Tranzacţiile globale au înregistrat o oprire bruscă odată cu declanşarea pandemiei COVID-19, companiile optând să-şi conserve lichidităţile când s-au văzut confruntate cu efectele imediate ale crizei. Studiile EY arată, însă, că acele companii care iau decizii îndrăzneţe şi planifică tranzacţii şi investiţii strategice imediat după o criză sunt cele care beneficiază cel mai mult pe termen lung.
Analizând tranzacţiile din perioada imediat următoare crizei financiare globale (2008-2010), cercetările EY au constatat că organizaţiile care s-au mişcat rapid, care au făcut tranzacţii curajoase şi şi-au transformat portofoliile, au înregistrat o creştere cu 25% a profitului total al acţionarilor în decada următoare, în comparaţie cu cele care nu au procedat astfel.
Companiile care au realizat achiziţii au înregistrat profituri ale acţionarilor cu 26% mai mari.
Companiile care şi-au reconfigurat portofoliile prin asumarea unor decizii mai dificile, dar necesare de a ceda active, au fost şi ele recompensate prin obţinerea unor profituri cu 24% mai mari în acelaşi interval.
Ca o dovadă suplimentară a faptului că organizaţiile care au investit capital după criza financiară globală au câştigat avantaj competitiv, sunt profiturile de două sau de trei ori mai mari comparativ cu cele ale companiilor care au adoptat o abordare precaută - arată analizele EY.
Andrea Guerzoni, vicepreşedinte EY Global, Strategie şi Tranzacţii, a declarat: "Când vine o furtună, reacţia firească este să ferecăm uşile şi ferestrele şi să aşteptăm să treacă. Dar dovezile arată că a sta şi a nu face nimic în toiul unei astfel de crize nu reprezintă o opţiune. După cum am observat în perioada de după criza financiară, contextul tranzacţional le permite adeseori companiilor să realizeze achiziţii valoroase care pot alimenta o creştere mai rapidă, pe o piaţă aflată în recuperare. În acelaşi timp, creşterea organică prin investiţii strategice este la fel de importantă. De exemplu, sectorul tehnologic a cules beneficiile intensificării activităţilor de cercetare-dezvoltare în acea perioadă de recuperare, imediat după criza financiară globală. Multe dintre acele investiţii au facilitat intrarea companiilor tehnologice în sectoare precum comerţul cu amănuntul şi divertismentul".
Factorii specifici fiecărui sector care vor duce la intensificarea activităţii M&A
Potrivit comunicatului, pandemia COVID-19 a afectat activitatea de fuziuni şi achiziţii (M&A) în toate sectoarele, iar intensificarea tranzacţiilor va fi favorizată de o serie factori care pot varia semnificativ de la un sector la altul, potrivit analizei EY.
În sectorul sănătăţii, activitatea M&A va fi impulsionată probabil de achiziţionarea de către marile companii a jucătorilor inovatori din domeniul terapiilor celulare şi genice, în contextul în care progresele ştiinţifice continuă să demonstreze potenţialul acestor terapii personalizate. O creştere a numărului de consorţii şi alianţe este de asemenea posibilă în acest sector, deoarece companiile caută să acumuleze cunoştinţe de specialitate cu privire la aprovizionarea la scară largă de care au nevoie pentru a-şi creşte producţia.
Sectoarele de media şi telecomunicaţii par hotărâte să depăşească problemele cauzate de oprirea activităţii şi să exploateze tranziţia continuă a preferinţelor consumatorilor spre mediile digitale de divertisment.
În sectorul tehnologic, jucătorii consacraţi, care doresc să îşi extindă capacităţile, în special în domeniul cloud şi al implicării participative a clienţilor, îşi vor mări cota de piaţă şi veniturile prin valorificarea preţurilor atractive ale start-up-urilor inovatoare.
În comerţul cu amănuntul şi industrie, activitatea va fi impulsionată de fuziunile ce vor duce la consolidarea capacităţii companiilor de a genera fluxuri de numerar mai mari şi de a-şi spori rezervele de lichidităţi.
În industria auto, tranzacţiile vor fi susţinute de actualele tendinţe ale pieţei, cum ar fi trecerea la vehicule complet electrice.
Această analiză a fost realizată de departamentul Strategie şi Tranzacţii al EY, o linie de servicii redefinită, care va îngloba practici extinse de consultanţă în strategie, reunind capacităţi ale echipelor EY-Parthenon (consultanţă în strategie) şi ale serviciilor de consultanţă în afaceri şi consultanţă în tranzacţii.
În România, departamentul are o echipă de 42 de profesionişti, condusă de Florin Vasilică, Liderul Departamentului de Strategie şi Tranzacţii.