Actualizarea continuă a competenţelor este esenţială pentru a rămâne competitivi în peisajul profesional dinamic de astăzi, însă doar 65% dintre angajaţi văd aplicabilitatea directă în rolurile lor actuale - este principala concluzie a studiului realizat recent de EY privind necesitatea upskilling-ului şi reskilling-ului în rândul forţei de muncă.
Angajaţii şi managerii din toate sectoarele de activitate (73%) recunosc valoarea îmbunătăţirii competenţelor, dar realitatea este că majoritatea - 7 din 10 respondenţi - se înrolează în programe de upskilling/reskilling pentru dezvoltarea personală, nu pentru avansarea în carieră, punând sub semnul întrebării eficacitatea acestor programe.
Horaţiu Cocheci, People Advisory Director, EY România, subliniază importanţa personalizării programelor de dezvoltare: "Pentru a răspunde eficient nevoilor angajaţilor, este crucial să adoptăm o abordare diferenţiată şi personalizată în crearea programelor de reskilling şi upskilling, altfel riscăm să perpetuăm un ciclu de iniţiative sterile care nu aduc nicio îmbunătăţire tangibilă."
Competenţele digitale: prioritatea dezvoltării profesionale şi responsabilitatea angajatorilor
Studiul EY profilează competenţele digitale, inteligenţa artificială, securitatea cibernetică şi tehnologiile verzi ca abilităţile esenţiale pentru următoarea decadă, dar remarcă faptul că accesul la programele de upskilling adecvate rămâne o provocare.
Competenţele digitale sunt considerate esenţiale în pregătirea forţei de muncă pentru viitor. Un procent de 51% dintre participanţi au clasat competenţele digitale ca fiind cele mai importante pentru recalificare şi creşterea competenţelor profesionale. Aproape jumătate (49%) din respondenţii la studiu au confirmat prezenţa programelor de creştere a competenţelor digitale în compania în care activează.
În plus, studiul relevă că, în sectorul serviciilor profesionale, procentul celor care confirmă prezenţa programelor de creştere a competenţelor digitale este chiar mai ridicat, ajungând la 59%. Acest lucru subliniază tendinţa că, odată cu noile cerinţe de automatizare şi eficientizare a proceselor, precum şi de adaptare rapidă la noile tehnologii, competenţele digitale au devenit mai mult o condiţie sine qua non decât un diferenţiator sau un beneficiu de dezvoltare în rândul angajaţilor din acest sector.
În acelaşi timp, abia pe locul cinci în topul importanţei pentru programele de dezvoltare, cu 38%, se află programele de dezvoltare referitoare la inteligenţa artificială (IA), ceea ce arată că angajaţii valorizează competenţele digitale în general mai mult decât specializarea în inteligenţa artificială. Cu toate acestea, este important de menţionat că aceste preferinţe pot varia în funcţie de industrie şi de rolul specific al angajatului.
De asemenea, se observă o recunoaştere a importanţei învăţării gestionării inteligenţei artificiale (IA) în rândul profesioniştilor din diverse industrii, cu 85% dintre respondenţi considerând că fiecare profesionist, indiferent de sectorul în care activează, ar trebui să dobândească cunoştinţe despre IA.
În acest context, există un argument puternic pentru ca guvernele să ofere subvenţii sau stimulente fiscale companiilor care investesc în programe de recalificare, inclusiv în domeniul inteligenţei artificiale, pentru a sprijini forţa de muncă în dobândirea competenţelor necesare pentru a rămâne competitivi pe piaţa muncii: 85% dintre respondenţi consideră că acesta ar trebui să ofere subvenţii sau stimulente fiscale companiilor care investesc în programe de recalificare a forţei de muncă.
Competenţele soft sunt livrate în 41% din companii
Dacă în cazul cursurilor destinate competenţelor digitale relevanţa percepută (51%) este apropiată de frecvenţa livrării actuale (47%), în cazul cursurilor pentru dezvoltarea de abilităţi soft se înregistrează o nealiniere semnificativă, în defavoarea relevanţei percepute.
Astfel, pe locul doi în frecvenţa celor mai des întâlnite cursuri, organizate de 41% din companii, cele de competenţe soft se află semnificativ peste importanţa pe care respondenţii o percep pentru aceste cursuri, de doar 15%, înregistrând cel mai mare decalaj de acest gen.
Mai mult, un procent extrem de ridicat - 50% dintre respondenţi - consideră că programele actuale de reskilling/upskilling eşuează în a dezvolta soft skills adecvate scenariilor reale de viaţă. Această opinie este şi mai pronunţată în companiile mari, unde 56% dintre respondenţi împărtăşesc această preocupare, subliniind necesitatea reevaluării şi ajustării conţinutului şi metodologiei acestor programe.
"În timp ce rezultatele arată un volum livrat aproape egal între competenţele tehnice şi cele comportamentale, priorităţile pot fi rapid schimbate în funcţie de nevoile specifice ale unui angajator sau ale pieţei muncii. Acest lucru evidenţiază necesitatea ca angajaţii şi companiile să fie flexibili şi să-şi adapteze continuu abordările de upskilling şi reskilling pentru a rămâne relevanţi şi competitivi. Se impune, prin urmare, analiza critică anuală a nevoilor de învăţare şi a soluţiilor propuse şi resetarea fără remuşcări a acestora în funcţie de schimbările de context", a mai adăugat Horaţiu Cocheci.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 24.09.2024, 07:07)
Trainingurile sunt gagicareala, te duci sa te cuplezi pentru 2-3 nopti. In rest, vrajeala si gargara.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 24.09.2024, 09:32)
Confunzi trainingul cu team building ul. Trainingurile se fac online sau adunati multi intr-o sala de curs, de obicei la sediul companiei. N-are treaba gagicareala aici.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 24.09.2024, 08:56)
da, asa e
o mie de traininguri si cursuri de formare profesionala care sunt fix un rahat in ploaie
a inceput sa bata vant de inteligenta pe la EY ?!? :)))))))))))))
Ban.Cher.Val i