Numerarul pierde teren în Europa, în condiţiile în care 36% dintre respondenţii sondajului Payments and Open Banking, realizat de Strategy&, parte a reţelei PwC, spun că utilizează cash în 2020, cu 7 puncte procentuale mai puţini decât în urmă doi ani, conform unui comunicat trimis redacţiei.
Totuşi, reorientarea consumatorilor către plăţi fără numerar nu se reflectă într-o creştere a disponibilităţii lor de a împărtăşi datele personale cu terţi - o condiţie pentru dezvoltarea "open banking". Astfel, doar 20% dintre respondenţi se arată dispuşi să ofere datele financiare.
Dinu Bumbăcea, Partener, Lider Consultanţă pentru Afaceri, PwC România: "Odată cu deschiderea pieţei europene a serviciilor de plăţi în urmă cu doi ani, cunoscută ca open banking, au fost încurajate inovaţia, implementarea tehnologiei şi concurenţa în această industrie pentru o dezvoltare mai rapidă. Însă reticenţa clienţilor de a împărtăşi datele personale rămâne o problemă cu care se confruntă în prezent toţi jucătorii, atât cei tradiţionali, băncile, cât şi cei noi, FinTech. Chiar dacă băncile tradiţionale au în continuare un avantaj de încredere în faţa competitorilor, erodarea devine vizibilă. În acest context, toţi actorii pieţei trebuie să ofere beneficii şi stimulente noi care să construiască încrederea consumatorilor".
Conform sondajului, respondenţii europeni spun că au cea mai mare încredere în băncile tradiţionale şi în furnizorii de carduri pentru schimbul de informaţii personale (17%). Comparativ cu 2018, atât băncile, cât şi furnizorii de carduri au pierdut 4 puncte procentuale din încredere.
Dintre ceilalţi jucători, furnizorii de servicii de plată se bucură de încrederea a 9% dintre respondenţi şi comercianţii cu amănuntul a 8%, giganţii internetului a 7%, în timp ce băncile care operează exclusiv online (neobanks) şi FinTech ar primi date doar de la 3% dintre consumatorii europeni.
Cel mai dorit beneficiu de către consumatori pentru a face schimb de date personale pentru alte servicii în afară de cele bancare îl reprezintă reducerile la cumpărături, în timp ce popularitatea altor beneficii pentru folosirea produselor "free banking" ori pentru depunerea automată a declaraţiei fiscale sunt mai reduse.
În locul numerarului, consumatorii folosesc carduri, portofele electronice sau aplicaţii. Utilizarea cardurilor de debit se află în creştere, în 2020, la 31% faţă de 27% în 2018, iar cea a aplicaţiilor şi a portofelelor electronice la 14% de la 11%.
Motivele pentru care europenii folosesc numerarul în detrimentul altor metode de plată sunt următoarele: 34% spun că îl utilizează dacă nu este acceptat alt tip de plată, 26% din comoditate, 13% pentru că au îngrijorări privind securitatea, iar 20% au control mai bun al cheltuielilor / bugetului. Preferinţa pentru numerar variază foarte mult şi a scăzut într-un ritm diferit, de exemplu în Elvetia a coborât în ultimii doi ani de la 60% la 45% şi în Italia de la 52% la 38%.
Criza COVID-19 a influenţat comportamentul consumatorilor europeni atunci când fac cumpărături în magazine. Astfel, 44% folosesc mai des carduri fizice mai des şi 9% smartphone-uri (de exemplu Apple Pay). Respondenţii cred că aceste comportamente de plată sunt de lungă durată şi doar unul din cinci se aşteaptă să revină la obiceiurile anterioare.