73% dintre europeni sunt îngrijoraţi pentru viitorul generaţiilor viitoare, potrivit L'OBSERVATOIRE, sondajul paneuropean al CETELEM, care mai arată că în România - doar 65% se preocupă de acest lucru, în Ungaria - 84%, în Franţa - 82%.
Jumătate dintre respondenţii români cred că statutul lor personal se va îmbunătăţi în următorii doi ani, potrivit sondajul paneuropean al CETELEM. Spre comparaţie, cele mai mari rate de încredere, aproape de nivelul românilor, au fost înregistrate în Danemarca (49%), Slovacia (44%) şi Portugalia (42%). La polul opus al topului, în Franţa (18%), Italia (19%) şi Marea Britanie (20%) au fost indicate cele mai scăzute rate de încredere în îmbunătăţirea statutului lor.
"Un alt aspect interesant pe care îl arată raportul L'Observatoire este legătura pe care consumatorii o fac între încrederea în viitorul ţării şi venitul personal. De fapt, respondenţii din 11 dintre cele 15 ţări din sondaj au indicat creşterea salariilor în primele trei propuneri care ar spori încrederea în ţările lor", a adăugat Bogdan Spuză, Director Marketing, Produse, CRM şi Asigurări, Cetelem România.
Totodată, doar 23% dintre respondenţi au declarat că puterea lor de cumpărare a crescut în 2016, o scădere cu 5 puncte procentuale faţă de 2015, în timp ce 32%, cu un punct procentual mai mult, au afirmat că puterea lor financiară a scăzut.
Totodată, apetitul pentru economisire a continuat să fie mai mic decât pentru cheltuieli, 48% dintre respondenţi indicând acest lucru, cu patru puncte procentuale mai puţin decât în 2015. Această cifră arată un progres major faţă de acum şapte ani, atunci când doar 11% dintre români luau în calcul economisirea, potrivit reprezentanţilor Cetelem.
În ceea ce priveşte motivele de îngrijorare ale cetăţenilor europeni, Bogdan Spuză, director Marketing, Produse CRM şi Asigurări al Cetelem România, a afirmat: "Există un optimism al clientului român, care este, poate, printre cele mai înalte din Europa".
Conform opiniei domniei sale, principalele motive de îngrijorare ale românilor sunt legate de sistemul de sănătate din ţara noastră (85%), de cel educaţional (81%), precum şi de capacitatea de reformare a ţării noastre (80%).
La nivel european, principalele bariere pe care le percep oamenii în a cumpăra sunt reprezentate de lipsa banilor, economiile pe care le au pregătite pentru eventuale crize ori lipsa de încredere în viitor, cei de la Cetelem observând că nu există diferenţe foarte mari între cetăţenii ţării noastre şi restul europenilor.
Reprezentanţii companiei susţin că oamenii compară din ce în ce mai multe preţuri, iar 52% dintre clienţii români se gândesc să apeleze la facilităţi de credit, în timp ce 31% dintre ei amână achiziţiile.
Creşterea salariilor este primul lucru care le atrage atenţia românilor (50%), iar investiţiile în educaţie se plasează pe locul al doilea (47%), mai precizează studiul.
Bogdan Spuză a menţionat: "Ţara noastră se diferenţiază total de Europa din acest punct de vedere. Pe mine m-a surprins că acest lucru are impact asupra consumului".
Domnul Spuză a adăugat că şi scăderea şomajului este de interes pentru români, sporindu-le, într-o oarecare măsură confortul psihic.
Bogdan Spuză a declarat: "Românii au încredere, în primul rând în familie (95%), însă nu şi în ei înşişi, spre deosebire de cetăţenii germani (87%). Pe de altă parte, studiul relevă că 67% dintre cetăţenii ţării noastre au încredere în IMM-uri".
Totodată, din ce în ce mai mulţi clienţi, la nivel european, sunt mult mai atenţi la ceea ce cumpără, având mult mai multă încredere în brandurile solide, certificate şi fiind dispuşi să plătească mai mulţi bani pentru acestea.
Potrivit studiului, bulgarii s-au arătat cei mai dependenţi de creşterea salariilor, 59% dintre respondenţi menţionând acest factor ca fiind unul dintre cei mai importanţi pentru creşterea încrederii în viitorul ţării, pe locurile următoare fiind polonezii (53%), românii (50%), ungurii (49%) şi portughezii (48%). Pentru germani, diminurea inegalităţii sociale este factorul principal care le-ar spori încrederea în ţara lor (44%), în timp ce în Franţa cel mai important factor de creştere al încrederii a fost scăderea ratei şomajului (42%).
• Cetelem estimează un avans al volumului de credite de 36% în acest an, până la 1,365 miliarde lei
Cetelem România estimează un avans de 36% al volumului de credite acordate în acest an, până la 1,365 miliarde lei (300 milioane euro), pe fondul avansului salariilor, al scăderii şomajului şi al îmbunătăţirii procedurilor de obţinere a unui credit, potrivit informaţiilor furnizate ieri de reprezentanţii companiei, la solicitarea News.ro.
Compania a înregistrat anul trecut un volum total al creditelor de 1,004 miliarde lei.
Principalele motive ale acestei estimări pozitive le reprezintă creşterile salariale şi scăderea şomajului în România, a explicat directorul general adjunct al Cetelem, Laurent Claudel.
"Creşterea salariilor şi scăderea nivelului şomajului sunt primele două motive pentru care estimăm un avans în acest an", a afirmat Claudel.
Câştigul salarial mediu net la nivel naţional a crescut cu 1% în luna aprilie faţă de nivelul din luna precedentă, până la 2.366 lei (522 euro), nivel record istoric, potrivit datelor publicate recent de Institutul Naţional de Statistică (INS). Totodată, numărul de şomeri a scăzut în a patra lună a acestui an cu 7.087 faţă de luna precedentă, până la 470.887, nou nivel minim din 1994, de când există statistici pe această temă.
În plus, Cetelem a făcut o revizuire a proceselor de acordare a creditelor, astfel că acestea au devenit mai rapide, numărul documentelor necesare fiind mai puţine, verificarea veniturilor putând fi făcută online, prin interogarea bazei Fiscului.
Totodată, compania a înregistrat un avans de 30% al volumului de credite acordat în primele trei luni ale acestui an, până la 270 milioane lei.
Rata creditelor neperformante a ajuns la 8,9% în primul trimestru, în scădere faţă de cea raportată în primele trei luni ale anului trecut, de circa 13%. La nivelul întregii pieţe, care include şi creditele acordate de bănci, rata creditelor neperformante este estimată la 9,5%.
Valoarea medie a unui credit de nevoi personale acordat de Cetelem este de 17.000 de lei, iar pentru achiziţia unui automobil de 40.000 de lei, dar există şi credite de 500.000 de lei, potrivit reprezentanţilor companiei.
Potrivit lui Laurent Claudel, în ţara noastră Cetelem România are 650 de angajaţi şi două centre principale în Bucureşti şi Braşov. Domnia sa a mai menţionat că au fost acordate 1,8 milioane de credite unui număr de 1,2 milioane de clienţi, din care 519.000 clienţi activi, iar 470.000 deţin carduri de credit.
95% din credite au fost acordate fără nicio interacţiune umană, în mod automat, potrivit reprezentanţilor companiei.
În 2005, Cetelem a intrat pe piaţa românească achiziţionând IFN Credisson.
Potrivit reprezentanţilor companiei, Cetelem are, lunar, circa 40.000 de cereri de credite, luna de vârf fiind decembrie. Compania are circa 800 de parteneri, printre care Dedeman, Leroy Merlin, F64, Praktiker şi Cora.
Cetelem România este parte a Grupului BNP Paribas Personal Finance, instituţie bancară care se ocupă de activităţi bancare corporative şi instituţionale, servicii financiare internaţionale, precum asigurări, gestionarea activelor, imobiliare etc.
Studiul Cetelem, numit L'Observatoire Cetelem, efectuat la finalul lui 2016, şi-a propus să analizeze consumul gospodăriilor din Europa şi nivelul de încredere al europenilor. Studiul a fost efectuat pe un eşantion de 12.000 de persoane, din 15 state europene (câte 800 de persoane din fiecare ţară în eşantion), printre care şi ţara noastră.
• Leroux, CEO Cetelem România: "România reprezintă o prioritate pentru mulţi investitori"
România este considerată de mulţi investitori o prioritate, prin prisma potenţialului de creştere, dar mai ales a resursei umane competente, declarat Bruno Leroux, CEO Cetelem România, ieri, în cadrul unei conferinţe.
Domnul Leroux a mai precizat că ţara noastră este o prioritate în ceea ce priveşte dezvoltarea companiei la nivel global, având un plan de investiţii pentru următorii trei-patru ani.
62% dintre români estimează că vor cheltui mai mulţi bani în 2017, faţă de anul trecut, arată L'Observatoire, un sondaj paneuropean derulat de Cetelem.
Pascal Roussarie, director Vânzări şi Marketing BNP Paribas Europa Centrală, susţine că situaţia PIB-ului din ţara noastră este una bună, fiind asemănătoare cu cea din Slovacia sau Bulgaria. Domnia sa a adăugat că, în toate aceste state, principalul motor al creşterii este reprezentat de consum, reprezentanţii Cetelem România anticipând că, în 2018, PIB-ul ţării noastre va creşte cu 3,6%.
Potrivit domnului Roussarie, şi în ceea ce priveşte şomajul, situaţia este una bună, atât la noi, cât şi în Ungaria, acesta fiind în scădere. Pascal Roussarie a menţionat, însă, că trebuie să facem separaţia dintre Bucureşti şi restul ţării.
Domnul Roussarie remarcă, de asemenea, şi existenţa unei bune orientări economice în ţara noastră, însă opinează că doar aceasta nu este îndeajuns.