandemiei de COVID-19 în România, la nivelul întregului sistem bancar au fost adoptate planuri de măsuri specifice, mai arată documentul citat, menţionând: "Preocuparea imediată a instituţiilor de credit a vizat adoptarea de măsuri pentru protejarea sănătăţii clienţilor şi a personalului băncilor, dar şi din perspectiva asigurării continuităţii operaţionale a activităţii băncilor pentru situaţii agravante. Băncile din România au întocmit Planuri de Continuitate ale Afacerilor (BCP) pentru situaţii critice, fiind pregătite să onoreze solicitările clienţilor privind funcţionarea cardurilor şi decontarea plăţilor, asigurarea de lichiditate în mod corespunzător, desfăşurarea activităţii în unităţile bancare etc.

Ca măsură suplimentară de asigurare a sănătăţii, băncile recomandă populaţiei efectuarea plăţilor fără numerar, prin mijloace moderne de plată puse la dispoziţie de băncile din România, precum cardurile sau plăţile online. Băncile îşi vor informa în mod constant clienţii asupra necesităţii de a evita ori de câte ori va fi posibil contactul fizic direct în sucursale şi agenţii. În acest sens, băncile vor lua măsuri prin care să poată deservi clienţii persoane fizice prin intermediul mediului online, pentru un număr cât mai mare de produse şi servicii".

Reprezentanţii sistemului bancar consideră că se impune adoptarea cu celeritate a proiectului legislativ prin care semnătura electronică avansată să poată îndeplini cât mai multe dintre funcţiunile semnăturii electronice calificate.

Comunicatul ARB şi CPBR conchide: "Vom continua să monitorizăm îndeaproape situaţia şi să propunem măsuri suplimentare pentru a sprijini consumatorii, companiile şi economia locală, cu menţiunea că facilităţile ce ar putea fi acordate de bănci clienţilor care întâmpină dificultăţi financiare temporare, de la caz la caz în funcţie de situaţia individuală, să nu conducă la creşterea cerinţelor de capital şi a expunerilor neperformante. (...) Pe lângă măsurile individuale de sprijin pe care le adoptă băncile de la caz la caz, considerăm că va fi esenţial suportul reglementării naţionale şi europene pentru anumite derogări menite să permită băncilor să acorde un sprijin mai amplu clienţilor persoane fizice şi juridice care pot întâmpina dificultăţi în această perioadă. Astfel, comunitatea bancară din România s-a raliat demersului înaintat de Federaţia Bancară Europeană către autorităţile europene prin care propune un set de măsuri cuprinzătoare pentru rafinarea cadrului prudenţial astfel încât să permită sprijinirea mai amplă a clienţilor. Toţi clienţii din statele Uniunii Europene trebuie să beneficieze de un tratament similar în condiţiile pandemiei COVID-19. În prezent, colaborăm cu Federaţia Bancară Europeană şi cu omologii din cadrul federaţiilor şi asociaţiilor bancare la nivelul statelor europene, pentru a lua măsuri adecvate şi direcţionate, funcţie de necesităţi".

Între timp, câtreva bănci au anunţat adoptarea de măsuri care să vină în sprijinul consumatorilor.

CEC Bank amână pentru 30 de zile plata ratelor la creditele acordate persoanelor fizice

După ce Banca Transilvania a anunţat că prelungeşte perioada de graţie pentru cardurile de credit, primele obligaţii de plată pentru clienţi urmând să aibă loc în luna mai, ieri, CEC Bank a comunicat faptul că, este pregătită să susţină amânarea pentru 30 de zile a plăţii ratelor la creditele acordate persoanelor fizice.

Reprezentanţii băncii a anunţat: "Măsura se aplică automat tuturor clienţilor care nu dispun în conturile deschise la bancă, la data scadenţei, de sumele aferente plăţii ratelor la credite şi limite de credit prin carduri, fără a fi necesare demersuri suplimentare şi este valabilă pentru toate creditele: pentru locuinţe, pentru consum sau pentru limite de credit prin carduri. În acelaşi timp, banca sfătuieşte clienţii care au acces la soluţii de plăţi la distanţă (internet banking sau/şi mobile banking), să îşi ramburseze ratele chiar şi în această perioadă, având în vedere că la următoarea scadenţă vor avea o presiune mai mare asupra bugetului, având de rambursat şi rata amânată, şi rata scadenţă din luna respectivă".

Bogdan Neacşu, preşedinte - director general al CEC Bank, a declarat: "În această perioadă, trebuie să dăm dovadă de responsabilitate şi solidaritate şi fiecare dintre noi poate contribui cu soluţii în mod voluntar. Având în vedere contextul actual, am decis să acţionăm proactiv pentru a veni în ajutorul clienţilor CEC Bank care trec printr-o situaţie dificilă în această perioadă. Astfel, CEC Bank a amânat pentru 30 de zile plata ratelor datorate de clienţii persoane fizice, sperând ca astfel să contribuim, prin măsuri de distanţare socială, la reducerea răspândirii virusului. În funcţie de cum evoluează situaţia, vom ajusta măsurile astfel încât să venim în ajutorul clienţilor noştri".

Clienţii persoane fizice ai CEC Bank vor putea să-şi plătească ratele oricând, în termen de maximum 30 de zile de la scadenţă. Pentru perioada de amânare de 30 de zile, nu se vor aplica penalităţi, iar clienţii nu vor fi raportaţi la Biroul de Credit. Durata contractului va rămâne neschimbată, deci nu va fi necesară semnarea unor acte adiţionale.

CEC Bank recomandă tuturor clienţilor ca în această perioadă să utilizeze canalele alternative, precum Mobile Banking şi Internet Banking. Aceste platforme oferă acces la operaţiunile bancare curente, precum transferuri către terţi, plata facturilor, constituirea de depozite şi plata ratelor la credite.

Recent, banca a anunţat posibilitatea deschiderii conturilor la distanţă, 100% online, inclusiv pentru clienţii noi prin intermediul serviciului CEC IN.

În ceea ce priveşte clienţii persoane juridice, CEC Bank este pregătită să vină în sprijinul celor care se confruntă cu dificultăţi economice, cum ar fi suspendarea activităţii sau reducerea acesteia, în contextul actual.

"Comunicarea este esenţială în această perioadă şi de aceea, Banca recomandă clienţilor persoane juridice să contacteze Client Manager-ul lor dacă se confruntă cu probleme. Banca va căuta soluţii personalizate pentru business-urile afectate şi va trata cu celeritate fiecare caz şi situaţie în parte", mai arată comunicatul citat.

Măsurile de sprijin ale Raiffeisen Bank pentru clienţii săi

Raiffeisen Bank se adresează clienţilor săi rugându-i să opteze pentru utilizarea aplicaţiilor de mobile şi online banking în această perioadă şi să nu facă vizite în agenţii decât "dacă este strict necesar şi cu respectarea regulilor publicate de autorităţi privind distanţa faţă de alte persoane, precum şi numărul de persoane care să se afle într-o încăpere".

Comunicatul raiffeisen Bank arată: "Clienţii persoane fizice ai băncii care au credite în derulare au, majoritatea, posibilitatea prevăzută deja în contracte, de a opta pentru o amânare de până la trei luni la plata ratelor. În acelaşi timp, pentru clienţii care nu au o astfel de opţiune, dar au dificultăţi temporare la plata ratelor, vom găsi soluţii individualizate. (...)

Colegii noştri din zonele de Corporate şi IMM discută cu clienţii perosane juridice să înţeleagă care este situaţia şi să găsim împreună soluţii pentru susţinerea activităţii acestora, cu prioritate a companiilor din industriile cele mai afectate pe termen scurt".

Banca acordă pentru clienţii săi, persoane juridice, comision zero pentru plăţile la POS-uri până la 30 aprilie, pentru a încuraja plăţile electronice la comercianţi, dat fiind că numerarul poate avea un risc mai ridicat de contaminare. Instituţia de credit a mai anunţat că va discuta cu partenerii şi furnizorii săi pentru a reduce termenele de plată a produselor şi serviciilor livrate.

BRD Groupe Societe Generale oferă gratuit, timp de trei luni, serviciile de Internet şi Mobile Banking

BRD Groupe Societe Generale a decis să ofere gratuit, timp de trei luni, serviciile de Internet şi Mobile Banking, potrivit unui comunicat de presă. Banca elimină toate costurile aferente tranzacţiilor realizate prin aceste instrumente, în mod necondiţionat de folosirea sau achiziţia unor pachete de produse.

Gratuitatea va dura până în 16 iunie 2020, cu posibilitatea de a fi prelungită şi ulterior acestei date, conform documentului citat, care arată că această măsură se adresează clienţilor existenţi, care folosesc deja sau aderă la serviciile de bancă la distanţă în această perioadă.

Utilizatorii nu vor plăti comision lunar de administrare pentru serviciile de bancă la distanţă, iar plăţile interbancare în lei, precum şi plăţile SEPA în lei şi euro vor fi gratuite.

BCR: "Apelul nostru este la calm şi la raţiune, pentru că aşa vom găsi cele mai bune soluţii, eficiente şi sustenabile pe termen lung"

BCR poate acorda clienţilor, în funcţie de situaţia individuală, o perioadă de graţie de trei luni la plata ratelor de credit, o reducere a ratei pe o perioadă limitată de timp sau extinderea perioadei de derulare a creditului, pentru a diminua suma lunară de plată, potrivit reprezentanţilor băncii, preluaţi de Agerpres.

Aceştia au menţionat: "BCR este o instituţie cu un portofoliu de credite complex şi multe categorii de clienţi şi produse. Avem o experienţă extinsă în ceea ce priveşte măsurile de sprijin al clienţilor cu credite, pe care o aplicăm din 2010, de când am oferit suport pentru peste 200.000 de clienţi. Indiferent de COVID19, în funcţie de situaţia individuală, BCR are soluţii concrete de reorganizare financiară a relaţiei cu banca: perioadă de graţie de trei luni la plata ratelor de credit; reducerea ratei la credit pe o perioadă limitată de timp; extinderea perioadei de derulare a creditului, pentru a diminua suma lunară de plată".

Reprezentanţii BCR susţin că sistemul bancar este solid şi rezistent pentru a găsi soluţii pe termen scurt şi pe termen lung, iar băncile româneşti au experienţa unei crize prin care au trecut şi din care au învăţat lecţii valoroase.

"Apelul nostru este la calm şi la raţiune, pentru că aşa vom găsi cele mai bune soluţii, eficiente şi sustenabile pe termen lung". afirmă reprezentanţii băncii.

În cazul întreprinderilor mici şi mijlocii, în linie cu autorităţile de reglementare, vor fi prelungite facilităţile de creditare pentru capitalul de lucru care au scadenţă până la sfârşitul lunii iunie, astfel încât să le ajute să îşi desfăşoare activitatea normal în această perioadă dificilă.

"Repetăm apelul la calm şi la pregătirea unor soluţii sistemice, alături de autorităţile legislative şi de reglementare, asociaţii patronale şi asociaţii de clienţi. Vom lucra împreună cu clienţii noştri pentru a găsi măsuri adecvate şi personalizate pentru fiecare caz în parte, care să asigure o relaţie normală şi în viitor, fără a genera costuri nesustenabile sau alte probleme pentru aceştia. Este foarte important să gândim pe termen lung soluţii pentru întreaga economie românească - în special soluţii pentru IMM-uri, pentru siguranţa locurilor de muncă, pentru strategii şi măsuri concrete de rezilienţă economică. Aceasta va fi provocarea pe termen lung. Pe termen scurt vom depăşi epidemia, pe termen lung va trebui să începem să ne pregătim cu sprijin masiv pentru întreaga economie".

Banca Românească suspendă, temporar, plata ratelor

Clienţii persoane fizice de la Banca Românească pot beneficia de suspendarea temporară, de până la două luni, a plăţii ratelor datorate, conform unui comunicat al băncii. Aceasta menţionează că, pentru credite ipotecare, consum cu ipotecă sau nevoi personale, pe baza solicitărilor clienţilor făcute plata ratelor poate fi amânată pentru una sau două luni. Acest lucru înseamnă că ratele nu vor deveni scadente în perioada solicitată.

Pentru clienţii care deţin unul dintre cardurile de credit MasterCard Standard sau MasterCard Gold, Banca Românească extinde automat, până pe 15 mai 2020, perioada de graţie.

Cîţu: "Sistemul bancar trebuie să prezinte un pachet important privind situaţia ratelor bancare"

La finalul săptămânii trecute, Florin Cîţu, ministrul Finanţelor Publice, a anunţat că poartă discuţii cu mediul bancar pentru ca debitorii care au rate la bănci să le poată plăti cu întârziere, prin prisma dificultăţilor generate de criza epidemiei de coronavirus.

Oficialul de la Finanţe a subliniat, ieri, că sistemul bancar trebuie să prezinte un pachet important privind situaţia ratelor bancare, deoarece băncile ştiu că fluctuaţia plăţilor creditorilor va fi mai lungă de 2-3 luni: "Discuţiile (n.r. Guvernului cu băncile pe tema suspendării ratelor) sunt, aici este decizia sistemului bancar şi vor găsi cea mai bună soluţie. Eu cred că trebuie să ne gândim - şi este bine ceea ce face sistemul bancar - el se gândeşte că nu e doar o fluctuaţie de 2-3 luni, s-ar putea să fie mai lungă, şi atunci cred că ei trebuie să vină cu un pachet important, să îi lăsăm să facă pachetul să fie cât mai bun şi să fie aplicabil. Vom vedea cu ce vor apărea, dar cred că vor apărea cu ceva în perioada următoare".

În opinia avocatului Gheorghe Piperea, suspendarea plăţii ratelor bancare pe 2-3 luni nu rezolvă, ci agravează problema supra-îndatorării, care va veni după starea de urgenţă.

DAN SUCIU, BNR:

"Nu este nicio legătură între instalarea stării de urgenţă şi situaţia sistemului bancar"

Banca Naţională a României trebuie să ia, în această perioadă, două categorii de măsuri, una care vizează lichiditatea în sistemul bancar şi a doua care prevede păstrarea stabilităţii cursului şi a dobânzilor, a declarat, ieri, purtătorul de cuvânt al BNR, Dan Suciu.

Acesta a subliniat, conform Agerpres, în cadrul unei emisiuni televizate: "Suntem în perioada în care luăm primele măsuri care să permită o funcţionare relativ normală a economie. Sunt două categorii de măsuri. Prima vizează păstrarea lichidităţii în sistemul bancar. În aceste moment sunt bani suficienţi în bănci, sunt bani suficienţi în ATM-uri şi facem şi toate eforturile, împreună cu sistemul bancar, ca ministerul de Finanţe să aibă acces la aceşti bani".

Acesta a subliniat că nu este niciun motiv de îngrijorare legat de depozitele bancare, de banii din bănci ai oamenilor, iar starea de urgenţă, "după ce va fi clarificată noţiunea", nu va avea niciun impact în legătură cu sistemul bancar.

"Nu este nicio legătură între instalarea stării de urgenţă şi situaţia sistemului bancar, nu este niciun motiv de îngrijorare sau de a încerca să scoatem bani din ATM şi din bănci. Este un apel la calm pe care îl fac, la bună-cuviinţă şi la înţelegerea situaţiei respective", a explicat purtătorul de cuvânt al Băncii Naţionale.

Acesta a precizat că a doua măsură pe care BNR o ia este să păstreze, în condiţiile evoluţiei pieţei, în condiţiile volatilităţii din pieţele internaţionale, a stabilităţii cursului şi a dobânzilor: "Ştiu că astăzi (n.r. ieri) aţi consemnat recorduri şi aţi consemnat ca atare. Dar trebuie să ţinem cont şi de contextul regional şi în contextul regional, de exemplu, zlotul a avut o depreciere de 0,7%, forintul de 0,7, leul de doar 0,1. Din acest motiv spun că, cu o asemenea depreciere, avem o stabilitate a cursului de schimb ţinând cont de noile condiţii economice. De aceea spun: o comparaţie în termenii aceştia cu epoca de altădată, în care evoluţia leului era într-un anumit fel, aproape că nu se mai susţine. Suntem într-o nouă dimensiune economică, într-o nouă paradigmă economică, şi, chiar dacă nominal lucrurile evoluează pe context de depreciere sau aşa mai departe, sau în context de record, nu cred că mai este potrivit să le consemnăm ca atare de vreme ce, aproape că aş spune, lumea s-a schimbat".

Dan Suciu a adăugat că susţine măsurile băncilor de amânare a plăţii ratelor.

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. De ce nu spuneti nimic de Banca Transilvania, cea mai mare bancă din românia?

    Ați amintit numai de cei care vă plătesc!! 

    1. Gicule. esti facut gramada!

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb