La fel cum moda se schimbă de la an la an, la fel evoluează şi obiceiurile de consum ale publicului. În mod evident, acestea sunt influenţate de numeroşi factori, printre care se regăsesc deopotrivă cei tehnologici şi economici. Criteriile de achiziţie, preocupările în privinţa legitimităţii şi securităţii online, eforturile de identificare a unor alternative mai prietenoase cu bugetul - toate cunosc în prezent noi perspective şi dimensiuni, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Potrivit comunicatului, pentru a înţelege mai bine maniera în care s-au modificat atât percepţia, cât şi comportamentul românilor faţă de achiziţiile vestimentare în ultima vreme, GLAMI, platformă europeană lider în descoperirea modei, a derulat un sondaj în cadrul analizei Year in Review. Acesta a fost aplicat unui număr de 5.936 respondenţi şi s-a desfăşurat în decursul lunii mai 2024.
A câştiga vs. a pierde încrederea consumatorilor
Decizia de cumpărare dintr-un magazin nou se fundamentează pe diverse motive, însă de departe rolul cel mai important îl au recenziile de pe internet şi certificatele de încredere (pentru 52% dintre români). Prezentarea informaţiilor despre costurile de transport/retur sau urmărirea comenzii inspiră credibilitate pentru 39% dintre cei chestionaţi, iar opţiunea de plată la livrare convinge un procent de 36%. De asemenea, 26% urmăresc ca numărul de înregistrare şi adresa companiei să fie menţionate, iar 25% vor să vadă datele de contact pentru asistenţa clienţilor.
Pe de altă parte, şi lista aspectelor care determină publicul să nu efectueze o primă achiziţie pe un nou site este generoasă. Pe primul loc în topul alertelor de la cumpărare se află preţurile prea mici pentru a fi adevărate (pentru 37% dintre participanţii la sondaj), urmate de lipsa recenziilor din mediul online (pentru 36%), lipsa contactelor şi informaţiilor de înregistrare (pentru 35%), prezenţa greşelilor de scriere, a celor gramaticale sau a frazelor ciudate (pentru 33%) şi solicitarea detaliilor personale înainte de a face comanda (pentru 26%), se menţionează în comunicat.
Calitatea precară a produselor, o frică des întâlnită
Teama că produsele nu vor avea calitatea dorită este extrem de comună, fiind experimentată de 1 din 2 români. Mai mult decât atât, 44% dintre consumatori spun că au avut parte de experienţe negative cu magazinele online de fashion de-a lungul timpului, primirea unui articol slab calitativ fiind motivul în 68% din cazuri.
Alte frici resimţite de utilizatori după plasarea unei comenzi includ securitatea plăţii şi posibilitatea ca datele cardului să fie furate (pentru 39%), lipsa suportului în cazul unor probleme (32%), politica de returnare complicată, ce presupune taxe ascunse (pentru 32%), probabilitatea ca banii să nu fie primiţi înapoi în cazul unui retur (28%), dar şi securitatea informaţiilor personale, precum e-mail ori telefon (pentru 25%).
Experienţa "ultra-fast fashion"
Merită amintit că peste 87% dintre cei chestionaţi cunosc aplicaţii de ultra-fast fashion, 58% dintre ei afirmând că au efectuat cumpărături prin intermediul lor. Iar asta nu e de mirare, dacă ţinem cont de faptul că 64% dintre participanţi zic că se bucură de întregul concept al platformelor, ce include numeroase jocuri şi puncte care se transformă ulterior în vouchere, se precizează în comunicat.
În plus, 37% dintre ei nu sunt mai îngrijoraţi decât de obicei cu privire la siguranţa informaţiilor personale atunci când utilizează acest tip de e-shopuri. Iar când vine vorba despre regrete, 66% dintre români nu se simt absolut deloc vinovaţi pentru că se numără printre consumatorii de ultra-fast fashion. De asemenea, un procent de 39% nu ar fi de acord cu interzicerea acestor magazine pentru a ajuta producătorii şi companiile locale, întrucât ar presupune un preţ mai ridicat pentru achiziţionarea unor produse similare.