Cel mai recent studiu derulat de Reveal Marketing Research şi-a propus să afle mai multe detalii despre evoluţia atitudinilor şi comportamentelor românilor în ceea ce priveşte Sistemul de Garanţie-Returnare, comparativ cu studiile similare desfăsurate în 2023 (măsurarea intenţiilor înainte de implementare), respectiv 2024 (măsurarea comportamentelor românilor), conform unui comunicat transmis redacţiei.
În prezent, 82% dintre români declară că returnează toate ambalajele marcate cu simbolul SGR, procent în creştere cu 12% comparativ cu anul trecut.
Creşte proporţia românilor care spun că recuperarea garanţiei de 0,50 lei este principala motivaţie pentru care returnează ambalajele, de la 39% în 2024 la 51% în 2025.
36% dintre români şi-au schimbat obiceiurile de cumpărare a băuturilor ca urmare a implementarii SGR.
Românii ar recicla mai mult prin SGR dacă ar exista o reţea extinsă de puncte de returnare (48%), o valoare mai mare a garanţiei (27%) sau campanii eficiente de informare şi educaţie (21%), potrivit comunicatului.
Conform rezultatelor studiului realizat de Reveal Marketing Research, 82% dintre români declară că returnează toate ambalajele marcate cu simbolul SGR, procent în creştere cu 12% comparativ cu iunie 2024 (70%).
Îndreptându-ne atenţia către frecvenţa cu care românii returnează ambalajele cu garanţie, 34% le aduc la punctele de colectare o dată pe săptămână, 32% de 2-3 ori pe săptămână, iar 18% o dată pe lună.
În plus, rezultatele studiului, arată că ambalajele de plastic cu garanţie sunt cele mai frecvent returnate de către români (72%), urmate de ambalajele de sticlă (60%) şi de cele din metal (51%). În funcţie de gen, bărbaţii obişnuiesc să returneze, într-o măsură semnificativ mai mare decât femeile, toate tipurile de ambalaje la punctele de colectare.
Referitor la motivaţia principală care stă la baza obiceiului de a returna ambalajele cu simbol SGR, se poate observa o creştere semnificativă de la 39% (iunie 2024), la 51% (martie 2025) în rândul celor care declară că recuperarea banilor plătiţi pe garanţie reprezintă principalul imbold, se precizează în comunicat.
Bărbaţii (55% comparativ cu 47% în cazul femeilor) şi persoanele mature cu vârste cuprinse între 45-55 ani (57% vs. 51% total eşantion) se diferenţiază prin faptul că acordă o importanţă semnificativ mai mare recuperării garanţiei de la achiziţie.
În noiembrie 2023, 44% dintre români considerau că nu îşi vor modifica comportamentul de cumpărare şi consum al băuturilor îmbuteliate odată cu implementarea Sistemului de Garanţie-Returnare.
În prezent, procentul celor care declară că nu şi-au schimbat obiceiurile rămâne asemănător cu cel de anul trecut (59%), datele indicând că românii s-au adaptat rapid şi mai bine decât se aşteptau la noul sistem de gestionare a deşeurilor.
Cu toate acestea, 36% dintre români observă schimbări ale modului în care cumpără băuturi îmbuteliate odată cu implemnetarea SGR. Astfel, 16% aleg ambalaje mai mari, pentru a plăti de mai puţine ori garanţia, în timp ce 10% cumpără mai rar, iar 10% aleg produse mai ieftine la raft.
"Rezultatele studiului arată o adaptare rapidă a românilor la Sistemul de Garanţie-Returnare, cu un procent în creştere al celor care returnează toate ambalajele, motivaţi în principal de recuperarea garanţiei plătite. Totodată, 36% dintre români spun că şi-au modificat comportamentul de cumpărare ca urmare a implementării SGR. În acest context, studiile de tip Customer Decision Journey pot fi un instrument valoros pentru brandurile care vor să înţeleagă mai bine cum influenţează aceste schimbări criteriile şi deciziile de achiziţie ale consumatorilor," a declarat Marius Luican, Director General Reveal Marketing Research.
Doar 47% dintre români se declară multumiţi sau foarte mulţumiţi de modul de funcţionare a Sistemului de Garanţie-Returnare.
Astfel că, în viziunea românilor principalele soluţii identificate pentru îmbunătăţirea acestuia sunt creşterea numărului de puncte de returnare (48%), valoarea mai mare a garanţiei (27%) şi campaniile de informare şi educaţie (21%), se mai menţionează în comunicat.