În contextul în care înmatriculările de autoturisme noi în România au crescut, în februarie 2023, cu 44.49% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar interesul pentru autoturismele hibrid sau electrice este din ce în ce mai mare, cel mai nou studiu Reveal Marketing Research şi-a propus să evalueze atitudinile şi comportamentele românilor cu privire la maşinile lor şi modul în care acestea au evoluat comparativ cu percepţiile măsurate în studiul realizat în februarie 2021, conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit sursei citate, cei mai mulţi dintre români declară că deţin actuala maşină de mai puţin de 2 ani (34%), în măsură semnificativ mai mare tinerii cu vârste cuprinse între 18-24 ani (62%) şi cei între 25-35 ani (44%), categorii de vârstă în cazul cărora şansele ca achiziţia actualei maşini să se sincronizeze cu obţinerea permisului auto fiind mai mari.
Întrucât achiziţia unei maşini a devenit mai accesibilă, iar oamenii au nevoie de mai multă mobilitate, observăm că 42% dintre cei din mediul rural declară că deţin actuala maşină de mai puţin de 2 ani (vs. 32% în mediul urban).
În aceeaşi ordine de idei, 27% dintre români declară că deţin actuala maşina de 3-5 ani, în timp ce 21% menţionează o perioadă de 5-10 ani, iar 18% au maşina de mai mult de 10 ani. Persoanele mature de peste 55 ani sunt cele mai ataşate de maşinile actuale, 35% dintre aceştia deţinându-le de mai mult de 10 ani.
Dacă aruncăm o privire la intenţia de schimbare a maşinii, se evidenţiază faptul că cei mai mulţi intenţionează să o schimbe în viitorul apropiat, 48% menţionând un interval de 1-3 ani, iar 16% perioada anului curent. Planuri de schimbare a maşinii pe temen mediu de 3-5 ani au 17% dintre romani.
Pentru persoanele mature de peste 55 ani, schimbarea maşinii nu este o prioritate, 33% dintre aceştia menţionând că intenţioneză să îşi schimbe maşina în 5 ani sau mai mult (vs. 20% total eşantion), subliniază sursa citată.
Potrivit Buletinului Statistic APIA de la finalul anului 2022, din totalul maşinilor noi înmatriculate pe parcursul anului, maşinile pe benzină domină în continuare topul (64,5%), procentul celor pe motorină se diminuează cu 5% faţă de 2021 ajungând la 13,8%, iar cele electrice şi full-hibrid câştigă o cotă tot mai mare de piaţă, ajungând la 21,7% (vs. 15,5% la final de 2021).
Conform studiului Reveal Marketing Research, majoritatea românilor sunt de părere că motorizarea hibrid este cea mai fiabilă în prezent (43%), aceasta fiind urmată de cea pe benzină (25%), motorină (19%) şi full-electric (13%).
Urmărind gradul de atractivitate şi preferinţele pentru diferitele tipuri de maşini, 45% cred că o maşină hibrid s-ar potrivi cel mai bine stilului lor de viaţă, în special persoanele de peste 55 de ani (54%) şi mai degraba cei din mediul urban (47% vs. 36% mediul rural).
23% descriu maşina cu motorizare convenţională pe benzină ca fiind cea mai potrivită, în timp ce 19% declară că preferă o maşină pe motorină (în special tinerii între 18-34 ani - 29%), iar 13% o maşină full-electrică.
49% dintre români iau în considerare să achiziţioneze o maşină hibrid, în timp ce 24% ar alege o maşina electrică, iar 27% nu iau în calcul să schimbe motorizarea pe benzină/ motorină, subliniază sursa citată.
Procentele ce măsoară dorinţa de a face tranziţia către un model hibrid, respectiv full-electric în viitor înregistrează mici scăderi procentuale (de 2% şi respectiv 4%) în comparaţie cu studiul derulat în februarie 2021, însă dorinţa de a achiziţiona aceste tipuri de maşini continuă să fie dominantă.
Reprezentanţii generaţiei Z (18-24 ani) sunt atraşi de extreme, fiind mai încântaţi fie de ideea achiziţionării unei maşini full-electrice (29%), fie de motorizarea convenţională pe benzină/ motorină (33%), maşina hibrid fiind preferată într-o masură semnificativ mai mică faţă de total eşantion (38%).
Dintre cei 73% dintre români interesaţi să facă tranziţia către motorizarea hibrid/ electrică, 60% intenţionează să facă acest lucru în următorii 3 ani sau 5 ani, orizontul de timp asociat schimbării neînregistrând modificări semnificative faţă de februarie 2021 (58%).
Pe de altă parte, 14% intenţionează să facă schimbarea în urmatorul an, în timp ce 18% menţionează o perioadă de peste 5 ani, iar 8% o perioadă de peste 10 ani.
Unul dintre potenţialele motive ce îi determină pe unii şoferi să nu îşi dorească să renunţe la maşinile cu carburant convenţional este lipsa infrastructurii. Datele ne arată că jumătate dintre români (52%) consideră că România nu este pregatită ca infrastructură pentru maşinile electrice, iar la o privire mai atentă, observăm că şoferii peste 55 ani sunt cei mai vehemenţi în acestă convingere (62%).
Totodată, 37% dintre respondenţi se declară indecişi, în timp ce un procent de 11% consideră că România deţine o infrastructură potrivită în prezent. Procentul celor care sunt de părere că ţara noastră este suficient de pregătită pentru acest tip de abordare sustenabil este în creştere faţă de 2021 când a fost înregistrat un scor de doar 5%.
Nivelul de pesimism este în scădere dacă ne raportăm capacitatea României de a lua măsuri în următorii 3 ani spre a îmbunătăţi infrastructura pentru maşinile electrice, 41% manifestându-şi pesimismul, 44% declarându-se indecişi, iar 16% optimişti, adaugă sursa citată.
Diminuarea poluării continuă să fie principalul beneficiu perceput al maşinilor electrice, menţionat de 54% dintre români (în descreştere cu 19 puncte procentuale vs. februarie 2021), urmat de eficienţa mai mare din punct de vedere al costurilor (23%) şi caracterul modern şi inovativ al maşinii (16%). Având în vedere că popularitatea maşinilor electrice este în continuă creştere, caracterul modern şi inovativ al acestora capătă o importanţă mai mare faţă evaluarea de acum doi ani, când a înregistat un scor de 9%.
Topul celor mai des utilizate modalităţi de achitare a unei maşini deţinute până în prezent este alcătuit din: accesarea economiilor personale (52%), banii primiţi de la familie/ prieteni (24%), credit de nevoi personale (23%) şi programul Rabla (15%). Cum era de aşteptat, tinerii între 18-24 ani s-au bazat pe ajutorul primit de la familie/ prieteni într-o măsură semnificativ mai mare decât total eşantion (33%).
Aruncând un ochi la perspectivele de viitor în ceea ce priveşte achizitionarea următoarei maşini observăm că românii intenţionează în cea mai mare măsură să acceseze economiile personale (48%), programul Rabla (37%) sau un credit de nevoi personale (19%).
Atât interesul crescut pentru maşinile hibrid sau electrice cât şi popularitatea subvenţiilor oferite de stat pentru achiziţionarea acestora cresc exponenţial şansele ca românii să opteze pentru o astfel de motorizare pe viitor, se menţionează în comunicat.
1. Somnul ratiunii....
(mesaj trimis de VITRILUTA în data de 07.03.2023, 11:03)
Cum ar fi jumatate de masini in priza, ar cadea reteaua. Stai la coada sa incarci masina si e mai scump ca un plin de benzina. Hai cu brainstorming-ul
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 07.03.2023, 16:20)
Deci tu noaptea cand dormi iti cade reteaua:-)...numai analfabeti
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de antonim în data de 07.03.2023, 18:50)
E romantic să încarci noaptea mașina, telefonul, tableta și laptopul. Dar la un moment dat te maturizezi și rămâi cu rabla de 60 k în pana prostului și chemi platforma. După asta o vinzi.
2. Manipulare pt dummies
(mesaj trimis de antonim în data de 07.03.2023, 12:10)
"42% dintre cei din mediul rural declară că deţin actuala maşină de mai puţin de 2 ani"
Corelați afirmația Reveal Marketing Research cu situația de la firul norului de pref.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.03.2023, 15:57)
Probabil că ăsta e unul din "studiile" de-alea care în anii trecuți dădeau serul "sigur și eficient" că te "protejează în proporție de 95% împotriva noului coronavirus SARS-COV-2".
Adică studiul ăsta are aceeași calitate fabuloasă, robustă și științifică.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de antonim în data de 07.03.2023, 18:49)
Există studii de manipulare a pieței și studii validate științific.