Ponderea angajaţilor ale căror roluri s-au schimbat în urma implementării soluţiilor de automatizare continuă să crească şi ajunge la 34% la nivel global, faţă de 23% în 2020, potrivit celei mai recente ediţii a raportului Deloitte Automation with Intelligence, efectuat în 34 de ţări, inclusiv România, informează un comunicat remis redacţiei. Studiul arată, de asemenea, că gradul de deschidere şi de contribuţie a angajaţilor la implementarea strategiei de automatizare creşte odată cu nivelul ierarhic din cadrul organizaţiei. Astfel, angajaţii cu funcţii de execuţie (11%) reprezintă categoria cu cei mai puţini suporteri, urmaţi de manageri şi liderii de echipă (19%) şi de membrii echipei de top management (39%). În ceea ce priveşte atitudinea diferitelor departamente din organizaţie, echipele de IT oferă sprijin în mod moderat (27%), în timp ce departamentele de risc susţin cel mai puţin procesul de automatizare (8%).
Potrivit sursei citate, raportul subliniază că adoptarea unui model de dezvoltare iniţiat de angajaţi (citizen-led development model), un cadru care încurajează angajaţii din alte departamente decât cel de IT să utilizeze platforme de tip low-code/no-code aprobate de IT pentru a dezvolta soluţii de automatizare de complexitate scăzută în cadrul echipelor lor, ar putea ajuta organizaţiile să-şi menţină angajaţii implicaţi în procesul de transformare prin automatizare. Chiar dacă acest model este un concept nou, 59% dintre organizaţiile care implementează sau extind soluţii de automatizare îl pun deja în practică sau intenţionează să facă acest lucru în următorii trei ani. Acest model de dezvoltare oferă angajaţilor posibilitatea de a crea noi soluţii automatizate care să îi ajute la îndeplinirea propriilor sarcini şi ajută companiile să-şi crească gradul de retenţie a angajaţilor, potrivit a mai mult de jumătate dintre organizaţiile (57%) care l-au pus deja în aplicare. De asemenea, două treimi dintre companiile care intenţionează să utilizeze acest nou model în următorii trei ani se aşteaptă ca acesta să le îmbunătăţească ratele de retenţie a angajaţilor.
"Companiile din România au început deja să folosească soluţii de automatizare pentru a schimba modul în care îşi gestionează procesele de business şi pentru a se diferenţia faţă de concurenţă prin creşterea eficienţei şi reducerea costurilor. Această abordare le permite să se concentreze asupra sarcinilor cu valoarea adăugată pentru angajaţii care îşi doresc roluri strategice şi cu care să le aducă mai multă satisfacţie. Echipele de top management ale companiilor îşi doresc un plan bazat pe o abordare integrală a soluţiilor de automatizare pentru a îmbunătăţi şi optimiza principalele procese de business, dar în acelaşi timp comunică din proprie iniţiativă cu întreaga organizaţie. Astfel, implică angajaţii în conversaţia despre automatizare, pentru a-i ajuta să depăşească faza de rezistenţă la schimbare, care reprezintă una dintre cele mai importante bariere de care se lovesc companiile atunci când vor să extindă implementarea soluţiilor de automatizare, potrivit studiului", a declarat Vladimir Aninoiu, Director de tehnologie în cadrul practicii de consultanţă a Deloitte România.
Ediţia din acest an arată că tehnologiile de automatizare au devenit parte din viaţa cotidiană, 74% dintre companii declarând că implementează deja soluţii de automatizare a proceselor prin robotizare (RPA), iar jumătate dintre acestea, recunoaşterea optică a caracterelor (optical character recognition). Raportul subliniază că, în 2015, doar 13% dintre organizaţii intenţionau să investească în RPA. În plus, inteligenţa artificială (IA) este pe locul al doilea în topul tehnologiilor de care sunt interesate companiile (46% dintre respondenţi), urmată de analiza şi urmărirea proceselor (process mining) şi monitorizarea proceselor (43% fiecare), subliniază sursa citată.
Reducerea costurilor este principalul beneficiu indicat de organizaţiile care adoptă soluţii de automatizare, acestea aşteptându-se la o scădere medie a costurilor de 31% în următorii trei ani, în creştere de la 24% în 2020, urmată de creşterea veniturilor, companiile participante la studiu estimând un avans de 24% în următorii trei ani, faţă de 15%, în 2020.
Cea mai importantă barieră cu care se confruntă organizaţiile atunci când extind implementarea soluţiilor de automatizare este fragmentarea proceselor, o provocare pe care o au dinainte de pandemie şi care este de aşteptat să rămână în top cel puţin pentru următorii cinci ani. Alte obstacole menţionate de companii sunt lipsa unei viziuni clare (22%) şi a unei strategii de automatizare la nivelul organizaţiei (41%), gradul scăzut de pregătire din punct de vedere IT şi rezistenţa la schimbare.
Cea mai recentă ediţie a studiului Deloitte Automation with Intelligence explorează evoluţia tehnologiilor de automatizare şi impactul acestora asupra organizaţiilor şi forţei de muncă. Studiul a fost realizat la nivel global în rândul a peste 470 de membri ai echipelor de top management, printre care directori responsabili cu procesele de automatizare, directori de operaţiuni, de resurse umane şi directori ai centrelor de asistenţă pentru clienţi, se mai arată în comunicat.