Piaţa de publishing (piaţa editorială) a scăzut, între 2008 şi 2012, într-un ritm mediu anual de 0,5%, din cauza scăderii puterii de cumpărare a populaţiei, a reducerii numărului de elevi şi studenţi, precum şi ca urmare a disponibilităţii informaţiei în format electronic, anunţă un comunicat al portalului Manageranticriza.ro, trimis azi redacţiei.
În acest context, editurile se adaptează la modificările de pe piaţă, analizând costurile şi profiturile, eficientizându-şi canalele proprii de distribuţie şi orientându-se către tranzacţiile pe Internet.
Analiza, efectuată în rândurile a 493 de companii editoriale (aproximativ 67% din piaţa de profil), a arătat că, în perioada 2008-2012, cele mai mari variaţii anuale au fost de 18,1% (2009 comparat cu 2008) şi de 14% (2011 în raport cu 2010). Cercetarea a urmărit evoluţia segmentelor de piaţă reprezentate de edituri, servicii de tipar şi editare de ziare, reviste şi periodice.
Pe fondul reducerii tirajelor şi a mutării publicaţiilor în mediul online, companiile de editare a ziarelor, revistelor şi periodicelor au inregistrat cea mai mare reducere a veniturilor (8%), urmate de firmele furnizoare de servicii de tipar (0,6%). Segmentul editurilor a fost singurul care a crescut în perioada de referinţă, în medie cu 0,5% pe an.
În 2012, liderul pieţei la cifra de afaceri, pe segmentul editare ziare, reviste şi periodice, a fost compania Ringier România. Ea a înregistrat o creştere de 4,8%, însă o reducere a profitului net cu 117,6% faţă de anul precedent. Societatea a înregistrat una dintre cele mai ridicate valori ale duratei de recuperare a creanţelor din top 10, respectiv de 78 de zile. Cea mai rapidă companie în această privinţă a fost Inform Media, cu 50 de zile. Valoarea agregată a indicatorului la nivelul eşantionului analizat a fost de 120 de zile.
Dintre companiile prezente in Top 10 tipografii, patru au obtinut creşteri ale veniturilor (în 2012 faţă de 2011) cu valori cuprinse între 0,2% (Inform Lykos) şi 41,4% (Ringier Print). Anul trecut, EDS România a înregistrat cea mai mare reducere a cifrei de afaceri, cu 25% faţă de 2011. Totuşi, a marcat o viteză de rotaţie a stocurilor de 32 de zile, sub media eşantionului (74 de zile). Liderul pieţei în 2012 a fost Imprimeria Naţională. Ea a fost cea mai rapidă la încasarea creanţelor (17 zile), valoarea indicatorului la nivelul principalelor zece companii analizate fiind de 68 de zile.
În top 10 edituri, în perioada 2008-2012, cifra de afaceri totală a crescut cu 3,8%, iar profitul net a scăzut cu 37,5%. Marja medie de profit a fost de 8,6%. Anul trecut, liderul pieţei, după criteriul cifrei de afaceri, a fost Editura Paralela 45, indicatorul sporind cu 6,9% faţă de 2011. În 2012, cel mai mare profit net a fost marcat de Grupul Editorial Art, în creştere cu 24,8% faţă de anul precedent.
În intervalul analizat, cifra de afaceri medie per angajat, calculată pentru cele 493 de companii, a înregistrat oscilaţii anuale între -10,6% (în 2009 faţă de 2008) şi 10,4% (în 2010 în raport cu 2009). Maximul a fost atins în 2011 (53.500 de euro), iar minimul în 2009 (45.500 de euro). Cea mai mare valoare a profitului per angajat (4.100 de euro) s-a obţinut în anul 2008, în timp ce, în anii 2009 şi 2012, s-au înregistrat pierderi de 320, respectiv 347 de euro per angajat.
Marja de profit net calculată pentru eşantionul total a variat anual între -0,7% şi 8,1%, valoarea medie a indicatorului pentru perioada 2008-2012 fiind de 2,1 procente. Anul trecut, creşterile profitului au fost de 0,7% (editare ziare, reviste şi periodice), 7,1% (edituri) şi 5,5% (servicii de tipar).
Gradul mediu de îndatorare a eşantionului a sporit cu aproximativ 32% în perioada totală, cea mai semnificativă creştere fiind marcată de companiile din domeniul editării ziarelor, revistelor şi periodicelor (62,1%).