Acţiunile producătorului de hârtie, carton şi ambalaje Vrancart Adjud (VNC) au fost caracterizate, în ultimii mai bine de patru ani, de două perioade relativ distincte, respectiv un trend ascendent clar, cu pantă abruptă, desfăşurat până în prima parte a anului 2017, ce a culminat cu un maxim de 0,209 lei, urmat de o fază de consolidare cu volatilitate ridicată, ce ulterior s-a transformat într-o tendinţă descendentă care se derulează şi în prezent.
Practic, între 30 decembrie 2015 şi 19 februarie 2020, ziua anterioară declanşării valului de vânzare în panică din pieţe, pe fondul epidemiei de coronavirus, preţul acţiunii VNC a cunoscut o creştere de 36,67%, sub cea a indicelui BET Plus, a cărui cotaţie a urcat cu 47,55%.
Dragoş Mesaroş, director de tranzacţionare în cadrul casei de brokeraj Goldring, ne-a transmis: "În opinia mea, privind în ansamblu, printre factorii care pot explica performanţa mai redusă a acţiunii VNC, în comparţie cu cea a indicilor, se numără lichiditatea mai mică a titlurilor şi rezultatele financiare ale companiei care, chiar dacă nu sunt slabe, nu se situează pe un trend de creştere. În aceste condiţii, chiar dacă compania a dat dividende an de an, nu s-a aflat printre primele preferinţe ale investitorilor, care se orientează, îndeosebi, spre emitenţi cu profituri în creştere şi lichiditate bună, pentru care să găsească uşor contraparte, când vor să vândă".
Pentru anul 2016, când cotaţia VNC a urcat cu circa 50%, producătorul de hârtie, carton şi ambalaje din Adjud a raportat (cu excepţia rezultatelor aferente anului 2015), profituri în creştere şi un dividend cu randament brut de 12,3%, la momentul înaintării propunerii către acţionari, peste randamentul mediu de 7,9%, al celor mai importante companii de la BVB, conform unui studiu al băncii de investiţii Berenberg.
Ulterior, dinamica rezultatelor companiei a început să decelereze, Vrancart având pe parcursul anilor 2017 şi 2018 chiar şi raportări cu profitabilitate în scădere, iar randamentele brute ale dividendelor au coborât la circa 6% (6,7% în 2017 şi 6% în 2018, faţă de preţurile acţiunii VNC din şedinţele bursiere anterioare înaintării propunerilor către acţionari).
În plus, 2017 a fost primul an în care, statul a început să ceară, de la companiile pe care le are în subordine, atât ca 90% din profit să meargă către acţionari, cât şi dividende suplimentare, fapt ce probabil a canalizat mare parte a resurselor investitorilor către aceşti emitenţi sau a altora cu lichiditate şi randament superior al dividendelor, în comparaţie cu emitenţi de o importanţă mai redusă pentru BVB.
În acest context, cotaţia Vrancart a marcat o creştere de numai 5,3% în 2017, pentru ca în 2018 preţul acţiunilor producătorului de hârtie şi carton să înregistreze o scădere de circa 9,5%, într-un an în care piaţa noastră de capital a fost ţinută sub asediul declaraţiilor guvernanţilor ce au creat incertitudine privind viitorul fondurilor private de pensii Pilon II sau a preţului gazelor naturale, şi care a culminat cu Ordonanţa 114.
Anul 2019 a fost atipic pentru Bursa de Valori Bucureşti, indicii BET şi BET Plus urcând cu circa 35%, într-o mişcare de creştere susţinută îndeosebi de companiile din domeniul energetic şi bancar, pentru care prevederile din OUG 114 au fost treptat ameliorate.
În plus, dividendele plătite de multe companii importante de la BVB au avut randamente ridicate, iar FTSE Russell a luat decizia de promovare a pieţei noastre de capital în categoria celor emergente secundare, trecere ce va deveni efectivă în toamna acestui an.
În acest context, cu un dividend cu randament brut de 5,7% şi cu o lichiditate mult mai mică faţă de cea celor mai importante companii de la BVB, Vrancart a avut un parcurs divergent faţă de cel al indicilor, în anul recent încheiat, preţul titlurilor producătorului de carton şi ambalaje având o scădere de 9,88%.
În prezent, bursele internaţionale trec printr-o perioadă de scăderi masive şi volatilitate ridicată, de care nu au scăpat nici acţiunile VNC care s-au confruntat cu o scădere de 7,74%, în data de 9 martie, iar de la intensificarea valului de vânzări, pe fondul instalării panicii în pieţe pe fondul epidemiei de coronavirus care acum a fost declarată ca pandemie, acţiunile producătorului de hârtie, carton şi ambalaje au căzut de la 0,164 lei, în data de 19 februarie, la 0,129 lei, la ora 17:30, echivalentul unui declin de 21,34%.
Totuşi, chiar şi cu aceste scăderi, cu tot cu dividendele plătite de companie, din 2016 şi până în prezent, în sumă de 0,0501 lei/titlu, randamentul total al acţiunilor Vrancart, este de circa 49%.
Rămâne de văzut unde şi când se vor opri căderile din pieţele internaţionale şi, implicit, cele de la Bursa de Valori Bucureşti.