Oraşele inteligente trebuie să aibă printre obiectivele prioritare incluziunea urbană a tuturor cetăţenilor, nu doar favorizarea persoanelor care au acces la noua tehnologie, a declarat Teodor Meleşcanu, preşedintele Senatului, ieri, în cadrul evenimentului Smart Solutions for Smart Cities, care a avut loc la Palatul Parlamentului.
Teodor Meleşcanu a spus: "Vorbim despre oraşe ai căror rezidenţi beneficiază de avantaje competitive în facilitarea accesului la serviciile publice, la cele de sănătate, de cultură, la transportul public, etc.. Succesul implementării acestui concept depinde de adaptarea comunităţilor locale la cerinţele vieţii digitalizate şi interconectate. Prin participarea activă la realizarea unui smart city, locuitorii devin smart citizens, care coparticipă la procesul de e-guvernare şi administrare a propriilor comunităţi".
Preşedintele Senatului le-a atras atenţia participanţilor la conferinţă că aplicarea soluţiilor smart nu este una ieftină, dar ea este singura ce poate asigura sustenabilitatea proceselor din adminis-traţia publică locală şi a serviciilor oferite către cetăţeni.
Beneficiile utilizării serviciilor publice online sunt uriaşe, atât la nivelul administraţiei publice, cât şi la nivelul cetăţenilor şi mediului de afaceri. Timpul recuperat de la cozile la ghişee sau în trafic, micşorarea timpului de aşteptare în staţiile de transport public, reducerea timpilor de rezolvare a unei probleme cu administraţia locală, diversificarea mijloacelor de informare şi interacţiune sunt beneficii pentru persoanele ce vor interacţiona cu instituţiile publice dintr-un oraş inteligent (smart-city).
În legătură cu aplicarea acestor soluţii în ţara noas-tră, Robert Negoiţă, preşedintele Asociaţiei Municipiilor din România, a declarat: "Vorbim prea puţin des-pre smart-city şi smart solutions, iar de făcut nici nu mai comentez. Dezvoltarea societăţii nu este posibilă fără muncă şi fără tehnologie inteligentă. Dacă primăriile unor municipii au făcut unii paşi importanţi pentru implementarea conceptelor de smart-city şi smart solutions, la nivelul administraţiei centrale se poate vorbi despre un ev mediu prelungit în domeniul digitalizării procedurilor din cadrul instituţiilor publice. Degeaba dau primarii avize online, dacă cei de la Inspecţia de Stat în Construcţii mai solicită ca aceste avize să fie semnate şi ştampilate de reprezentanţii administraţiei publice locale. Aceasta este România din punctul de vedere smart al instituţiilor publice şi din perspectivă guvernamentală".
Negoiţă a oferit şi exemplul Sectorului 3 al Capitalei pe care îl are în administrare din funcţia de primar şi în care a încercat introducerea în unităţile de învăţământ a catalogului electronic, dar niciun ministru al Educaţiei nu a părut interesat de această iniţiativă ce va permite părinţilor să fie permanent la curent cu situaţia şcolară şi cu absenţele copiilor.
Edilii prezenţi la conferinţă au subliniat faptul că aplicarea unor soluţii inteligente în localităţile pe care le conduc îi va ajuta la absorbţia fondurilor europene, la reducerea timpului în procedura achiziţiilor publice şi la efectuarea rapidă a lucrărilor necesare comunităţilor locale.
Una dintre instituţiile care a implement în ultimii ani digitalizarea proceselor este Autoritatea Electorală Permanentă. Preşedintele AEP, Florin Mitulescu-Buică, a precizat: "Smart-cities înseamnă şi e-guvernare. Nici alegerile nu sunt ocolite de partea de e-guvernare, de inteligenţă şi de smart-solutions. În 2012, am început prima parte de informatizare a procesului electoral, iar acum avem în toate localităţile din ţară o evidenţă activă online a alegătorilor şi a secţiilor de votare. În 2019, am mai făcut un pas în smart-solutions: alegerile din Diaspora. Cetăţenii au fost identificaţi electronic şi au semnat electronic pe tabletă, ceea ce a redus timpul petrecut în secţiile de votare de perste hotare şi a dublat numărul participanţilor la alegerile prezidenţiale".
Preşedintele AEP a menţionat că scopul instituţiei este ca în anul 2024, la toate tipurile de alegeri - europarlamentare, locale, parlamentare şi prezidenţiale, votul electronic, online, să fie introdus şi generalizat în toată ţara.
Reprezentanţii companiilor care produc noua tehnologie susţin că tema oraşelor inteligente este importantă în zona Europei Centrale şi de Est.
Kedzia Radoslaw, vicepreşedintele Huawei CEE&Nordic European Region, a spus: "În următorii 20-30 de ani va fi inevitabil ca populaţia să se mute în oraşe, ceea ce va duce la creşterea problemelor administraţiilor locale. De aceea este nevoie de introducerea noii tehnologii, de soluţii inteligente bazate pe noile tehnologii, care să transforme aceste oraşe în ceea ce se numeşte smart-city. Oraşele inteligente le dau cetăţenilor abilităţile necesare pentru a se administra mai bine în privinţa consumului de energie, de apă, colectării, depozitării şi reciclării deşeurilor, transportului în comun, etc.. Fără interconectivitate, nu există smart-city. Aici nu vorbim doar des-pre interconectivitatea căilor ferate, a mijloacelor de trans-port public, ci despre interconectivitatea sistemelor inteligente folosite în gestionarea şi administrarea oraşelor inteligente".
Domnia sa a precizat că implementarea conceptelor smart-city şi smart-solutions reprezintă singura modalitate de reducere a decalajelor existente între Europa de Vest şi ţările membre ale Uniunii Europene situate în Europa Centrală şi de Est.