Deşi 65% dintre liderii de afaceri europeni sunt de acord cu faptul că se confruntă cu cel mai provocator mediu de afaceri din toate timpurile, o proporţie şi mai mare, 77%, sunt încrezători în capacitatea organizaţiilor lor de a accelera creşterea într-o perioadă de recesiune economică, potrivit unui nou studiu realizat de Accenture (NYSE: ACN), arată un comunicat remis redacţiei.
Potrivit studiului "Accelerating Europe's path to reinvention", creşterea costurilor cu energia este principala problemă care afectează marjele companiilor europene, menţionată de 19% dintre respondenţi, urmată de perturbările lanţului de aprovizionare (14%).
În ciuda acestor provocări, 81% dintre liderii de afaceri europeni consideră că organizaţiile lor sunt bine poziţionate pentru a beneficia de creşteri viitoare, după ce au supravieţuit pandemiei.
Conform sursei citate, publicat cu ocazia reuniunii anuale a Forumului Economic Mondial de la Davos, raportul analizează cele mai presante probleme cu care se confruntă companiile europene, punctele forte şi punctele slabe ale acestora, precum şi modul în care se pot reinventa pentru a se adapta continuu la o lume instabilă, sporind în acelaşi timp competitivitatea, accelerând creşterea şi îmbunătăţind profitabilitatea.
"Rezilienţa de care au dat dovadă liderii de companii ar putea explica încrederea de care dau dovadă pentru a trece peste actualele dificultăţi, inclusiv criza energetică care afectează în mod deosebit Europa. Cu toate acestea, miza pentru companiile europene este competitivitatea lor pe termen lung. Mediul macroeconomic din ce în ce mai volatil, combinat cu ritmul inovaţiei tehnologice şi cu necesitatea de a accelera tranziţia energetică, impune companiilor să se angajeze într-o strategie deliberată de reinventare continuă a activităţii lor. Prin intermediul unei reinventări totale a companiei, firmele europene pot creşte competitivitatea şi prospera pe termen lung", a declarat Jean-Marc Ollagnier, CEO al Accenture pentru Europa.
• Ţările europene rămân în urmă, cu un deficit de investiţii în tehnologie
Raportul, care analizează performanţa financiară a aproape 3.000 de companii la nivel mondial, a constatat că, deşi companiile europene raportează o profitabilitate puternică, acestea înregistrează o creştere mai lentă a veniturilor în comparaţie cu cele din America de Nord şi Asia-Pacific.
Pentru a înţelege mai bine care este situaţia companiilor europene, raportul analizează, de asemenea, modul în care acestea se comportă în comparaţie cu cele din America de Nord şi Asia-Pacific în şase domenii: talent, tehnologie, lanţ de aprovizionare şi operaţiuni, vânzări şi clienţi, lichidităţi şi costuri, şi sustenabilitate.
Potrivit analizei, companiile europene au performanţe mai bune în ceea ce priveşte sustenabilitatea, talentul şi gestionarea lichidităţilor şi a costurilor. Cu toate acestea, ele sunt semnificativ în urmă în ceea ce priveşte creşterea vânzărilor şi utilizarea tehnologiei pentru a stimula creşterea cifrei de afaceri.
Companiile europene sunt, de asemenea, mai puţin predispuse să inoveze cu ajutorul tehnologiilor emergente, să treacă la un model de afaceri bazat pe tehnologie şi să aibă o conducere competentă în domeniul digital, în comparaţie cu companiile din America de Nord şi Asia-Pacific.
"Profitabilitatea puternică a companiilor europene şi modelul de creştere mai scăzut sugerează că acestea sunt mai degrabă înclinate să extragă valoare din afacerile existente decât să dezvolte altele noi", a declarat Michael Brueckner, Chief Strategy Officer al Accenture pentru Europa, adăugând: "În timp ce optimizarea costurilor şi maximizarea profitabilităţii curente sunt esenţiale, trebuie avută în vedere şi generarea de lichidităţi pentru a investi în viitor. De asemenea, ar trebui să valorifice punctele forte în ceea ce priveşte sustenabilitatea şi experienţa angajaţilor, urmărind în acelaşi timp oportunităţile de creştere bazate pe tehnologie".
• Provocări extraordinare necesită reacţii pe măsură
Potrivit raportului, deşi companiile europene au dobândit o rezistenţă extraordinară în ultimii ani, ele trebuie acum să se reinventeze pentru a face faţă provocărilor unice cu care se confruntă.
Raportul sugerează paşii strategici pe care companiile europene trebuie să îi urmeze pentru a începe reinventarea lor, concentrându-se pe punctele forte în ceea ce priveşte sustenabilitatea şi talentul, abordând în acelaşi timp deficitele lor în ceea ce priveşte tehnologia şi nevoile clienţilor. Aceşti paşi includ:
Construirea rapidă a unui nucleu digital pentru a permite reinventarea modelului de afaceri: Promovarea unei transformări continue, comprimate şi scalate, inclusiv prin stabilirea unei baze digitale care să utilizeze cloud, date şi inteligenţă artificială pentru a scala noi procese, inovaţii şi soluţii în întreaga companie. Acesta este un efort continuu pentru a construi o platformă de reinventare prin programe de transformare care se finanţează singure prin valoarea pe care o creează.
Accelerarea tranziţiei energetice: Colaborarea între ecosisteme pentru a alinia economia europeană în jurul principiilor net zero şi a principiilor circulare pentru competitivitate globală. Promovarea unei cooperări puternice între industrie şi guverne, a unor politici şi stimulente pentru a uniformiza condiţiile de concurenţă la nivel mondial şi pentru a accelera execuţia. Accelerarea parteneriatelor de decarbonizare transindustriale şi promovarea adoptării pe scară largă a soluţiilor aflate la început de drum. Îmbunătăţirea eficienţei energetice, nu numai pentru a naviga în criza energetică, ci şi ca soluţie pe termen lung pentru reducerea emisiilor şi a costurilor.
Alinierea la noile nevoi ale clienţilor: Observarea clienţilor în contextul întregii lor vieţi, folosind inteligenţa umană şi artificială pentru a-i înţelege pe aceştia şi motivaţiile lor într-un mod complet şi dinamic. Rezolvarea nevoilor lor în schimbare prin înlocuirea ofertelor universale cu produse şi servicii mai personalizate, parteneriate extinse şi regândirea talentelor, a tehnologiei şi a proceselor pentru a genera valoare şi loialitate.
Strategia de talente, esenţială pentru strategia de afaceri: Poziţionarea oamenilor în centrul reinventării companiei şi desemnarea directorilor de resurse umane drept catalizatori ai schimbării. Asigurarea conexiuni şi colaborări puternice în cadrul departamentului de conducere (C-suite) şi atragerea oamenilor în procesul de reinventare, creând noi modalităţi de lucru. Accesarea şi crearea de talente în moduri inovatoare, utilizând tehnologia şi datele pentru a obţine o înţelegere profundă şi granulară a nevoilor de competenţe actuale şi de generaţie viitoare. Transmiterea unei culturi a incluziunii în întreaga organizaţie, astfel încât oamenii de la toate nivelurile să poată contribui la potenţialul lor maxim, susţinuţi de un sentiment puternic de apartenenţă şi de scop.
"În prezent, majoritatea companiilor îşi reinventează anumite părţi ale organizaţiei. Dar, pentru a reuşi într-un mediu de afaceri care este în prezent redefinit, vor trebui să schimbe totul, de la modelele lor de operare până la noile modalităţi de lucru. Aceste vremuri fără precedent necesită un răspuns fără precedent din partea companiilor europene. Acest lucru va necesita o abordare îndrăzneaţă şi vizionară a transformării, care să renunţe la cele mai bune practici pentru a atinge o nouă frontieră a performanţei. Este un moment crucial pentru o Europă mai puternică", a spus Ollagnier.