Un studiu publicat de Comisia Europeană (CE) arată că, deşi s-au făcut progrese în elaborarea de politici privind alfabetizarea, în 2009 unul din cinci adolescenţi de 15 ani şi numeroşi adulţi europeni nu puteau citi corect. Proporţia adolescenţilor care nu puteau citi corect era însă foarte mare în România şi Bulgaria (aproximativ 40%).
Studiul, realizat de reţeaua Eurydice în statele UE, Islanda, Liechtenstein, Norvegia şi Turcia, relevă faptul că nu se pune suficient accent pe grupurile cu cel mai înalt grad de risc, precum copiii proveniţi din gospodării dezavantajate sau din familii de imigranţi.În plus, materialele utilizate în astfel de iniţiative ar trebui să fie cât de variate posibil şi să includă multimedia.
Studiul se concentrează asupra a patru subiecte-cheie: metode de predare, abordarea dificultăţilor de citire, educaţia profesorilor şi promovarea citirii în afara şcolii. Fiecare dintre ele este examinat prin prisma cercetării academice, a ultimelor rezultate ale sondajelor internaţionale şi a unei examinări aprofundate a politicilor, programelor şi celor mai bune practici la nivel naţional.