Majoritatea companiilor respondente în cadrul unui sondaj realizat de PwC România se aşteaptă la simplificarea controalelor fiscale după ce va fi implementată facturarea electronică în relaţia dintre companii (B2B) care devine obligatorie din 2024, conform unui comunicat al PwC, remis redacţiei.
Astfel, 85% dintre cei care au răspuns cred că RO e-Factura va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentară al ANAF, respectiv a controalelor la distanţă, de tip desk - audit, iar 56% spun că vor fi reduse solicitările echipelor de control în timpul inspecţiei fiscale, se mai arată în comunicat.
În plus, companiile estimează că facturarea electronică va aduce şi alte beneficii, cum ar fi reducerea fraudei TVA la nivel naţional, cât şi în cadrul Uniunii Europene şi va conduce la eficientizarea procesului de colectare a taxelor (54% dintre respondenţi) sau la diminuarea vulnerabilităţilor vechiului sistem de facturare în cadrul companiilor: erori umane, volume şi costuri mari de arhivare (35% dintre respondenţi), transmite sursa citată.
"Obligativitatea facturării electronice este una dintre măsurile incluse în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), pentru creşterea gradului de conformare a contribuabililor, precum şi descurajarea tentativelor de fraudă. Datele transmise de autorităţile române Comisiei Europene arată că extinderea obligaţiei de e-facturare în relaţia dintre companii va reduce decalajul de TVA cu cel puţin 5 puncte procentuale până în 2026, faţă de nivelul înregistrat în 2019. Astfel, estimarea autorităţilor este că măsura va duce la o creştere a colectării TVA şi a impozitelor directe de cel puţin 1,5 miliarde de euro. Având în vedere că bugetul de stat continuă să înregistreze dezechilibre mari şi că guvernul caută soluţii de consolidare fiscală, măsurile de digitalizare şi reformă a ANAF sunt cele care vor aduce beneficii reale pe termen lung pentru contribuabilii corecţi", a declarat Daniel Anghel, Partener şi Liderul Departamentului de servicii fiscale şi juridice al PwC România, se mai arată în comunicat.
Conform sondajului, 58%, dintre companiile respondente au început pregătirea pentru implementarea RO e-Factura, dar dintre acestea 40% se află în stadiul de analiză generală a datelor obligatorii.
Până acum 17,5% au finalizat implementarea, instalarea şi testarea unei soluţii, iar 22% nu au făcut niciun demers, conform comunicatului.
"Companiile din România trebuie să-şi adapteze sistemele interne pentru a emite facturile electronice şi a le transmite prin RO e-Factura. Acest proces ar presupune o serie de analize interne, modificări de ordin tehnic, alocarea de resurse umane, dezvoltarea sau contractarea unor aplicaţii, precum şi de resurse financiare suplimentare. Imposibilitatea emiterii facturilor electronice în conformitate cu noua obligaţie ar putea afecta procesele interne ale companiei, precum şi relaţia comercială dintre parteneri, având în vedere că pot exista parteneri care ar putea refuza plata unei facturi dacă aceasta nu a fost emisă şi transmisă prin RO e-Factura", a explicat Inge Abdulcair, Director Taxe, PwC România, se mai arată în comunicat.
Principalele motive care conduc la întârzierea finalizării procesului de implementare a e-Factura sunt, potrivit respondenţilor: timpul necesar pentru adaptarea sistemului ERP şi stabilirea regulilor de transformare a datelor (66%) si lipsa unor explicaţii clare din partea autorităţilor privind obligativitatea RO e-Factura (43%), transmite PwC.
Proiectul "E-factura - sistem obligatoriu de facturare electronică" a fost demarat în luna martie 2020 de către Ministerul Finanţelor şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi va fi implementat etapizat, fiind iniţial obligatoriu pentru operatorii economici în relaţia cu autorităţile contractante ale statului, B2G (business to government), ulterior devenind obligatorie şi în contractele încheiate în relaţia B2B (business to business), în măsura în care acestea au ca obiect produse cu risc fiscal ridicat, conform sursei citate.
De la 1 ianuarie 2024, este obligatorie raportarea facturilor electronice pentru toate tranzacţiile dintre companii, business to business (B2B), se mai arată în comunicat.
Sondajul PwC România efectuat în septembrie 2023 a fost completat de 104 companii, marea majoritate fiind mari contribuabili la bugetul de stat, informează PwC.