Propunerea Comisiei Europene de a impune taxe antidumping la importurile de vehicule electrice pe baterii din China a obţinut, săptămâna trecută, sprijinul necesar din partea statelor membre UE. Acesta reprezintă un nou pas în vederea finalizării investigaţiei anti-subvenţii a Comisiei Europene, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar, citat de Agerpres.
"În paralel, UE şi China continuă să facă eforturi susţinute pentru a explora o soluţie alternativă, care va trebui să fie pe deplin compatibilă cu reglementările Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC), să rezolve în mod adecvat subvenţionarea dăunătoare stabilită conform investigaţiei Comisiei Europene, să poată fi monitorizată şi pusă în aplicare", precizează Executivul comunitar.
Tarifele vamale provizorii care se aplică din 5 iulie celor trei producători chinezi din eşantion sunt de 17,4% pentru automobilele BYD, de 19,9% pentru automobilele Geely şi de 37,6% pentru automobilele SAIC. Aceste tarife sunt prevăzute pe o perioadă de cinci ani.
• Spania a cerut găsirea unui compromis
Uniunea Europeană ar trebui să caute un compromis şi un rezultat negociat cu Beijingul, au declarat oficialii din Spania, înaintea votului de vineri privind impunerea de taxe vamale suplimentare la importurile de vehicule electrice din China, transmite Reuters.
În loc să impună taxe, UE "ar trebui să menţină deschise negocierile ... dincolo de data votului" pentru a ajunge la un acord privind preţurile şi relocarea producţiei de baterii în blocul comunitar, se arată într-o scrisoare a ministrului spaniol al Economiei, Carlos Cuerpo, adresată vicepreşedintelui Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis, şi consultată de Reuters.
"Sunt multe în joc pentru industria noastră internă. Trebuie să găsim un echilibru, tehnic şi politic, pentru a ne asigura că ne apărăm interesele industriale şi evităm o confruntare pe scară largă cu jucători strategici, cum e China", a spus Cuerpo, atrăgând atenţia că Spania este al doilea mare producător auto din UE.
Premierul Pedro Sanchez a declarat luna trecută, în timpul vizitei în China, că UE ar trebui să-şi reconsidere poziţia privind taxele şi a cerut Bruxelles-ului şi Beijingului să evite un război comercial.
Volkswagen şi Renault sunt printre producătorii auto care deja fabrică vehicule electrice în Spania, în timp ce grupul chinez Chery Auto a înfiinţat o societate mixtă cu firma spaniolă EV Motors pentru a produce maşini la prima sa fabrică din Europa.
Conform datelor Comisiei Europene, capacitatea excedentară a Chinei, de trei milioane de vehicule electrice pe an, care trebuie exportată, este dublă faţă de mărimea pieţei UE. Ţinând cont de taxele vamale impuse de Statele Unite şi Canada, cea mai mare parte a vehiculelor electrice va ajunge în Europa.