Reporter: Cum a început anul 2023 pentru antreprenori şi care sunt principalele provocări din noul an?
Roxana Epure: Haotic, cu modificări de lege în ultimul moment, anunţate cu câteva zile înainte de Crăciun. Apoi, în ianuarie şi februarie alte modificări, chiar de mai multe ori pe zi. Instituţiile statului par determinate să îl ocupe pe contribuabil cu birocraţie în plus. Provocarea majoră a antreprenorului în 2023 pare a fi să rămână focusat pe business-ul lui, în vârtejul acesta de schimbări bruşte de legislaţie care îl preocupă şi îi ocupă timp şi energie.
Pentru noi, la NextUp, provocarea e, pe de o parte, să ţinem pasul cu ritmul fără precedent de schimbări legislative, iar pe de altă parte, în acest context, să păstrăm acelaşi nivel de calitate a serviciilor noastre.
Reporter: Ce estimări aveţi pentru noul an în ceea ce priveşte evoluţia mediului de afaceri, ţinând cont de actualul context economic?
Roxana Epure: Birocraţia şi resursele limitate îi obligă pe oamenii de afaceri români să se uite mai atent la automatizarea proceselor din organizaţie. Să acţioneze în această direcţie. Unii vedeau tehnologia ca pe un pas îndepărtat, pe care să îl facă opţional, la un moment nedefinit. Însă, pe lângă instituţiile statului care ne dau de lucru în plus, avem şi puţine resurse umane la dispoziţie. Acest lucru ne apasă, ne obligă să gândim macro, să găsim soluţii repetitive şi cât de se poate de automatizate pentru activităţile de zi cu zi din organizaţie, pentru a elibera resurse preţioase, iată, greu de găsit.
Estimez că lucrurile se vor ordona mai bine în a două parte a anului, când antreprenorul local va fi înţeles că nu mai poate continua fără digitalizare, mai ales dacă vrea creştere. "Merge şi aşa" nu se mai aplică nici celor care vor să supravieţuiască, iar celor care vor creştere, nici atât. Un soft potrivit, integrare între tool-urile pe care le foloseşti, informaţii centralizate şi la îndemână, actualizate în timp real sunt obligatorii, dacă vrei control, predictibiliatate, mai ales într-o Românie în care din punct de vedere fiscal nu există predictibilitate, aşa cum ne-a confirmat 2022 din plin.
Reporter: Ce măsuri consideraţi că ar fi necesare din partea Guvernului pentru mediul de afaceri?
Roxana Epure: Instituţiile statului ar trebui să ordone conform cu o strategie, planificat. Momentan, modificările legislative vin des, haotic, schimbăm azi schimbarea de ieri şi nu avem norme de aplicare ca să ştim ce avem de făcut şi mai ales ce urmează. Aşteptăm surprize şi nu ştim cum să ne pregătim pentru ele. Schimbăm legea pompieristic. Nu înţelegem la ce folosesc raportările noi, îl încărcăm suplimentar pe contribuabil cu birocraţie, declaraţii şi nu îi explicăm destul cum să aplice legea. Nu avem servere care să fie live 99.99% pentru contribuabilii care declară veniturile corect, lunar. Împrumutăm modus operandi asemănătoare cu ale altor state UE, dar pe o infrastructură mioritică, incapabilă să gestioneze activitatea lunară a contribuabilului în relaţia cu statul. În mare, cel mai important este ca statul să se auto-digitalizeze, pentru ca mai apoi contribuabilul să beneficieze de proceduri online controlate şi cu rată de success de 100%.
Reporter: Raportarea SAF-T a pus în dificultate antreprenorii. Cum arată în prezent?
Roxana Epure: Nu vedem încă luminiţa de la capătul tunelului. Din nou, lista cu contribuabilii care au intrat la raportarea SAF-T din ianuarie s-a schimbat drastic chiar înainte de Crăciun. Unii au aflat imediat, alţii au aflat în februarie, iar alţii sunt încă în negare. Cei mai mulţi dintre clienţii noştri au depus raportarea, însă, în general, antreprenorii locali amână, ceea ce va prelungi haosul. Mulţi business owneri au ales să rămână echipaţi cu softuri care le erau mici, iar acum, e necesar să facă schimbări nu doar tehnologice, ci să îşi organizeze şi procesele interne - furnizori, facturi, conturi contabile. Dacă ai lăsat tranzacţiile să se întâmple în organizaţia ta şi nu ai organizat activitatea ta comercială şi fiscală prin proceduri şi reguli interne clare, atunci sunt şi decizii interne de luat, dacă vrei ca măcar pe viitor declaratul lunar către stat să dureze minute. Softurile pot prelua birocraţia, însă la început e necesar să faci un fel de curăţenia de primăvară în procesele interne, dar aşa poţi raporta către stat uşor, sigur şi cu consum minim de resurse.
Reporter: Cum a evoluat activitatea NextUP în 2022 şi care sunt estimările pentru noul an?
Roxana Epure: Anul 2022 a început cu îngrijorări, ca pentru toată lumea, odată cu începutul invaziei ruseşti în Ucraina. Piaţa şi modificările serioase ale codului fiscal de anul trecut ne-au împins către adaptare rapidă şi focus pe actualizarea produselor la schimbările de lege. Prioritizăm şi nevoia aceasta de automatizare, integrări cu aplicaţii terţe foarte utile în activitatea de zi cu zi a afacerilor, iar aici scopul nostru este să eliberăm resurse preţioase pentru clienţii noştri. Investim şi în produse noi, care de asemenea îşi propun să scutească antreprenorul de consum inutil de timp şi resurse. Am terminat 2022 cu o creştere de 50% faţă de anul anterior şi estimăm o creştere similară sau mai bună pentru 2023. Planurile noastre pe termen mediu sunt să aducem automatizările la îndemână operaţionalului din organizaţie, pentru eficientizarea resurselor actuale. Vom propune soluţii şi produse noi care să pună antreprenorul şi contabilul lui în aceeaşi poveste, să le economisim timp pe activităţi repetitive şi să le dăm ocazia să dezvolte o colaborare spre creşterea afacerilor din România.
Reporter: Vă mulţumesc!