• Adrian Pătruţi, Raiffeisen Bank: "Sphera a reuşit să se adapteze destul de bine la provocările aduse de pandemie, mulţumită dezvoltării vânzărilor online, dar şi diferitelor campanii de marketing" • Roxana Stejerean, Goldring: "Planul companiei privind numărul de restaurante pe care urmăreşte să le deschidă este nu doar realizabil, ci şi cu potenţial de a fi depăşit"
Sphera Franchise Group (SFG), companie ce operează lanţurile de restaurante Pizza Hut, KFC şi Taco Bell, s-a adaptat cu brio situaţiei create de pandemia COVID-19, ce a forţat autorităţile să impună un val de restricţii pentru limitarea răspândirii virusului, cu impact masiv asupra întregului sector HoReCa, sunt de părere analiştii din piaţa noastră de capital.
Cheia a stat în digitalizare, concentrarea pe activităţile de livrare şi drive-through, susţinute de campanii de promovare adecvate, ceea ce s-a reflectat în scurt timp în veniturile companiei.
Adrian Cosmin Pătruţi, analist în cadrul Raiffeisen Bank Romania, ne-a transmis: "În opinia mea, Sphera a reuşit să se adapteze destul de bine la provocările aduse de pandemie, mulţumită dezvoltării vânzărilor online, dar şi diferitelor campanii de marketing. Acest lucru se poate vedea şi în vânzările realizate de către Grup în ultimele trimestre, compania înregistrând venituri record pentru aproape toate brandurile operate".
• Roxana Stejerean: "Pentru consolidarea serviciilor de livrare din întreaga ţară, KFC România a lansat o platformă dedicată de livrare/comandă online"
Roxana Stejerean, analist financiar la societatea de brokeraj Goldring, subliniază că, pe măsura aplicării restricţiilor în vederea limitării răspândirii pandemiei COVID-19, societăţile care activează în domeniul HoReCa au fost nevoite să se adapteze noului context, venind cu diverse reacţii şi practici inovatoare drept răspuns, de la implementarea accentuată a procesului de digitalizare până la crearea de surse de venituri suplimentare.
"Drept răspuns la măsurile impuse, Sphera a ales să se concentreze pe diverse acţiuni care au avut drept obiectiv principal concentrarea pe activităţile de livrare şi de drive-through".
Desigur, ca urmare a acestui obiectiv, promovarea activităţii de livrare a fost un pas esenţial, prin campanii sprijinite prin canale de social-media şi digital, extinderea zonelor de livrare şi intrarea în oraşe noi cu ajutorul unora dintre platformele majore de livrare la domiciliu.
Pentru consolidarea serviciilor de livrare din întreaga ţară, KFC România a lansat o platformă dedicată de livrare/comandă online", ne-a transmis analistul.
În anul 2020, cea mai afectată perioadă din punctul de vedere al numărului de cazuri COVID-19, dar şi a măsurilor impuse, Grupul a crescut semnificativ ponderea comenzilor on-line cu livrare, comparativ cu anul precedent, punctează Roxana Stejerean, detaliind: "Pentru KFC România, ponderea a crescut de la 3% în 2019, la 23%, pentru Pizza Hut s-a dublat, trecând de la 25%, la 50% în 2020 şi pentru Taco Bell a crescut de la 2% la 37% în 2020. KFC Moldova a avut vânzări nesemnificative în 2019 pe canalul de livrare, dar în 2020 ponderea comenzilor de livrare a ajuns la 26%. KFC Italia a avut un număr nesemnificativ (sub 0,5%) de livrări în 2019; în 2020, comenzile de livrare au ajuns la 14%". (vezi tabel 1)
"Bineînţeles că ponderea comenzilor cu livrare a scăzut în perioada iulie - septembrie 2021, faţă de trimestrul anterior, ca urmare a ridicării restricţiilor privind accesul în interiorul restaurantelor", adaugă Roxana Stejerean.
• Adrian Pătruţi: "Cred că cel mai important avantaj al Sphera este că operează branduri cu notorietate, care pot foarte uşor să transfere inflaţia către consumatori"
Pe de altă parte, în cazul unor multiplii de evaluare, acţiunile SFG se tranzacţionează la valori inferioare celor ale unor companii similiare din alte pieţe, iar Sphera prezintă unele avantaje, precum diversitatea produselor şi serviciilor oferite sau notorietatea brandurilor, sunt de părere analiştii.
Adrian Cosmin Pătruţi, de la Raiffeisen Bank Romania, spune: "În ceea ce priveşte evaluarea relativă, acţiunile SFG se tranzacţionează la discounturi semnificative faţă de companiile comparabile din alte ţări, chiar dacă randamentul dividendelor oferite de către emitent în ultimii ani este bun şi vânzările sunt în creştere. Cred că, în actualul context, în care inflaţia îşi face destul de mult simţită prezenţa, cel mai important avantaj al Sphera, este că operează branduri cu notorietate care pot foarte uşor să transfere inflaţia către consumatori".
• Roxana Stejerean: "Alături de întinderea geografică, un avantaj al Sphera este reprezentat de diversitatea serviciilor oferite"
Roxana Stejerean de la Goldring subliniază că, în comparaţie cu numeroase societăţi specializate pe nişa de restaurante cu serviciu rapid, Grupul a reuşit să menţină o marjă a rezultatului net pozitivă, datorată în special procesului eficient de optimizare a costurilor.
"Din perspectiva indicatorilor bursieri, Grupul se tranzacţionează la un nivel al multiplilor oarecum similar cu al altor companii comparabile, în unele situaţii regăsindu-se sub valorile înregistrate de acestea. Companiile din sectorul HoReCa au avut o perioadă dificilă şi plină de provocări în anul 2021, aspect care a avut un impact semnificativ pentru ambele variabile ale unui multiplu de evaluare", ne-a transmis analistul de la Goldring. (vezi tabel 2)
În opinia sa, printre principalii diferenţiatori ai Grupului se numără prezenţa largă la nivel naţional, cât şi internaţional, atât în România, cât şi în Republica Moldova şi Italia.
"Alături de întinderea geografică, un alt avantaj este reprezentat de diversitatea serviciilor oferite, Sphera operând un concept de restaurante cu serviciu rapid şi mâncare la pachet, un lanţ de pizzerii, un lanţ de restaurante, dar şi un restaurant sub brandul Paul în România", a adăugat Roxana Stejerean.
• "Faptul că societatea a reuşit să revină pe profit într-un context economico-social destul de volatil demonstrează abilităţile managementului de a se adapta la condiţiile date", subliniază analistul de la Goldring
Bineînţeles că perspectivele Sphera pe termen mediu şi lung depind în momentul actual de evoluţia situaţiei medicale, iar analiştii consideră că există premise de dezvoltare a companiei, ceea ce se poate reflecta în dinamica preţului acţiunii la bursă.
"Sphera Franchise Group este o afacere solidă, care are în portofoliu o serie de branduri consacrate atât la nivel naţional, cât şi la nivel internaţional. Atât rezultatele cât şi evoluţia cotaţiei ar putea evolua pozitiv pe măsură ce pandemia se va apropia de sfârşit iar riscul apariţiei de noi valuri, respectiv de noi restricţii, devine nul. Faptul că societatea a reuşit să revină pe profit, respectiv să încheie primele nouă luni ale anului trecut la un nivel record din punct de vedere al veniturilor, într-un context economico-social destul de volatil, demonstrează abilităţile managementului de a se adapta la contextul dat, şi oferă un plus de încredere privind atingerea obiectivelor pe termen mediu şi lung ale companiei", spune Roxana Stejerean.
În opinia sa, pandemia ar putea să deschidă noi oportunităţi pentru companie, într-un sector care caută să se repună pe picioare cât mai rapid posibil.
"Aşadar, planul companiei privind numărul de restaurante pe care urmăreşte să le deschidă este nu doar realizabil, cât şi cu potenţial de a fi depăşit, bineînţeles, în cazul în care nu apar alte impedimente economice sau sanitare", a adăugat analistul de la Goldring.
Adrian Cosmin Pătruţi crede că, pe termen mediu şi lung, Sphera are perspective promiţătoare, având în vedere premisele solide de creşterea a vânzărilor în perioada următoare pe fondul continuării creşterii economice şi a veniturilor disponibile ale populaţiei, dar şi mulţumită a gamei variate de produse pe care o oferă brandurile Grupului.
Evaluarea bursieră a Sphera Franchise Group se ridică la circa 665 milioane de lei.