Autorităţile au solicitat Comisiei Europene (CE) să aprobe includerea unor autostrăzi şi a transportului urban în programele finanţate din fonduri structurale în perioada 2007-2013.
Ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, a declarat, vineri, într-un seminar: "Am cerut decontarea, din fonduri structurale, a 85% din valoarea totală a unor proiecte de autostradă realizate de ţara noastră după 2007 cu fonduri BEI. Un exemplu în acest sens este autostrada Bucureşti-Ploieşti. CE a aprobat astfel de măsuri pentru Slovacia şi Ungaria. Trebuie să demonstrăm că achiziţia de lucrări şi derularea proiectului s-au desfăşurilor conform regulilor de accesare a fondurilor structurale. Solicitarea noastră vizează şi includerea lucrărilor de metrou la magistrala Drumul Taberei. Astfel, avem şansa ca în bugetul de stat să mai intre maxim 800 milioane euro din decontarea acestor lucrări".
Domnia sa a precizat că ţara noastră a mai primit, vineri, 73 de milioane de euro din fondurile europene pentru Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POS DRU). În mai, CE va mai plăti cereri de rambursare de 183 milioane euro în cadrul Programului Operaţional Regional (POR) şi încă 134 milioane euro în cadrul Programului Operaţional Sectorial Mediu (POSM).
Eugen Teodorovici este în continuare optimist că, până la finele anului, vor fi trimise CE cereri de rambursare în valoare totală de 6,5 miliarde de euro şi că ţara noastră va evita dezangajarea automată a fondurilor structurale alocate perioadei 2007-2013. "Ca un prim nivel de atins, am spus, în luna iulie, să avem trimise către Comisie cereri de rambursare de 2,5 miliarde euro", a subliniat domnia sa.
• 13% rată de absorbţie în aprilie
Rata de absorbţie a fondurilor europene era de 13,05% la 19 aprilie (doar plăţile intermediare de la CE), potrivit unei statistici realizate de Ministerul Fondurilor Europene. Valoarea plăţilor către intermediari atingea, la data menţionată, suma de 5,39 miliarde euro, ceea ce corespunde unui grad de absorbţie de 25,14% din totalul alocării perioadei 2007-2013. Din această sumă, 4,84 miliarde euro reprezintă contribuţia Uniunii Europene.
Numărul deciziilor de finanţare a atins nivelul de 9.490, valoarea lor totală fiind de 21,3 miliarde euro. Din această sumă, 16,8 miliarde de euro reprezintă contribuţia UE. Deciziile de finanţare aprobate corespund unui procent de 87% din alocarea UE pentru perioada 2007-2013.
Proiectele aprobate pentru finanţarea din fondurile structurale alocate ţării noastre în această perioadă sunt în număr de 11.656, cu o valoare totală de 30,4 miliarde euro.
• Mai avem doar două programe pre-suspendate
POST şi Programul Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice (POS CCE) sunt încă pre-suspendate la această dată, patru programe operaţionale fiind deblocate în ultima perioadă.
Ministerul Fondurilor Europene estimează că cele două programe vor fi deblocate până la finele lunii iunie a acestui an.
POR a fost deblocat recent, iar CE va relua rambursările din luna mai. POS DRU a fost deblocat de la începutul anului, CE reluând plăţile din luna februarie. Astfel, în primul trimestru al acestui an, au fost plătite, pe POS DRU, cereri de rambursare de circa 700 milioane lei.
La 19 aprilie, rata de absorbţie a fondurilor europene alocate POR a ajuns la 24,7%, cea pentru POSM - la 12,88%, cea pentru POST - 6,46%, cea pentru POS CCE - la 6,77%. POS DRU avea, la data menţionată, o rată de absorbţie de 13,08%.
Vicepreşedintele CE, Johannes Hahn, a declarat, într-o întâlnire cu Ministrul Transporturilor Relu Fenechiu, că metroul va fi inclus în programul POST pentru a putea beneficia de finanţare europeană. Domnia sa a respins solicitarea autorităţilor noastre ca finanţarea naţională, în cadrul proiectelor de infrastructură creditate de BEI, să fie acoperită prin fonduri structurale.
CE a acceptat, cu titlu preliminar, includerea a două tronsoane suplimentare de autostradă pentru finanţare nerambursabilă din fonduri europene. Este vorba despre Sebeş-Turda şi Dumbrava-Deva.
"Referitor la solicitarea guvernamentală ca finanţarea naţională în cadrul proiectelor în parteneriat cu BEI să fie acoperită prin fonduri structurale pentru a degreva, astfel, bugetul de stat, Comisia a indicat că acest lucru este posibil. Condiţia esenţială este ca aceste proiecte să fi respectat întru totul prevederile de calificare pentru cofinanţare europeană precum şi procedurile de atribuire. În continuare, Comisia a indicat că fondurile BEI astfel eliberate trebuie să se regăsească în alte proiecte ale statului român", arată un comunicat al Ministerului Transporturilor.
•
Ministerul Fondurilor Europene a lansat, vineri, o procedură de achiziţie publică în vederea atribuirii unui "Acord-cadru de prestări servicii pentru asigurarea unor experţi care să vină în sprijinul autorităţilor din sistemul de management al instrumentelor structurale". Angajarea acestor experţi urmează să susţină accelerarea procesului de absorbţie a fondurilor europene în acest an.
Prin acest acord-cadru, operatorii economici vor recruta experţi care vor furniza expertiză specializată Autorităţilor de Management în evaluarea proiectelor depuse, verificarea cererilor de rambursare, verificarea achiziţiilor publice şi experţi auditori, care vor avea ca principal scop deblocarea situaţiei actuale şi accelerarea absorbţiei fondurilor europene.
Ministerul şi-a propus ca acest acord cadru să fie semnat în luna mai 2013, pentru o perioadă de doi ani. Experţii urmează să fie plătiţi din fonduri europene contractate prin Programul Operaţional Asistenţă Tehnică.