Reporter: Care este bilanţul dumneavoastră după primele nouă luni din acest an, având în vedere că 2022 vine după doi ani de pandemie?
Adrian Voican: Trei sferturi din anul turistic 2022 s-au încheiat. Au fost nouă luni complicate, cu suişuri şi coborâşuri. După lunile ianuarie şi februarie optimiste, cu vânzări în creştere la final de pandemie, declanşarea conflictului din Ucraina a îngheţat vânzările turistice pentru două luni.
Luna mai a fost una cu vânzări în revenire, iar luna iunie a fost poate cea mai bună lună iunie ca vânzări, din ultimii 20 de ani. Totuşi, în lunile iulie si august s-au înregistrat vânzări mediocre, iar în luna septembrie a fost o scădere de 40% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Reluarea cursurilor şcolare la începutul lunii septembrie, cu zece zile mai devreme decât în anii precedenţi, urmată de răcirea vremii, au afectat vânzările turistice în această perioadă.
În 2022, cel puţin la nivelul companiei pe care o reprezint, litoralul a scăzut ca număr de turişti, în funcţie de staţiune, cu 10-20%, dar am avut creşteri pe zona de munte şi în staţiunile balneare. Cheltuielile au crescut şi ele, cu până la 30-40% faţă de anul anterior, atât cu forţa de muncă, cât şi din cauza majorării preţurilor la utilităţi şi combustibili. În plus, inflaţia şi costul finanţării au afectat şi ele puternic rezultatele operaţionale.
Reporter: Care a fost strategia abordată de sectorul turistic în acest an?
Adrian Voican: Multe contracte şi oferte în relaţia dintre agenţii şi hotelieri au fost finalizate înainte de începutul anului, aşa încât evoluţiile din acest an nu au putut aduce multe corecţii. Lipsa totală de predictibilitate generată atât de războiul din Ucraina, care a contribuit în special la limitarea interesului turiştilor străini de a reveni în număr mare pe litoralul românesc, ca şi evoluţiile contextului economic, care au afectat bugetele turiştilor, au redus puternic eficacitatea acţiunilor de marketing, iar finalul sezonului estival a pecetluit o vară slabă, salvată parţial doar de voucherele de vacanţă reactivate în 2022.
Reporter: Ce oferte noi au adus în piaţă, în această vară, şi ce surprize pregătesc pentru vara viitoare?
Adrian Voican: În pofida dificultăţilor menţionate, investiţiile au continuat în turism, noi hoteluri au fost construite, multe altele renovate, au fost date în folosinţă piscine şi centre de Spa şi Wellness, iar primarii din multe localităţi au finalizat investiţii în modernizarea infrastructurii locale.
Reporter: Cum se descurcă operatorii de turism din România cu forţa de muncă?
Adrian Voican: În timpul pandemiei, mulţi specialişti şi-au schimbat domeniul de activitate, iar când cererea şi-a revenit personalul s-a dovedit insuficient. De aceea, şi salariile oferite au depăşit evoluţia medie din economie, crescând presiunea financiară pentru operatorii din domeniu.
Trebuie spus şi că impredictibilitatea ridicată din aceşti ultimi ani a făcut ca puţini tineri să îşi dorească să îşi construiască o carieră în turism, sau chiar în HoReCa, în general. În ce priveşte angajarea de personal din ţări non-UE, procesul s-a dovedit extrem de laborios, birocratic şi cu multe provocări.
Reporter: Cum a evoluat cererea din piaţă în 2022?
Adrian Voican: Turismul în Delta Dunării a scăzut în mod evident, mai ales cererea în rândul turiştilor străini, din cauza proximităţii faţă de Ucraina, fenomen ce a afectat şi litoralul românesc. Astfel, volumele de vânzări pe litoral, în ansamblu, au scăzut, mai ales în Mamaia. Însă şi în celelalte staţiuni s-au simţit scăderea cererii si bugetele limitate ale turiştilor.
Percepţia turiştilor poate fi influenţată de proximitatea conflictului. Deşi nu există implicaţii directe pentru România, sunt categorii de persoane care este posibil să amâne în continuare călătoriile pentru a-şi tempera temerile. Reticenţa este clar mai mare în ceea ce priveşte turiştii externi, care preferă să evite orice posibil risc asociat proximităţii războiului.
Reporter: Cum sunt influenţate preţurile pachetelor turistice de inflaţia în continuă creştere?
Adrian Voican: Există o presiune consistentă pentru creşterea tarifelor din cauza majorării mai multor categorii de costuri. Totuşi, operatorii din turism nu s-au grăbit să urmeze creşterea ratei inflaţiei, înţelegând că turiştii au bugete limitate. Spre exemplu, pachetele pentru această iarnă, în sistem de înscrieri timpurii, au de multe ori chiar acelaşi preţ ca acela oferit anul trecut, în condiţii normale de rezervare.
Reporter: Analiştii prevăd o nouă criză financiară. Sunt pregătiţi operatorii de turism din România să o înfrunte?
Adrian Voican: Din păcate, în foarte mică măsură. După trei ani de crize fără precedent în turism, resursele şi rezervele operatorilor nu sunt suficiente pentru a înfrunta un nou tip de criză, o criză economică şi financiară profundă, care pare să se prefigureze. Singura şansă pentru operatorii din turism o reprezintă susţinerea oferită de stat prin granturi şi subvenţii pe costuri, până la revenirea la condiţii economice normale.
Reporter: Ce perspective are turismul nostru, pe regiuni?
Adrian Voican: Turismul reacţionează rapid la crize şi provocări, cererea scade brusc, dar nevoia de a călători rămâne puternică şi turismul îşi revine de fiecare dată. Turismul balnear are un potenţial foarte mare de creştere, pentru că aici s-au făcut investiţii importante, atât pe partea de cazare, cât şi pe zona de tratament sau SPA. În plus, această destinaţie este deschisă tot timpul anului, faţă de sezonul estival de pe litoral. Trebuie să remarcăm şi interesul turiştilor faţă de pachetele turistice de tip CityBreak, pentru oraşele istorice din România. O altă perspectivă de interes pentru noi este şi activitatea de incoming. Turiştii străini sunt în continuare atraşi de România şi, prin participarea noastră la târgurile internaţionale, ne dorim să creştem numărul celor care ne vizitează ţara.
Reporter: Ce surprize turistice pregătiţi pentru perioada de Sărbători de iarnă?
Adrian Voican: Bibi Touroperator are o poziţionare foarte clară - " Vacanţa. Oriunde în România". Ne-am specializat exclusiv pe turism autohton şi vindem vacanţe în România printr-o reţea de aproape 1000 de agenţii.
Avem o colecţie de 100 de cataloage hibride online si offline dedicate tot atâtor segmente de turism.
Referitor la activitatea noastră din acest an, pot spune că scăderea numărului de rezervari pe litoral a fost compensată de creşterile pe segmentul vacanţelor de sănătate, turism montan, adventure şi incoming. În ceea ce priveşte pachetele de sărbători de iarnă, am pregătit oferte atractive în staţiuni precum Băile Felix sau Valea Prahovei, pentru zona rurală cu tradiţii din Maramureş sau din Bucovina, dar şi pentru litoralul românesc. Prin programul de Înscrieri Timpurii, turiştii pot avea access până la 31 octombrie la tarife mai mici, cu reduceri de până la 20-25%.
Reporter: Mulţumesc!