Când cumperi o maşină la mâna a doua, încrederea înseamnă totul. Cu toate acestea, încrederea în piaţa auto locală poate varia foarte mult de la o ţară la alta, conform unui comunicat remis redacţiei. Experţii carVertical au efectuat cercetări în 17 ţări şi un sondaj la care au participat 4.500 de persoane pentru a afla ce cred oamenii despre vânzătorii de maşini second- hand.
Potrivit sursei citate, respondenţii au fost întrebaţi dacă au încredere în vânzătorii de autoturisme second-hand, dacă ei cred că este sigur să cumpere un vehicul second-hand şi dacă se aşteaptă ca vânzătorii să îşi respecte promisiunile.
Britanicii au cel mai ridicat nivel de încredere în vânzători
Cumpărătorii din Europa Centrală şi de Vest au mai multă încredere în vânzători decât în Europa de Est, unde diversele escrocherii sunt mai frecvente.
Ţările în care oamenii au cea mai mare încredere în vânzători sunt Regatul Unit (un scor de încredere de 122,2), Finlanda (120,4), Slovenia (109,7), Germania (109,4), Slovacia (107,5) şi Republica Cehă (106,4), subliniază sursa citată.
Cu toate acestea, încrederea ridicată în vânzători nu înseamnă că aceştia o şi merită. În Regatul Unit, 14,5% dintre autoturisme au kilometrajul dat înapoi, ceea ce sugerează o lipsă de transparenţă pe piaţa autoturismelor second-hand. Deoarece britanicii vând mai mult decât oamenii din alte ţări, aceştia pot fi mai vulnerabili la înşelătorii.
După cum explică Matas Buzelis, expert auto şi director de comunicaţii la carVertical, Regatul Unit diferă foarte mult de restul Europei, deoarece ponderea automobilelor second-hand importate este semnificativ mai mică.
"Cu o cotă de piaţă a importurilor mai mică, Regatul Unit efectuează mai puţine tranzacţii transfrontaliere cu autoturisme second-hand. Aceasta înseamnă că riscul de a cumpăra o maşină cu fraudă de kilometraj poate fi mai scăzut, dar există alte probleme pe piaţa din Marea Britanie. Deduceri nedeclarate, probleme cu finanţarea restantă pot afecta experienţa de cumpărare a unei maşini", explică Matas Buzelis.
Cel mai scăzut nivel de încredere este în Europa de Est
Franţa (102), Serbia (100,2), Letonia (94,5), Polonia (94,2), Italia (93,7), Croaţia (93,3) şi România (92,8) se numără printre ţările cu un nivel mediu de încredere. Cumpărătorii din aceste ţări par să fie mai conştienţi de vânzătorii necinstiţi şi tind să fie mai atenţi atunci când cumpără o maşină second-hand.
Cel mai scăzut nivel de încredere în vânzători se înregistrează în Estonia (88), Lituania (81,6), Ungaria (80,5) şi Bulgaria (79,5), subliniază sursa citată.
Aceste ţări au o istorie îndelungată în ceea ce priveşte escrocheriile cu maşini. Multe vehicule au kilometrajul dat înapoi sau au suferit accidente grave în trecut. Deoarece mulţi şoferi din aceste ţări au căzut pradă vânzătorilor necinstiţi, nivelul mediu de încredere este scăzut.
Buzelis remarcă faptul că fluxul de maşini second-hand se produce în general de la vest la est. De obicei, kilometrajul vehiculelor se decalează în ţările în care sunt exportate şi apoi listate pe piaţa automobilelor second-hand. Vânzătorii de vehicule frauduloase fac oferte competitive, dar adesea cu preţul unui istoric fals al vehiculului.
Milenialii nu au încredere în vânzătorii de maşini second-hand
Potrivit cercetărilor carVertical, 55% dintre şoferii care ştiu mai mult despre aspectele tehnice ale unei maşini, au încredere în vânzători. Cu toate acestea, persoanele cu mai puţine cunoştinţe de specialitate au, de obicei, un nivel de încredere mai redus (17,5%).
În cazul în care cumpărătorul este mecanic calificat, acesta poate evita maşinile în stare proastă fără a-şi risca banii. O persoană cu cunoştinţe limitate despre maşini poate avea dificultăţi în a avea încredere în vânzători, deoarece nu poate inspecta ea însăşi un vehicul pentru a evita o achiziţie nefericită.
Generaţia mai tânără are mai puţină încredere în vânzători. Doar 17,9% dintre persoanele cu vârste cuprinse între 25 şi 34 de ani au încredere în vânzătorii de vehicule second-hand, în comparaţie cu 30,3% dintre persoanele cu vârste cuprinse între 35 şi 44 de ani. Acest lucru poate sugera că milenialii sunt mai informaţi cu privire la escrocheriile auto şi la potenţialele daunele pe care le poate cauza un vehicul în stare proastă.
"Generaţia tânără este şi mai obişnuită cu experienţa modernă de a cumpăra lucruri online. Cumpărătorii pot returna, de obicei, o achiziţie utilizată dacă aceasta nu îndeplineşte aşteptările sau are defecte. Cu toate acestea, lucrurile nu stau la fel cu maşinile second-hand în unele ţări, iar întreaga procedură este mult mai complicată. Poate că acest lucru contribuie la lipsa de încredere", spune domnul Matas Buzelis, se menţionează în comunicat.