Pandemia provocată de COVID-19 a accelerat tranziţia către cumpărăturile online şi adoptarea acesteitendinţe pe termen lung în anumite categorii de produse şi pe anumite pieţe, potrivit celei de-a cincea ediţii a studiuluiEY FutureConsumer Index. Peste o treime (37%) dintre cei 14.467 de consumatori intervievaţi au declarat că pandemia va continua să le afecteze vieţile timp de cel puţin încă un an. Acest procentcreşte la 43% în Europa şi la 66% în Japonia, în timp ce consumatorii din India (19%) şi China (18%) sunt semnificativ mai optimişti. La nivel global, respondenţii consumatori consideră că modul în care fac cumpărături se va schimba pe termen lung, iar 39% au declarat că vor cumpăra în mai mare măsură online articolele pe care obişnuiau să le achiziţioneze din magazinele fizice.
"Cu încasări prognozate pentru sezonulvacanţelor mai mici decât de obicei, companiile din retail trebuie să urmărească cu atenţie linia profitabilităţii, în timp ce continuă să investească în operaţiuni touchless, conţinut personalizat şi campanii de marketing automatizate. Următorul pas natural este de a-şi dezvolta programele de loialitate de la mecanismele generale "câştigăşicheltuieşte", la recompense semnificative pentru fiecare client", spune Cristian Cârstoiu, Partener, Consultanţă, EY România.
Rata de adoptare a cumpărăturilor online variază de la o piaţă la alta şi de la o categorie la alta
În China şi, într-o mai mică măsură, în Regatul Unit, consumatorii sunt mult mai înclinaţi să utilizeze online-ul drept principalul canal de cumpărături decât cei din alte ţări. Consumatorii din Germania şi Franţa sunt mai puţin deschişi la această idee, se arată în studiu.
În general, respondenţii au indicat electrocasnicele şi produsele din zona detehnologie (53%) drept categoria de produse pe care le vor achiziţiona în principal online, dar vor continua să prefere cumpărarea băuturilor şi a produselor alimentare proaspete din magazinele fizice.
Rata de penetrare a achiziţiilor online de produse de băcănie continuă să fie redusă pe majoritatea pieţelor. Dar, în timpul pandemiei, 55% dintre consumatori şi-au achiziţionat cel puţin o dată produsele de băcănie online. Dintre aceştia, 42% au declarat că în prezent comandă online produse de băcănie mai des din cauza pandemiei provocate de COVID-19. În viitor, 19% dintre respondenţi au spus că vor cumpăra în principal online alimente proaspete şi 16% băuturi nealcoolice, o creştere de 3,4% şi, respectiv, 1,6% faţă de 2019. Această tendinţă arată că achiziţiile online, chiar şi în categoriile cu rată de penetrare redusă, nu numai că înregistrează o creştere, dar reprezintă o tendinţă care se va menţine cel mai probabil după pandemie.
De asemenea, potrivit studiului, categoriile în care consumatorii prezintă cea mai mare înclinare spre cumpărăturile online sunt, în acelaşi timp, categoriile în care este cel mai probabil ca aceştia să aprecieze serviciile şi sfaturile oferite la achiziţie: tehnologie, produse de frumuseţe şi cosmetică şi îmbrăcăminte, încălţăminte şi accesorii.
Impactul pandemiei provocate de COVID-19 asupra marilor evenimente de vânzări din perioada sărbătorilor
Ca urmare a pandemiei provocate de COVID-19, 40% dintre respondenţi au înregistrat o scădere a veniturilor, iar majoritatea acestora (60%) analizează mai atent modul în care îşi cheltuiesc banii. De asemenea, 41% dintre consumatori şi-au redus cheltuielile pe produse neesenţiale, iar 46% au amânat achiziţia sau înlocuirea articolelor mai scumpe. Aceste tendinţe indică un potenţial sezon de cumpărături de final de an cu vânzări mai mici.
Deşi peste jumătate dintre consumatori (54%) intenţionează să achiziţioneze diverse produse în perioada reducerilor, datele studiului EY FutureConsumer Index sugerează că 42% dintre consumatori la nivel global plănuiesc să cheltuiască mai puţin în sezonul de cumpărături comparativ cu anul trecut.
Dintre cei care vor participa, 91% vor cheltui online cel puţin jumătate din sumele destinate cumpărăturilor, ceea ce arată importanţa vânzărilor online cu amănuntul în acest sezon.
În acest context, marcat de o trecere atât de rapidă la cumpărăturile online, liderii de companii trebuie să reevaluezeaşteptările consumatorului digital şi să dezvolte o strategie online distinctă astfel încât să reuşească să răspundă noilor nevoi, dar şi să valorifice oportunităţile generate de perioada de pandemie.