Reporter: Care sunt, în opinia dumneavoastră, perspectivele care se deschid pentru Superbet, odată cu intrarea în acţionariatul companiei a fondului american de investiţii Blackstone?
Vlad Ardeleanu: Blackstone este, alături de Carlyle şi KKR, unul dintre cele mai mari fonduri de investiţii din lume. Cu experienţă globală în gestionarea unor companii mult mai mari decât Superbet şi infuzia de capital asigurate de Blackstone, perspectivele de dezvoltare ale Superbet sunt, practic, nelimitate.
Este un parteneriat prestigios care a adus la un loc cea mai importantă companie de pariuri sportive şi gaming din România şi unul dintre cele mai mari fonduri de investiţii din lume, iar ca manager şi antreprenor sunt onorat că acest parteneriat m-a găsit alături de Superbet. Intrarea fondului american de investiţii în acţionariat este o etapă extrem de importantă pentru viitorul grupului Superbet şi, totodată, o premieră pentru întreg mediul de business românesc, ţinând cont că este prima investiţie a Blackstone în Româ-nia. Un recent studiu al Deloitte, plasează această tranzacţie în top 3 cele mai mari tranzacţii din prima parte a acestui an.
Revenind la întrebarea punctuală, pe lângă pieţele din Europa Centrală şi de Est, cu sprijinul Blackstone avem încredere să abordăm pieţe mature ca Spania, Italia, Germania. Iar odată cu liberalizarea pieţei pariurilor din SUA şi având alături un partener precum Blackstone, nici extinderea pe o astfel de piaţă nu ni se mai pare un vis imposibil.
Blackstone va fi, aşadar, un accelerator pentru dezvoltarea viitoare a companiei, care va fi din ce în ce mai puţin un business tradiţional de pariuri sportive şi gaming şi tot mai mult un business de entertainment bazat pe high-tech (realitatea virtuală, inteligenţa artificială etc.).
Reporter: Care sunt direcţiile de dezvoltare ale Superbet pentru următorii trei - cinci ani? Aveţi în plan extinderea şi în alte ţări decât cele în care activaţi acum?
Vlad Ardeleanu: După zece ani de la prima agenţie de pariuri sportive deschisă, Superbet este azi un business solid, validat de piaţa românească, fiind lider detaşat al industriei de pariuri sportive & gaming. Astăzi operează o reţea de circa 1.300 de agenţii la nivelul ţării, are peste 3.500 de angajaţi, o cifră de afaceri de 180 de milioane de euro anul trecut şi este unul dintre cei mai importanţi contributori la bugetul de stat, cu aproape 60 milioane euro, anul trecut. Pe scurt, din 2015 business-ul de retail s-a dublat (înglobând aici şi extinderea pe piaţa poloneză, unde suntem prezenţi deocamdată doar în retail). Dar online-ul a ajuns, în doi ani, la egalitate cu retail-ul. Deci putem spune că în ultimii patru ani afacerea Superbet a crescut de aproape patru ori. Alături de Blackstone, obiectivele de extindere şi creştere ale Superbet capătă o anvergură cu adevărat globală. Ţintim acum expansiunea internaţională şi pragul unei cifre de afaceri de 1 miliard de euro în următorii cinci ani.
Reporter: Ce cotă de piaţă aveţi în ţara noastră şi cât de puternică este concurenţa în domeniul pariurilor sportive?
Vlad Ardeleanu: Superbet este lider de piaţă ca marketshare, atât în retail (land-based), cât şi în online.
Pe segmentul "land-based", piaţa se maturizează în mod evident şi cei mai buni indicatori sunt competiţia puternică şi o conturare destul de clară a preferinţelor clienţilor. Iar pariorii din România par să iubească produsele Superbet - avem lunar peste 16 milioane de pariuri plasate.
Reporter: În prezent, Superbet are lis-tată la Bursa de Valori Bucureşti, pe segmentul alternativ de tranzacţionare (AeRO), o emisiune de obligaţiuni ce ajung la maturitate anul viitor. Totodată, în cadrul unei conferinţe organizate de Ziarul BURSA în anul 2018, aţi declarat că Superbet ia în considerare o posibilă listare la Bursa de Valori Bucureşti, înaintând anul 2020 drept un termen realist pentru realizarea acestui lucru. Ţinând cont de intrarea in acţionariatul companiei a fondului Blackstone, cât de aproape este listarea Superbet la bursa noastră, în acest moment? Intenţionaţi să folosiţi, în viitorul apropiat, mecanismele pieţei noastre de capital, pentru finanţare?
Vlad Ardeleanu: Rămânem aproape de piaţa de capital, dar este mai puţin probabil decât în trecut că vom alege aceasta cale de finanţare. Blackstone este un partener financiar cu resurse importante pe care le putem accesa în funcţie de nevoile de capitalizare şi de planurile de dezvoltare ale companiei.
Reporter: Trecând la sectorul de gambling, cum a evoluat piaţa jocurilor de noroc din ţara noastră, în ultimul an?
Vlad Ardeleanu: Dinamica este încă susţinută, fiind o piaţă în curs de maturizare. Interesant este că în primul trimes-tru al anului, creşterea PIB de 5% a venit din trei sectoare cu o dinamică specială. Este vorba de IT&C, call-centere/servicii suport şi firmele de pariuri, încadrate la activităţi de spectacole, culturale şi recreative. Toate cele trei sectoare au generat 32 miliarde lei pe primul trimestru, foarte aproape de valoarea generată de indus-trie, adică 42 miliarde lei.
Aşadar, alături de IT&C, serviciile suport şi activităţile "recreative" (inclusiv agenţiile de pariuri) au crescut cu 8% până la 11% în pe primele trei luni, în indici de volum. Ca urmare a acestei creşteri susţinute, industria noastră a ajuns să aibă o contribuţie deloc de neglijat în formarea PIB, contribuind cu un 0,3% în 2018, procent care se va majora cu siguranţă în acest an.
Reporter: Ce neajunsuri mai are acest domeniu?
Vlad Ardeleanu: După adoptarea unei legislaţii extrem de stricte în 2015, industria de gambling şi gaming din România nu se mai poate spune că are lipsuri, ci că are nevoie de ameliorări, de un fine-tuning care să o racordeze la dinamica vremurilor.
Ce pot spune este că alinierea, cooperarea şi autoreglementarea reprezintă paşii necesari pentru a asigura stabilitatea şi predictibilitatea industriei.
Reporter: Unde ne aflăm pe harta europeană a gamblingului?
Vlad Ardeleanu: După înfiinţarea ONJN şi adoptarea unui nou cadru legal de care am pomenit mai sus, România este considerată un exemplu de bune practici în regiune. Sunt, desigur, pieţele mature, cu tradiţie în pariuri sportive, precum Marea Britanie, Franţa, Germania, Italia şi care pot fi model de bune practici, dar cu care suntem în mare măsură aliniaţi şi prin prisma cadrului legislativ european împărtăşit ca membri ai Uniunii Europene (UE).
Reporter: La ce valoare se ridică piaţa autohtonă a pariurilor?
Vlad Ardeleanu: Nu există măsurători foarte recente care să evalueze această piaţă, dar din estimările noastre şi ale altor operatori, piaţa jocurilor de noroc a atins un nivel de 1,2 miliarde euro în 2017 şi de 1,5 miliarde euro în 2018. Estimăm că anul acesta va creşte cu două cifre.
Totodată, sunt măsurători care spun că peste un milion de români plasează în mod regulat pariuri sportive, 90% dintre aceştia fiind bărbaţi.
Superbet rulează circa 2 miliarde de euro anual şi, lunar, înregistrează peste 16 milioane de pariuri (bilete jucate).
Reporter: Mai există piaţă neagră în acest domeniu şi la ce valoare se ridică?
Vlad Ardeleanu: Este una dintre cele mai reglementate industrii din economia românească, din 2015 încoace. Domeniul jocurilor de noroc este unul monitorizat foarte atent de către ANAF. În plus, toţi operatorii sunt conectaţi la un server aflat la dispoziţia ONJN, care urmăreşte în timp real, secundă cu secundă, veniturile pe care aceştia le înregistrează.
Reporter: Ce programe de interes public dedicate prevenirii şi combaterii dependenţei de jocuri de noroc se află în derulare?
Vlad Ardeleanu: În prezent, putem observa că industria jocurilor de noroc pune un accent deosebit pe dezvoltarea de programe de responsabilitate socială, cu scopul de a avea un impact real în societate.
Prevenirea şi combaterea problemelor legate de jocurile de noroc este una dintre priorităţile industriei noastre şi totodată misiunea de bază a Asociaţiei pe care o susţinem, "Joc Responsabil", care derulează şi implementează programe de res-ponsabilitate socială în domeniul educaţiei, prevenţiei şi intervenţiei pentru persoanele care se confruntă cu probleme legate de jocul de noroc.
De altfel, Superbet este sponsorul programului de bază al organizaţiei, Joc Res-ponsabil, cel mai important program dedicat persoanelor ce se confruntă cu probleme de joc şi care oferă un ajutor real acestora. Programul are ca scop prevenirea, identificarea şi asistarea jucătorilor care au depăşit limita recreaţională a practicării jocurilor de noroc şi propune un program de intervenţie eficient, nu doar persoanelor direct afectate, ci şi familiilor acestora. În egală măsură, dincolo de suportul oferit celor care se confruntă cu probleme, "Joc Responsabil" presupune şi acţiuni de conştientizare şi de training desfăşurate la nivelul agenţiilor de pariuri şi a sălilor de jocuri.
Ceea ce este important să menţionez este faptul că, pe lângă website-ul dedicat, al liniei de telefon gratuite de tip TEL-VERDE, în prezent, numărul cabinetelor de psihoterapie a ajuns la 6 cabinete deschise în Bucureşti (2), Cluj-Napoca (1), Iaşi (1), Craiova (1) şi Constanţa (1) şi că, în paralel, a fost crescut numărul de şedinţe gratuite de consiliere psihologică de la două, la cinci. Numărul de şedinţe urmează să fie extins, gradual, odată cu dezvoltarea programului.
Şi pentru că prin misiunea sa asumată Asociaţia "Joc Responsabil" închide cercul, trebuie să menţionez şi programul de educaţie Antrenat de Majorat, care se des-făşoară în licee din toată ţara şi ţinteşte adolescenţii care se apropie de majorat şi pentru care activităţile de jocuri de noroc vor fi în curând permise. Acesta a fost gândit pentru a juca un dublu rol. Acela de a educa tinerii astfel încât să poată lua deciziile potrivite, să cunoască riscurile implicării în activităţi care nu corespund nivelului lor de dezvoltare psiho-socială şi care le pot afecta evoluţia ulterioară. Iar de aici derivă cel de al doilea rol, acela de a preveni problemele legate de jocul compulsiv. Seminariile "Antrenat de Majorat" au loc sub forma unor discuţii informale interactive, în cadrul cărora Dr. Cristian Andrei, psihoterapeut, expert şi ambasador al Asociaţiei Joc Responsabil, le vorbeşte elevilor din clasele a XI-a şi a XII-a despre ce este cu adevărat important în relaţionarea socială şi cum trebuie să reacţioneze adolescenţii la tentaţiile divertismentului adresat adulţilor.
Reporter: Care este profilul jucătorului român, comparativ cu cel european?
Vlad Ardeleanu: Studiile asupra pieţei din România au evidenţiat faptul că jucătorii români sunt, în general, pariori pe sume mici, ceea ce ne bucură pentru că asta înseamnă că percep activitatea de jocuri de noroc ca pe un mijloc de distracţie şi recreere, principalul mesaj al Superbet şi al întregii industrii de profil.
În rest, nu aş spune că există un şablon nici pentru jucătorul român, nici pentru cel european, ambele categorii fiind în continuă transformare în acest moment, ca şi industria. Există nişte nuanţe însă - jucătorul român este interesat în primul rând de fotbal şi loto. Pentru pariorii din pieţele mature, din Marea Britanie, spre exemplu, unde există o mare tradiţie în acest domeniu, lucrurile sunt mai uniforme, în sensul că se pariază pe sport, dar şi pe curse de cai, câini, cricket şi altele. Mergând mai spre Răsăritul Europei, comportamentele de consum tind spre conservatorism, cu note caracteristice de la zonă la zonă.
Reporter: Care sunt sporturile pe care pariază românii şi care este suma medie pariată, respectiv câştigurile medii?
Vlad Ardeleanu: Românii pariază în primul rând pe fotbal, care rămâne "rege" şi în materie de pariuri, urmat de tenis. Celelalte sporturi, precum handbalul sau baschetul cresc în preajma evenimentelor mari, mai ales când sunt implicaţi şi români sau echipe româneşti. De departe, campionatele internaţionale de fotbal (mai ales cele în care joacă şi fotbaliştii români - Seria A, Premier League sau La Liga) sunt printre competitiile preferate de pariorii români.
Pe un trend crescător se află şi loteriile, iar în ultimul timp a crescut şi numărul jucătorilor care pariază pe cursele de cai, cursele de câini, loterii şi eSports.
Aş remarca aici şi faptul că generaţia tânără este mai puţin legată de fotbal, preferând jocurile pe calculator şi realităţile virtuale.
Legat de mize, este greu de făcut o medie a sumelor pariate, dar majoritatea biletelor au mize mici, de la cea minimă de 2 lei până la câteva zeci de lei. Există însă şi jucători cu apetit de risc mai mare, dar şi cu o disponibilitate financiară mai mare care pariază sume mai mari, de ordinul miilor de lei, chiar. Noi, la Superbet, nu încurajăm însă acest tip de comportament, pentru că vrem ca totul să rămână în zona distracţiei.
Reporter: Care este cel mai mare premiu acordat în ultimul an de Superbet?
Vlad Ardeleanu: Vă pot spune că la începutul anului, trei prieteni din Bucureşti au câştigat cu un bilet de 15 lei, repetat de 20 de ori, suma totală de 1.250.000 de lei, adică în jur de 270.000 de euro. A fost al doilea cel mai mare câştig din istorie oferit de Superbet, primul fiind de aproape 300.000 de euro, câştigat anul trecut de un parior din Bacău.
Reporter: Care sunt sumele pe care Superbet le pune la bătaie în susţinerea anumitor echipe? Aveţi un sport preferat pe care mizaţi?
Vlad Ardeleanu: Sunt un om care iubeşte sportul şi fac mult sport în timpul liber. Chiar şi din perspectivă personală, ştiu că, pentru ca oamenii să te simtă mereu aproape, este nevoie de o implicare continuă şi energică mai ales în sfera domeniului tău de activitate. Cu mândrie, vă pot spune că în acest an Superbet a făcut un progres uriaş din acest punct de vedere. Asta pentru că sub sloganul #SusţinemSportulRomânesc am ajuns acolo unde doar visam în urmă cu câţiva ani: adică peste tot.
Fotbalul este "regele", locomotiva parteneriatelor şi sponsorizărilor noastre din zona sportului. Suntem prezenţi pe aproape toate stadioanele importante, indiferent că vorbim despre meciurile din Liga 1, Liga a 2-a sau despre partidele echipelor noastre din preliminariile cupelor europene. Facem asta prin afişajele de tip LED de pe marginea terenurilor de joc, pe care aţi putut vedea logo-ul Superbet şi hashtagul nostru fie live, din tribună, fie la televizor. Mai mult, avem onoarea să sponsorizăm două cluburi de tradiţie din fotbalul românesc - CSM Politehnica Iaşi din prima ligă şi Rapid Bucureşti din a doua.
Am mers şi mai aproape de oameni şi am pătruns la nivelul bazelor sportive de cartier. Vor fi branduite cu numele Superbet şi le vom susţine activitatea. Am făcut deja asta cu Academia de tenis "Ilie Năs-tase" din Bucureşti şi urmează şi alte terenuri de tenis, dar şi de fotbal.
O campanie marca Superbet de asemenea foarte vizibilă şi care încă se des-făşoară pe litoral este cea sub motto-ul Super Distracţia Continuă la Mare! Am deschis 7 agenţii sezoniere în cele mai aglomerate staţiuni pentru clienţii aflaţi în vacanţă, am avut concursuri cu premii şi activări pe plajă, ambarcaţiuni personalizate, am fost parteneri la unul dintre cele mai tari concerte de la mare, alături de Europa FM, dar şi la o serie de turnee de volei pe plajă. Mai mult decât atât, contribuim la câştigarea de către Mihai Leu a Campionatului Naţional de Viteză în Coastă, dar şi la succesul cicliştilor de la Dinamo BikeXpert, multipli campioni naţionali la Mountain Bike. Parteneriatelor de mai sus le-am adăugat sponsorizări în golf, baschet 3x3, dar şi în alte proiecte din afara sportului.
Toamna va aduce cu sine ceva excepţional pentru comunitatea şahistă din România. Aş îndrăzni să spun, la fel de excepţional cum este pentru mediul local de business intrarea Blackstone în Româ-nia. Superbet s-a alăturat unor companii mondiale de renume, precum Vivendi SA, Tata Steel India, Saint Louis Chess Club, Chess Promotions, Lohia Foundation sau DeepMind, compania de Artificial Intelligence a Google şi a devenit sponsorul celei de-a cincea ediţii a Grand Chess Tour, cea mai prestigioasă competiţie mondială de şah, comparabilă cu Formula 1, ca să vă dau un reper, sau cu Liga Campionilor la fotbal. Una dintre cele opt etape ale Marelui Turneu a primit numele Superbet Rapid & Blitz şi va fi găzduită de Bucureşti în noiembrie anul acesta. Finala se va disputa la Londra.
Reporter: Cum aţi putea caracteriza piaţa pariurilor sportive din ţara noastră, din perspectiva raportului online versus land-based? Care sunt tendinţele din acest punct de vedere?
Vlad Ardeleanu: Ca o tendinţă a pieţei de retail (land-based), este uşor observabilă o diminuare a numărului de operatori. În contrapondere, în online creşte atât numărul operatorilor, cât şi rulajele acestora.
Explicaţia este simplă - noile tehnologii se reflectă cel mai rapid în online, iar jucătorii, pe măsura maturizării pieţei, devin din ce în ce mai "demanding". Companiilor le este mai uşor să se racordeze în online la trenduri şi cerinţe, adoptând cele mai noi tehnologii.
Şi expansiunea noastră în pieţele mai dezvoltate continuă, cel mai probabil, cu businessul de digital, care a devenit astăzi deja cea mai importantă componentă a afacerii Superbet. Marea provocare şi totodată elementul esenţial pentru dezvoltarea business-ului nostru este însă scalabilitatea, dar şi flexibilitatea tehnologiei.
Ca tendinţă, vă pot spune că pariurile pe eroii din jocurile pe calculator sunt un nou trend în industria noastră şi în asta investim şi noi acum. Tinerii, mă refer aici la Millennials, consumă informaţia şi implicit divertismentul diferit de ce suntem noi obişnuiţi. Caută ceea ce noi numim "instant gratification". Este motivul pentru care, atunci când urmăresc o competiţie sportivă, preferă pariurile live, nu pe cele pre-match. Este şi motivul pentru care pariurile live înregistrează acum cea mai mare rată de creştere în business-ul nostru.
Reporter: Business care aţi spus că va creşte până la pragul de peste 1 miliarde de euro în cinci ani, după încheierea parteneriatului cu Blackstone... Ce înseamnă parteneriatul Blackstone-Superbet pentru industrie?
Vlad Ardeleanu: Nu cred că exagerez spunând că tranzacţia din luna mai, când un fond de investiţii de talia Blackstone a decis să-şi pună banii pe o companie româ-nească care pornea la drum acum zece ani cu o agenţie în afara Bucureştiului, reprezintă o tranzacţie-eveniment pentru antreprenoriatul din România. Mai mult, parteneriatul prestigios Blackstone-Superbet aduce un plus de încredere într-o industrie care nu s-a bucurat de o imagine prea bună, fapt generat de legislaţia laxă care exista până la momentul 2015, pe care l-am discutat mai sus.
Trăgând o primă linie, putem spune că viziunea de expansiune globală pe care fondatorii au avut-o de la bun început s-a dovedit a fi cheia pentru succesul proiectului antreprenorial Superbet.
Reporter: Mulţumesc!
1. Nasolie
(mesaj trimis de Mitica în data de 01.11.2019, 21:13)
Este bine dacă te poți abține de la pariurile astea!
Pana prinzi un bilet îți creste barba!
2. Furt pe fata superbet si fortuna
(mesaj trimis de Carolina în data de 04.02.2020, 21:04)
Fură pe fata sunt aranjate sa nu plateasca nimic ,inteleg pierzi de 10 ori dar o data macar sa câștigi dar de aia au crescut si s-au extins pe banii furati