Înainte de începerea COP 26 din luna noiembrie din Marea Britanie, Epson anunţă rezultatele Barometrului său de Realitate Climatică. Cercetările Epson relevă un decalaj potenţial dăunător între realitatea climatică şi înţelegerea de către oameni a efectelor sale catastrofale. Sondajul surprinde experienţele şi percepţiile globale a 15.264 de consumatori din Asia, Europa, America de Nord şi America de Sud cu privire la schimbările climatice, conform unui comunicat remis redacţiei.
Decalajul de realitate: Optimism versus dovezi
La Barometru au participat respondenţi din Australia, Brazilia, China, Franţa, Germania, India, Indonezia, Italia, Japonia, Singapore, Coreea de Sud, Spania, Taiwan, Marea Britanie şi SUA. Când sunt întrebaţi cu privire la opiniile lor legate de capacitatea umanităţii de a evita o criză climatică în timpul vieţii lor, aproape jumătate dintre respondenţi (46%) declară că sunt "foarte" sau "oarecum" optimişti. Aceştia îi depăşesc în mod semnificativ pe cei doar 27%, care exprimă faptul că sunt foarte sau oarecum pesimişti.
Cele mai populare motive pentru susţinerea acestui optimism sunt creşterea gradului de conştientizare a publicului cu privire la schimbările climatice (32%), capacitatea ştiinţei şi a tehnologiei de a oferi soluţii (28%) şi orientarea către energia regenerabilă (19%). La nivel global, 5% dintre respondenţi nu cred deloc că există o situaţie de urgenţă climatică - SUA (11%), Germania (7%) şi Marea Britanie (6%) fiind în fruntea listei celor care neagă schimbările climatice.
După cum raportează Grupul Interguvernamental de Experţi în Domeniul Schimbărilor Climatice (Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC), pentru ca unele schimbări climatice provocate de oameni să poată fi inversate va fi nevoie de milenii şi, având în vedere numeroasele evenimente globale - inclusiv cea mai caldă lună de iulieînregistrată vreodată, incendiile de vegetaţie din Europa, America de Nord şi Asia, precum şi inundaţiile din China, Columbia şi Germania - descoperirile Barometrului Epson de Realitate Climatică sugerează un triumf al optimismului în faţa dovezilor şi un decalaj dăunător faţă de realitatea climatică.
Henning Ohlsson, Director pentru Sustenabilitate în cadrul Epson Europe, a declarat: "Pe măsură ce suntem martorii urgenţei climatice, este extrem de îngrijorător faptul că atât de mulţi oameni nu reuşesc să recunoască sau chiar neagă în mod activ existenţa acesteia. Acesta este un semnal de alarmă pentru toată lumea - guverne, companii şi persoane fizice - pentru a colabora astfel încât COP 26 să ia deciziile majore şi să inspire acţiunile necesare pentru a atenua schimbările climatice".
Analiza realităţii: Înţelegere versus acţiune
Barometrul sugerează că optimismul poate fi rezultatul eşecului de a recunoaşte schimbările climatice şi, prin urmare, amploarea acestora. Aproximativ trei sferturi dintre respondenţi percep legătura dintre schimbările climatice şi următoarele efecte: temperaturile globale în creştere (77%), vremea extremă (74%) şi incendiile de vegetaţie (73%). În schimb, conştientizarea scade la puţin peste jumătate pentru evenimente precum foametea (57%), migraţia umană în masă (55%) şi epidemiile provocate de insecte (51%). Referitor la aceste aspecte există o variaţie regională semnificativă, cu cea mai mare înţelegere în privinţa foametei în Taiwan (72%) şi cea mai mică în SUA (44%).
Mulţi văd responsabilitatea de a aborda situaţia de urgenţă ca aparţinând actorilor guvernamentali şi din industrie. Dintre cei chestionaţi, mai mult de unul din patru (27%) identifică guvernele şi 18% companiile ca fiind entităţile care trebuie să fie "cele mai responsabile". Aproape 18% recunosc responsabilitatea personală - Indonezia înregistrând cele mai mari niveluri (30%), iar China şi Germania cele mai scăzute niveluri (ambele 11%). Un aspect încurajator este faptul că cel mai mare număr de respondenţi identifică responsabilitatea ca fiind una colectivă (31%).
Deşi oamenii sunt dispuşi să facă schimbări în stilul de viaţă pentru a face faţă crizei, unii acţionează mai lent. Barometrul arată că: 65% sunt de acord (deja au început să acţioneze sau planifică) să reducă numărul călătoriilor de afaceri şi al vacanţelor - însă doar 40% le-au redus efectiv. 68% sunt de acord să treacă la vehiculele electrice - însă doar 16% au făcut-o. Iar 58% sunt de acord să adopte o dietă pe bază de plante - însă doar 27% au devenit vegani. Chiar şi atunci când luăm în considerare alegerile relativ simple, cum ar fi boicotarea unor mărci nesustenabile, deşi 63% sunt de acord cu acest lucru, numai 29% şi-au schimbat deja obiceiurile de cumpărare.
Realitatea în afaceri: Acum este momentul pentru a acţiona
Barometrul de realitate climatică sugerează că pentru multe persoane criza climatică reprezintă în continuare ceva ce se întâmplă altora. Faptul că sondajul indică faptul că numai 14% dintre respondenţi consideră că cea mai mare responsabilitate pentru soluţionarea situaţiei climatice urgente revine marilor companii şi doar 3% susţin că ea revine companiilor mici (mai puţin decât cei 5% care neagă schimbările climatice), sugerează, de asemenea, că acum este momentul pentru companiile de toate dimensiunile să joace un rol mai important.
Companiile pot responsabiliza alte companii şi pe consumatori prin inovaţii care susţin sustenabilitatea. În cadrul Epson, acest lucru a dus la următoarele schimbări: iniţiative de reducere a impactului clienţilor asupra mediului prin utilizarea unei tehnologii de imprimare fără încălzire, eficientă din punct de vedere energetic; precum şi activităţi de cercetare-dezvoltare în tehnologii de mediu, cum ar fi materialele de origine naturală (non-plastice).
Dincolo de inovarea în privinţa produselor şi materialelor, companiile pot face diferenţa prin promovarea şi demonstrarea responsabilităţii climatice. Epson continuă dezvoltarea prin trecerea la energie electrică 100% regenerabilă şi implicarea în iniţiative precum proiectul de energie regenerabilă RE100; măsurile de închidere a buclei în privinţa resurselor, de exemplu prin promovarea recondiţionării şi reutilizării produselor; şi implicarea în parteneriate de mare impact, cum ar fi colaborarea cu National Geographic pentru a proteja permafrostul[i]. protejarea permafrostului .
Yasunori Ogawa, Preşedintele Epson, a declarat: "Descoperirea decalajului de realitate climatică arată faptul că, pentru abordarea acestei situaţii de urgenţă, va fi crucială asocierea conştientizării cu acţiunea propriu-zisă. Obiectivul Epson este de a creşte gradul de conştientizare şi a obţine tehnologiile necesare - pentru compania noastră, pentru alte companii şi pentru consumatori - în scopul realizării de schimbări transformaţionale. Sustenabilitatea este esenţială pentru planul nostru de afaceri şi este susţinută de resurse semnificative, deoarece credem că putem construi un viitor mai bun deşi suntem conştienţi că avem un drum lung de parcurs".