Studiul ING Bank a analizat doar firmele cu cifra de afaceri de peste 10.000 de lei, declarată pe anul 2021. Unul dintre rezultatele acestui studiu a fost faptul că cifra de afaceri totală a companiilor cu acţionariat feminin a fost de 82 miliarde de euro în 2021, reprezentând doar 21% din totalul veniturilor raportate. Companiile deţinute de bărbaţi generează cele mai mari venituri în medie per companie, respectiv un milion de euro, faţă de 200.000 de euro în cazul celor cu acţionariat exclusiv feminin. Femeile sunt, însă, mai capabile să genereze randament şi eficienţă, abilitate care se reflectă în rata de profit a companiei. Astfel, cele mai profitabile sunt firmele cu acţionariat 100% feminin, cu o rată medie a profitului net de 15%, aproape de două ori mai mare decât cele cu acţionariat exclusiv masculin, care generează un profit mediu de 8,3%.
Conform datelor disponibile despre tranzacţiile din piaţa de capital de risc cu companii în tehnologie, în perioada 2020-2022, din 138 de companii analizate care au accesat 189 finanţări şi au declarat public datele, doar 31 sunt start-up-uri cu acţionariat semnificativ feminin. Suma totală accesată de aceste firme fondate de femei sau cu co-fondatori femei a fost de 40 de milioane de euro, ceea ce reprezintă 17% din suma totală ridicată pe piaţă, de 235 milioane de euro la finalul anului 2022. La nivel global, sub 3% din volumul anual de finanţări merge către femei acţionare în companii din tehnologie şi până la 15% în echipe mixte.
A doua parte a studiului a inclus o cercetare calitativă, pe baza experienţelor a 364 de antreprenori respondenţi, din care aproape jumătate au fost respondenţi femei. Potrivit analizei, în ceea ce priveşte finanţarea start-up-urilor, femeile antreprenor preferă finanţările nerambursabile, mai uşor accesibile pentru afacerile în sustenabilitate, urmate de credite bancare.
Sectoarele în care femeile fac performanţă la nivel înalt sunt producţie şi manufactură, imobiliare şi servicii profesionale. Totodată, industriile creative, educaţia şi tehnologia reprezintă zone de interes pentru femeile antreprenor din România.
În dezvoltarea afacerii, principalele obstacole menţionate de femei au fost creşterea bazei de clienţi, obţinerea de rezultate din activităţi de marketing în condiţiile unei pieţe mici şi diferenţierea de competitori. Femeile antreprenor apreciază cel mai mult sprijinul comunităţilor de antreprenori, evenimentele de educaţie şi de networking, precum şi programele de mentorat.
Potrivit unui raport al Băncii Mondiale din anul 2023, România are un scor de peste 90 din 100 de puncte în ceea ce priveşte condiţiile de acces ale femeilor în mediul de afaceri, extrem de bun, ceea ce ne situează în topul Europei. De asemenea, România este considerată ţara cu cele mai mici diferenţe de salariu între bărbaţi şi femei.
Pentru persoanele interesate să afle mai multe detalii despre acest studiu "Profil de Antreprenor", pot accesa: https://startarium.ro/articol/studiu-profil-de-antreprenor .