Banca Comercială Română (BCR) estimează o creştere de sub 10% a creditelor noi acordate microîntreprinderilor, a declarat, ieri, Sorin Mititelu, directorul executiv al segmentului retail, din cadrul băncii.
Domnia sa a precizat: "Dacă ne uităm la soldul creditelor pentru microîntreprinderi, acesta este în stagnare sau uşoară scădere, din cauză că au fost acordate foarte multe credite în anumite perioade anterioare. Pe tot anul, creşterea creditelor noi acordate microîntreprinderilor va fi de sub 10%. Cerere există, intenţie de cumpărare de produse de creditare există".
Totuşi, numărul mediu de bănci la care apelează microîntreprinderile s-a redus, în acest an, potrivit unui studiu realizat de IMAS pentru BCR, în rândul a 1.100 de firme mici, cu cifra de afaceri sub un milion de euro.
Acest lucru arată că scade numărul de bănci care se adresează acestui segment şi de asemenea, creşte specializarea instituţiilor de credit care oferă servicii pentru microîntreprinderi, potrivit lui Sorin Mititelu.
Domnia sa a adăugat: "În prezent, toate cele 40 de bănci din sistem oferă aceleaşi produse, însă cred că în viitor doar 5-6 bănci vor mai aloca resurse pentru finanţarea microîntreprinderilor şi vor mai fi active pe acest segment".
În ceea ce priveşte intenţiile de cumpărare de produse bancare, tabloul nu este prea optimist, înregistrându-se o uşoară scădere faţă de 2011, dar este de remarcat menţinerea interesului pentru produsele de creditare, a subliniat oficialul BCR.
Creditul bancar a fost principalul instrument de dezvoltare a afacerilor micilor întreprinzători, 67% dintre firme accesând un credit anul acesta, în scădere cu un punct procentual faţă de 2011. Cele mai multe firme au încheiat contracte de leasing (28%), iar 24% din aceste societăţi au accesat credite pentru investiţii.
"Firmele urmăresc cu mai multă atenţie fluxurile de numerar şi lichiditatea, precum şi optimizarea costurilor, inclusiv a celor cu serviciile bancare", a explicat Sorin Mititelu. Domnia sa a adăugat că există o bază de capital mult mai mică pentru microîntreprinderi, aşa încât nevoia de finanţare este mult mai mare. Astfel, firmele acordă o atenţie sporită lichidităţilor, ceea ce oferă posibilitatea unor deciziii mult mai sănătoase, a mai spus reprezentantul BCR.
O primă lecţie a crizei, privind creditarea firmelor mici, este aceea că garanţiile nu influenţează calitatea împrumutului, importantă fiind analizarea afacerii şi mai puţin a colateralului.
Potrivit studiului BCR, 98% dintre micile afaceri de la noi au un cont curent în bancă, 85% efectuează plăţi, 32% au depozite şi 63% au contractat un credit. Dintre microînteprinderi, 54% folosesc servicii de internet banking.