Aspectul cel mai des reclamat de către petenţi în anul 2014 a fost neplata/plata parţială a despăgubirilor/valorilor de răscumpărare solicitate de către asiguraţi/păgubiţi (12.073 de cazuri), acestea reprezentând un procent de 95% din totalul petiţiilor înregistrate de ASF în sectorul asigurărilor-reasigurărilor, transmite instituţia.
Printre alte aspecte sesizate s-au numărat şi solicitări de recalculare a valorii despăgubirilor, respectiv nerespectarea condiţiilor contractuale/normelor RCA.
Din cele 12.073 petiţii prin care s-a reclamat neplata despăgubirilor au fost soluţionate favorabil petenţilor 8.995 cazuri, reprezentând 75% din total, după cum urmează: prin plata integrală (64% din total) sau plata parţială (11% din total) a despăgubirilor solicitate.
ASF a primit, anul trecut, în total, în acest sector, 19.828 de petiţii, din care au fost înregistrate în mod unic pe petent, analizate şi soluţionate 12.696 de petiţii transmise de către asiguraţi/păgubiţi. Cifra agregată a petiţiilor include şi: solicitări trimise de către service-urile auto, reveniri/completări la petiţii deja analizate, solicitări care nu intră în sfera de competenţă a ASF, solicitări referitoare la obiectul de activitate al altor direcţii de specialitate din cadrul ASF şi care au fost predate acestora etc.
Din analiza datelor raportate de către societăţile de asigurare la ASF, s-a constatat faptul că cele 12.696 petiţii, analizate şi soluţionate în mod unic pe petent în anul 2014, reprezintă 1,5% din numărul total de daune avizate de către asigurători (847.296) şi 0,08% din numărul total al contractelor de asigurare aflate în vigoare la sfârşitul anului 2014 (15.264.827).
Analiza petiţiilor soluţionate, în perioada 2011 - 2014, relevă faptul că acestea au crescut în mod constant în intervalul 2011 - 2013, înregistrând o scădere anul trecut cu 5,78%.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a primit în total, anul trecut, 21.349 de petiţii, dintre care 92,88% au fost înregistrate în sectorul asigurărilor-reasigurărilor (19.828), 4,41% în sectorul pensiilor private (941), iar 2,72% în sectorul instrumentelor şi investiţiilor financiare (580).
În anul 2014, cea mai mare pondere au deţinut-o petiţiile înregistrate pe clasa asigurărilor generale, cu un număr de 12.512, reprezentând 98,55% din total. Acestea au înregistrat o scădere de 5,89% faţă de 2013.
În cadrul categoriei asigurărilor generale, ponderea importantă o deţin petiţiile înregistrate pe clasa asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto RCA şi Carte Verde, cu un număr de 8.990, reprezentând 70,81% din totalul anului 2014, în scădere cu 2,78% faţă de anul 2013.
Pe segmentul asigurărilor obligatorii RCA şi Carte Verde, cele 8.990 petiţii înregistrate şi soluţionate în 2014 reprezintă aproximativ 0,13% din numărul contractelor RCA încheiate (7.141.909) şi respectiv 3,30% din numărul dosarelor de daună RCA avizate (271.892), conform datelor raportate de către asigurători la ASF.
Din cele 12.696 petiţii înregistrate în mod unic pe petent, un număr de 9.316, reprezentând 73,38% din totalul anului 2014, au fost soluţionate în favoarea petenţilor, în creştere cu 3,77% faţă de anul precedent.
Din analiza petiţiilor primite pentru primele zece societăţi de asigurare care au înregistrat cele mai multe petiţii la ASF, reiese faptul că, exceptând societăţie City Insurance SA şi Allianz-Ţiriac SA care au înregistrat creşteri ale numărului de petiţii, cu 36,58%, respectiv 22,37%, celelalte societăţi de asigurare au înregistrat scăderi ale petiţiilor în anul 2014. În perioada analizată, Euroins SA (33,62%) şi Astra SA (24,64%) au înregistrat cumulat un procent de 58,26% din numărul total de petiţii adresate ASF.
În sectorul pensiilor private, în anul 2014, ASF a primit în total 941 de sesizări. Analiza numărului de petiţii înregistrate şi soluţionate în perioada 2012 - 2014 arată faptul că acestea au scăzut în mod constant cu peste 20% pe an.
Din analiza datelor înregistrate la ASF, reiese că în anul 2014, în sistemul pensiilor private au fost înregistrate 97,56% petiţii privind Pilonul II, în timp ce petiţiile transmise de către participanţii care au aderat la un fond de pensii facultative (Pilonul III) reprezintă 2,44% din totalul numărului de petiţii înregistrate.
În ceea ce priveşte petiţiile adresate de către participanţii la Pilonul II, cele prin care se solicită informaţii privind apartenenţa la fondurile de pensii administrate privat şi cele referitoare la repartizarea aleatorie au înregistrat o pondere însemnată, de 49,62%.
Referitor la petiţiile adresate de către participanţii la Pilonul III, cele mai multe au vizat solicitări de informaţii referitoare la deductibilitatea contribuţiilor la pensiile facultative, şi anume 43,48% din total.
În sectorul instrumentelor şi investiţiilor financiare, în anul 2014, ASF a primit spre soluţionare un număr de 580 de petiţii, memorii şi solicitări de informaţii, structurate pe tipuri de entităţi şi pe tipuri de operaţiuni.
Din analiza petiţiilor efectuată funcţie de entităţile reclamate, reiese că cele mai multe petiţii au fost înregistare pentru emitenţi - 37,41%, pe locul secund înregistrându-se petiţiile pentru intermediari (S.S.I.F. sau firme de investiţii din state membre - 32,24%).
Din totalul de 87 de adrese înregistrate referitoare la furtul de acţiuni, un număr de 85 de adrese (atât sesizări, cât şi informări, cereri de audienţă) au fost formulate de foşti clienţi ai SSIF Harinvest S.A. De asemenea, au fost înregistrate 79 de solicitări referitoare la verificarea deţinerilor de acţiuni sau vânzare fără acord.
În urma procesului de reconstrucţie instituţională, la nivelul ASF a fost înfiinţată, începând cu data de 1 ianuarie 2015, Direcţia Protecţia Consumatorilor care are ca principal obiectiv protecţia, la nivel integrat, a drepturilor şi intereselor consumatorilor de produse financiare nebancare, pe cele trei pieţe supravegheate. Activitatea de soluţionare a petiţiilor va fi gestionată de către Serviciul Petiţii din cadrul acestei direcţii. Pe lângă activitatea reactivă de gestionarea a petiţiilor, noua direcţie are o componentă privind monitorizarea practicilor incorecte, abuzive sau frauduloase care pot afecta consumatorii. De asemenea, Direcţia transmite propuneri de măsuri către direcţiile de supraveghere, control şi reglementare şi elaborează informări, alerte şi materiale de educaţie a consumatorilor de servicii financiare.