Un studiu realizat de Fundaţia World Vision România privind drepturile copilului arată că jumătate dintre copii consideră că nu sunt ascultaţi de adulţi atunci când se iau decizii care îi privesc. Mai mult, peste 40% dintre elevi afirmă că profesorii nu i-au consultat în ceea ce priveşte predarea şi evaluarea în clasă. În acest context, Ministerul Educaţiei şi Cercetării a pus în dezbatere publică noile planuri-cadru pentru învăţământul liceal, având ca obiectiv principal creşterea autonomiei elevilor şi a şcolilor. World Vision România susţine că flexibilizarea conţinutului educaţional în funcţie de nevoile elevilor poate avea efecte pozitive asupra dezvoltării acestora şi a integrării pe piaţa muncii.
• Modificări esenţiale în noile planuri-cadru
Una dintre schimbările majore este introducerea curriculumului la decizia elevului din oferta şcolii (CDEOŞ) în proporţie de 15%, înlocuind curriculumul la decizia şcolii. Această măsură îşi propune să răspundă nevoilor şi intereselor personale ale elevilor.
Copiii din Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România consideră că această schimbare va contribui la dezvoltarea autonomiei elevilor. Cu toate acestea, aceştia sunt îngrijoraţi de capacitatea şcolilor, în special din mediul rural, de a implementa noile prevederi. Deficitul de profesori şi lipsa resurselor pot reprezenta obstacole majore în punerea în aplicare a reformelor.
• Provocările sistemului educaţional
Elevii atrag atenţia că, deşi opţiunea alegerii materiei studiate este un progres, mulţi tineri nu sunt obişnuiţi să ia astfel de decizii. Fără repere clare şi sprijin din partea profesorilor şi părinţilor, aceştia ar putea avea dificultăţi în a-şi alege disciplinele opţionale relevante pentru viitorul lor. Mihaela Nabăr, director executiv al World Vision România, subliniază că implementarea corectă a noilor planuri-cadru necesită profesori bine pregătiţi şi sprijin instituţional adecvat. Ea consideră că descentralizarea deciziilor privind curriculumul poate duce la o colaborare mai eficientă între elevi, părinţi, şcoli, piaţa muncii şi autorităţi.
• Situaţia liceenilor din mediul rural
O analiză realizată de World Vision România arată că 41% dintre elevii de gimnaziu din mediul rural nu doresc să meargă la liceu, preferând să se angajeze sau să urmeze cursuri de calificare. De asemenea, 41% dintre liceeni nu intenţionează să urmeze studii universitare. Motivele principale sunt dificultăţile financiare, lipsa de perspective educaţionale şi distanţele mari până la unităţile de învăţământ. Datele indică faptul că 56% dintre elevii care abandonează studiile o fac din motive financiare, în timp ce 62% dintre copiii din mediul rural sunt implicaţi în activităţi lucrative. World Vision România subliniază că este crucial ca noile planuri-cadru să fie implementate cu măsuri concrete de sprijin pentru elevi şi profesori. Monitorizarea aplicării acestora, în special în mediile vulnerabile, este esenţială pentru a asigura accesul egal la educaţie de calitate.
Opinia Cititorului