Ministrul Sorin Cîmpeanu vine cu precizări legate de adoptarea de către Guvern a ordonanţei de urgenţă prin care se permit angajări în sistemul naţional de învăţământ, el afirmând că prin acest act normativ ''nu se dă liber la angajări nejustificate'', iar ministerul este în proces de analiză a solicitărilor motivate de asigurare a resursei umane în educaţie, informează astăzi Agerpres.
''Într-un context în care Guvernul trebuie mai mult decât oricând să gestioneze responsabil resursele ţării în încercarea de a genera creştere economică, managementul cheltuielilor publice reprezintă o prioritate. Însă, pe de altă parte, suntem cu toţii conştienţi că educaţia de calitate depinde de existenţa, stabilitatea şi motivaţia resursei umane. Copiii noştri au nevoie să se pregătească cu oameni care îşi doresc să facă acest lucru într-un cadru pe care noile legi ale educaţiei îl vor asigura în spiritul unei necesare reforme reale. Acesta este contextul general în care Guvernul a adoptat vineri, 15 iulie, ordonanţa de urgenţă prin care se permit angajări în sistemul naţional de învăţământ'', a precizat ministrul Educaţiei.
Acesta a arătat că restricţiile de angajare sunt prevăzute prin OUG 80 până la 31 decembrie 2022 pentru diminuarea cheltuielilor bugetare acolo unde este posibil.
''Prin ordonanţa de urgenţă adoptată de Guvern vineri, 15 iulie, la propunerea Ministerului Educaţiei, nu 'se dă liber' la angajări nejustificate! Textul OUG precizează: 'Prin excepţie de la prevederile alin. (1), prin memorandum iniţiat de Ministerul Educaţiei şi aprobat în şedinţă de Guvern, se poate aproba organizarea de concursuri pentru ocuparea posturilor didactice, didactice auxiliare şi nedidactice, precum şi a funcţiilor de conducere, vacante sau temporar vacante din unităţile de învăţământ'. Ministerul Educaţiei este în proces de analiză a solicitărilor motivate de asigurare a resursei umane în educaţie'', a menţionat ministrul.
Cîmpeanu a mai explicat că sunt absolvenţi de învăţământ superior (promoţia 2022) care doresc să se îndrepte către o carieră didactică, iar mulţi dintre aceştia nu au reuşit să finalizeze până acum procedurile pentru înscrierea la concurs.
''Ar fi, oare, mai bine să rămână până anul viitor fără un loc de muncă, în condiţiile în care este nevoie de profesori în şcolile româneşti? Titularizarea (angajarea pe durată nedeterminată), dar şi angajarea cadrelor didactice pe durată determinată trebuie să se facă înainte de începerea anului şcolar, în data de 5 septembrie. Dacă nu angajăm, cine ar intra la clasă, începând cu 5 septembrie? Sau nu mai derulăm proces didactic? Concursul de directori - Runda a 3-a (20% din posturile de director şi director adjunct nu sunt ocupate prin concurs). Vrem sau nu vrem să ne îndreptăm către profesionalizarea managementului şcolilor?'', a arătat Sorin Cîmpeanu.
Potrivit acestuia, în sistemul de educaţie apar înainte de începerea, dar şi în timpul anului şcolar/universitar, situaţii de tipul concediilor fără plată din motive personale sau pentru studii/concediilor de îngrijire a copiilor, numiri prin detaşare în funcţii de conducere, îndrumare şi control, dar şi situaţii generate de finalizarea înscrierilor la clasa pregătitoare sau în grădiniţe şi de preluarea creşelor în sistemul de educaţie începând cu 1 septembrie 2022, precum şi alte situaţii (demisii, pensionări anticipate, pensionări pe caz de boală, decese titulari).
''Acestora li se adaugă posturi unice în şcoli şi grădiniţe care se vacantează prin pensionare în lunile iulie-august, spre exemplu. Activităţile corespunzătoare acestor posturi cum ar putea fi acoperite în interesul superior al copiilor/elevilor?'', a adăugat ministrul.
Acesta s-a arătat convins că anul acesta se vor adopta legile Educaţiei.
''Este foarte probabil/personal sunt convins că anul acesta se vor adopta legile educaţiei! Pentru reforma în educaţie, resursa umană este esenţială! Adoptarea legilor educaţiei ar însemna să facem paşi importanţi către ce ne dorim în educaţie. Or, imediat după adoptarea legilor, ar însemna să facem tot atâţia paşi înapoi - prin blocarea recrutării de resursa umană într-un sistem care suferă de mult timp de lipsa unei resurse umane calificate. Guvernul a înţeles atât specificul, cât şi importanţa educaţiei pentru societatea românească, iar acest lucru este unul foarte bun! Este un lucru care ne dă speranţa că legile educaţiei vor putea fi implementate cu succes, după adoptare! Deoarece noile legi ale educaţiei răspund nevoilor educaţionale, socio-emoţionale, de incluziune şcolară şi socială, de atingere şi valorizare a potenţialului maxim de către fiecare copil în parte, respectându-i-se particularităţile de vârstă şi individuale, confortul şi siguranţa în spaţiul şcolar, noi, decidenţii, trebuie să le oferim dascălilor un statut demn al profesiei lor, o salarizare motivantă şi contexte de progres profesional'', a subliniat ministrul Educaţiei.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 16.07.2022, 23:19)
Nu se mai face nimeni profesor ca să facă foamea pe un salariu de toată jena când se poate angaja oriunde altundeva pe salariu dublu.
Ce resursă umană formezi sau păstrezi cu salarii de salahori? Evident una formată din salahori.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 17.07.2022, 10:10)
corect.
eu voiam sa fiu profesor.
cand am aflat cat se castiga am spart efectiv usa fugind de acolo.
aceasta e intrebarea: sa accept un salariu de 3 mii si ceva ca profesor sau un salariu de aproximativ 10 mii ron in mana ?
ACEASTA E INTREBAREA.
Si as fi fost un bun sau foarte bun profesor... si in liceu si in facultate si la master si mai apoi am fost in primii 5% dintre elevi/studenti. Am avut continuu performante crescute. INTOTDEAUNA!
Dar refuz sa ma vand pe 3 lei sparti si imputiti , ca sa zic asa.
Refuz sa fiu bataia de joc a unor carpe birocratice obtuze mental din inspectorate si minister, sau covorasul de sters picioarele al unui director de liceu retardat numit direct politic sau cu influenta politica....
MERIT MAI MULT INTOTDEAUNA!
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.07.2022, 07:43)
Încet, încet dle ministru o iei pe urmele lui Caty Andronescu!!?
Doar prostii sunt în proiectul din legea educației! Viziunea e atât de greșită încât chiar dacă parlamentarii ar fi de bună credință ( evident nu sunt) nu ar putea schimba lucrurile!
Dati domnule demisia !
3. Examen la liceu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.07.2022, 08:20)
Se întâmpla prin anii '90,pe vremea lui Funar la un liceu de elită din Cluj cu un Director mazilit la revoluție și reinstalat imediat după! Eram profesor în primul său al doilea an la acel liceu.
Am fost pus profesor supraveghetor la examen,la materia de profil a liceului materie predată si de Director!
După un timp în sală intră secretara, doamna Doina,( " cea mai bună secretară din Cluj " după afirmația directorului să ștampila de lucrările!
Avea în mână o foaie cu numele elevilor, chipurile pentru o ultimă verificare! M-am apropiat că s-o ajut, să întorc eventual buletinele elevilor,etc. Am observat că dna Doina se uita pe foaia dansei ,cu numele elevilor,iar că unele numere ale elevilor erau incercuite ,să zice nr.4,9,13,16.Am observat însă și un alt lucru! La aceste numere,pe foaia de examen ștampila se aplica într-un anume fel,diferit față de celelalte!?
Intrigat ,după examen i-am povestit unui coleg cu care eram mai apropiat si care participa la corectarea lucrărilor. N-a avut nicio problemă în a- mi spune ,că unii candidați sunt avantajati cu 1 punct "maxim" 2 !!!
Revenim dle Câmpeanu???
4. fără titlu
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 17.07.2022, 10:05)
stiti cum e cu educatia?
cat dai, atata face! :)
apropo de salarii si de IMENSA bataie de joc la adresa profesorilor - profesorii ar trebui sa stea in acelasi rand salarial cu medicii (asa cum sunt medicii acum ca salarii).
Un popor educat si sanatos conduce la o tara puternica.
Hai sa va invete un bancher ceva interesant : PUTEREA UNEI NATIUNI NU E DATA DE AURUL SAU, DE PAMANTURILE SALE SAU DE ALTE BUNURI MATERIALE ci de ceva mult mai inefabil: CAPITALUL SAU UMAN ! Forta unei natiuni e data de oamenii sai!
Atata timp cat nu puneti OMUL in centrul deciziilor voastre, nici nu va creste tara asta!
Eu puteam sa fiu profesor. Parintii mei au fost profesori (cu rezultate deosebite an de an la olimpiadele nationale si internationale, alaturi de elevii lor). Mie mi-ar fi placut sa fiu profesor, nu bancher!
DAR NU CU BATAIA DE JOC SALARIALA DE ACUM SI CU SCHIMBARILE DEMENTE FACUTE CU O VITEZA FOARTE MARE (si nu toate bune!) !