Elaborarea şi punerea în aplicare a unei strategii care să optimizeze valoarea pentru toate părţile interesate nu a fost niciodată mai dificilă. Sub presiunea pandemiei şi a tensiunilor economice generate de criza din Europa, directorii generali (CEO) din România trebuie să găsească modalităţile de a-şi ţine în echilibru companiile, de la remodelarea portofoliilor, la redefinirea întregului ecosistem al organizaţiei lor. Cum reacţionează companiile la acest context şi ce măsuri adoptă liderii pentru a asigura creşterea companiei în viitor, sustenabilitatea afacerii şi crearea de valoare pe termen lung?
Riscurile exogene, precum tensiunile geopolitice, au fost principalele preocupări ale directorilor generali din marile companii din România (20%), încă de dinainte de războiul din Ucraina, potrivit noii ediţii a EY CEO Imperative Series - EY 2022 CEO Outlook Survey. Un procent de 90% dintre liderii intervievaţi spun că tensiunile geopolitice îi determină să ajusteze investiţiile strategice. Presiunile resimţite de executivii locali îi pun în opoziţie cu tendinţele globale - care au manifestat intenţia de ajustare a investiţiilor lor strategice doar în proporţie de 55%.
Mai mult, 59% dintre respondenţii locali spun că au amânat o investiţie transfrontalieră planificată până la clarificări suplimentare, 22% că au oprit o investiţie transfrontalieră planificată în ultimele 12 luni, în timp ce 19%, dimpotrivă, declară că au accelerat investiţiile transfrontaliere. Investiţiile din Marea Britanie sunt cele care au fost cel mai mult afectate de provocările geopolitice, conform răspunsurilor a 29% dintre respondenţi la nivel local şi a 22% la nivel global.
Directorii generali vor trebui să privească riscul într-un mod diferit şi să fie pregătiţi să accepte şi să gestioneze niveluri mai înalte decât ar fi fost confortabil în trecut.
"Companiile îşi resetează sistemele de identificare a riscurilor pentru a lua în calcul noile realităţi. Liderii organizaţiilor analizează impactul acestor probleme interconectate şi construiesc, pas cu pas, o strategie flexibilă şi cu o capacitate crescută de adaptare pentru un viitor care se arată mai dinamic, în care agilitatea, rezilienţa şi asumarea de riscuri sporite vor fi esenţiale pentru a valorifica noi oportunităţi", explică Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România şi Moldova şi Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală şi de Sud-Est şi Regiunea Asiei Centrale.
Cum evenimentele din ultimii doi ani au demonstrat modul în care securitatea aprovizionării poate reprezenta un avantaj competitiv, liderii locali îşi reconfigurează lanţurile de aprovizionare, pentru a reduce costurile şi pentru a minimiza incertitudinea. Astfel, 46% dintre executivii locali spun că şi-au ajustat lanţurile de aprovizionare pentru a gestiona riscurile geopolitice, 32% au crescut numărul de furnizori, pentru a creşte rezilienţa, 16% şi-au ajustat lanţurile de aprovizionare, pentru a reduce costurile logistice şi incertitudinea, în timp ce 5% au redus numărul de furnizori, pentru a îmbunătăţi relaţiile critice de aprovizionare. Aceste rezultate au fost înregistrate înainte de debutul conflictului de la graniţa ţării noastre, ceea ce implică posibilitatea unor noi ajustări planificate sau deja demarate.
Mai mult de jumătate dintre respondenţi (54%) vor acorda prioritate investiţiilor în afacerile existente şi transformării digitale, potrivit companiilor intervievate din România. Cu toate acestea, planurile de investiţii ale liderilor locali ar putea fi date peste cap din cauza riscurilor externe la adresa afacerilor lor. Cei mai mulţi dintre executivii intervievaţi par îngrijoraţi de creşterea preţurilor şi identifică tensiunile comerciale şi sancţiunile (20%), impactul schimbărilor climatice (19%) şi gestionarea cererilor contradictorii din partea diferitelor grupuri de părţi interesate (17%) ca fiind riscurile critice pentru creşterea viitoare a afacerilor lor.
Pandemia a fost un semnal de alarmă pentru mulţi dintre respondenţi, iar imperativul transformării este acum mai clar ca niciodată. Mulţi dintre lideri îşi reconfigurează în mod activ companiile, pentru a fi reziliente, iar fuziunile şi achiziţiile sunt încă pe agenda consiliilor de administraţie.
42% dintre liderii de companii din România au declarat că urmăresc realizarea unor fuziuni şi achiziţii în următoarele 12 luni, faţă de 59% la nivel global. 85% dintre respondenţii locali au declarat că au luat decizia de a anula o achiziţie în ultimul an din cauza pandemiei, comparativ cu 44% din respondenţi la nivel global. În acelaşi timp, 40% dintre respondenţii din România consideră că ratingurile factorilor de mediu, sociali şi de guvernanţă (ESG) sunt importante pentru atragerea investitorilor, iar fuziunile şi achiziţiile reprezintă o cale esenţială pentru creşterea scorurilor ESG.