38% dintre românii care îşi împart cheltuielile cu partenerul de viaţă sau cu familia nu şi-au monitorizat aceste cheltuieli în niciun fel în ultimii doi ani, potrivit unui studiu organizat de ING Bank România. Mai mult, doar 17% dintre aceştia au un buget bine definit pentru viitor.
Pentru cei care îşi monitorizează cheltuielile comune, instrumentul preferat este aplicaţia bancară, folosită în acest scop de 36% dintre respondenţi.
Cuplurile, cele mai dornice să pună banii la comun
Aproape jumătate (48%) dintre participanţii la studiu îşi gestionează cheltuielile la comun. Dintre aceştia, 86% îşi impart cel mai frecvent cheltuielile cu partenerul de viaţă. Tinerii (18-29 ani) sunt mai înclinaţi să îşi împartă cheltuielile cu părinţii (28%), însă 66% dintre ei îşi împart cheltuielile tot în cuplu. Femeile şi-ar dori să împartă un astfel de cont cu copiii (35% faţă de 24% dintre bărbaţi).
Cont bancar sau numerar. Cei care păstrează toţi banii împreună preferă să îi ţină într-un cont bancar, în timp ce respondenţii care ţin doar o parte din bani împreună au declarat că îi ţin cash în casă.
Aproape toţi participanţii au afirmat că împart cheltuielile cu alimente (89%), urmate de cele cu utilităţi (83%), vacanţe (75%) şi întreţinerea locuinţei (72%).
Vacanţele, cel mai comun motiv pentru a economisi împreună, pentru toate grupele de vârstă
21% dintre respondenţii care îşi împart cheltuielile au declarat că nu reuşesc să economisească.
79% reuşesc să pună bani deoparte, în principal pentru vacanţe (61%), îngrijirea sănătăţii (45%) şi viitorul copiilor (44%). Cei mai tineri au obiective diferite, economisesc mai mult pentru a cumpăra o locuinţă (26%) şi mai puţin pentru sănătate sau pensie, însă vacanţele sunt şi în topul acestora, cu aceeaşi pondere de 61%. Mai mulţi bărbaţi sunt înclinaţi să îşi gestioneze investiţiile singuri (21% faţă de 7% dintre femei).
Cei cu venituri mai mari, dar şi cu un nivel de educaţie mai ridicat, economisesc lunar mai mult, au un fond de siguranţă (3-6 salarii) şi au investiţii.
"Aproape 70% dintre respondenţi consideră atractivă ideea deschiderii unui cont pentru cheltuieli comune, potrivit studiului nostru. Anul acesta, am lansat contul de cheltuieli comune ING Together, dedicat tuturor celor care au nevoie să-şi împartă cheltuielile în mod constant, atât cupluri, părinţi şi copii adulţi, dar şi colegi de apartament, sau prieteni care plănuiesc o vacanţă împreună. Soluţia este disponibilă în aplicaţia Home'Bank, de unde titularii de conturi curente în lei pot mandata până la trei persoane pe un cont deja deţinut sau pe un cont nou deschis în acest scop. Mai mult decât a oferi un nou produs bancar, ne propunem să uşurăm discuţiile despre bani în orice tip de relaţie, pentru a o consolida şi a-i asigura stabilitatea financiară. Complementar, am lansat şi Statistici, un instrument relevant care le permite clienţilor să urmărească în Home'Bank şi să analizeze plăţile lunare, atât în ceea ce priveşte bugetul individual, cât şi cheltuielile comune." - Eleni Skoura, Deputy CEO & Head of Retail Banking, ING Bank România.
Administrarea eficientă a nevoilor comune, în oglindă cu nevoia de control
În percepţia respondenţilor, principalele beneficii ale unui cont comun sunt: administrarea unor cheltuieli ce ţin de casă, precum plata chiriei, a utilităţilor, a mâncării (57%), uşurinţa în gestionarea banilor (52%) şi achitarea datoriilor comune (43%). Doar 16% au afirmat că vor să vadă cum îşi gestionează cealaltă persoană banii.
Cei mai mulţi dintre aceştia îşi doresc să facă operaţiuni generale: plăţi, transferuri, depuneri şi retrageri.
Principalul motiv care i-ar impiedica să deţină un cont comun este legat de obişnuinţă, pentru că nu au mai avut până acum (34%). În acelaşi timp, 23% dintre aceştia sunt de părere că ei gestionează cel mai bine banii şi îşi doresc control complet, în timp ce 21% nu vor ca altcineva să poată lua oricând bani din contul lor.
Cei tineri (18-29 ani) sunt mai înclinaţi să îşi gestioneze singuri banii din cont sau economiile. Totodată, aceştia se consultă mai puţin cu cealaltă persoană înainte de a face achiziţii mari (52% faţă de 71-74% pentru cei mai în vârstă).