Ministerul Apărării Naţionale se pregătesc să doteze cu nave second-hand Forţele Navale Române, au transmis, pentru ziarul BURSA, surse din interiorul MApN, nemulţumite de modul cum oficialii instituţiei au gestionat achiziţia privind corvetele marine.
După anularea achiziţiei privind mentenanţa pentru cele două fregate din dotare şi privind construcţia celor patru corvete destinate Forţelor Navale Române, Ministerul Apărării Naţionale nu a oferit nicio soluţie pentru continuarea programului de înzestrare a marinei militare. Nici măcar cu prilejul Zilei Marinei Române, în 15 august, nu a fost prezentată o soluţie, în discursurile oficiale susţinute, nici de preşedintele Klaus Iohannis, nici de premierul Marcel Ciolacu şi nici de Angel Tîlvăr, ministrul Apărării Naţionale.
Dacă preşedintele Iohannis nu s-a referit deloc la înzestrarea Forţelor Navale şi premierul Ciolacu a transmis că Guvernul se va ocupa în continuare de dotările necesare Armatei Române, ministrul Angel Tîlvăr a spus că regretă "faptul că programul de înzestrare cu corvete multirol nu a putut fi finalizat însă, cu siguranţă, acest proiect nu va fi abandonat şi îşi va găsi o formă de concretizare în viitor", după care a trecut în revistă celelalte programe de înzestrare destinate Forţelor Navale Române: sisteme de instalaţii mobile de lansare rachete anti-navă, submarinele Scorpene, vânătoarele de mine, modernizarea navelor purtătoare de rachete, elicoptere H215M.
Surse din cadrul ministerului ne-au transmis că, în acest moment, s-ar afla în dezbatere două soluţii. Ambele vizează, în primul rând, separarea contractului privind mentenanţa ce va fi acordată fregatelor de contractul privind cele patru corvete.
Prima soluţie - care pare a fi îmbrăţişată de reprezentanţii MApN, ce doresc să dreagă busuiocul după eşecul afacerii cu Naval Group -, se referă la achiziţionarea de nave de luptă second-hand, pe care să fie pus echipamentul de luptă necesar.
"Se doreşte această soluţie, deoarece Forţele Navale vor intra mai rapid în posesia celor patru nave, decât dacă ar fi construite de la zero. Şi aşa s-a pierdut prea mult timp cu achiziţia care a fost anulată şi nu se mai doreşte o tergiversare în privinţa acestei achiziţii", ne-au spus sursele citate.
A doua soluţie aflată în dezbatere ar viza realizarea unui acord G2G (government to government) cu SUA prin care MApN să achiziţioneze toată tehnica nouă de luptă care va fi montată pe vasele respective şi navele să fie construite în ţara noastră, concomitent la şantierele navale din Galaţi şi din Mangalia.
"Ar fi primul G2G cu componentă de offset care s-ar realiza în ţara noastră şi, pe lângă tehnica nouă americană, navele de luptă vor fi noi, construite în ţara noastră, ceea ce ar reprezenta un plus pentru navaliştii români", ne-au spus aceleaşi surse, care au precizat că din suma totală probabil un miliard de euro vor fi echipamentele de luptă şi armamentul care vor fi amplasate pe respectivele nave de luptă.
Această a doua soluţie aflată în dezbatere are însă o hibă: faptul că Damen doreşte să se retragă din activitatea operaţională a Şantierului Naval Mangalia, din cauza prevederilor noii legi a guvernanţei corporative în întreprinderile publice.
Radu Oprea, ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, susţinea, săptămâna trecută, că Guvernul caută o soluţie, că a notificat Comisia Europeană şi OCDE cu privire la acordul pe care îl are la Mangalia cu compania olandeză Damen, că aşteaptă un răspuns de la aceste foruri şi că nu înţelege de ce partea olandeză a decis să se retragă atât timp cât noul act normativ prevede o perioadă tranzitorie de trei ani.
Ce nu a specificat ministrul Radu Oprea este faptul că perioada tranzitorie se referă doar la Consiliile de Supraveghere din cadrul întreprinderilor publice, nu şi la Consiliile de Administraţie, situaţie pe care oficialii Ministerului Economiei o cunoşteau încă de la începutul anului 2023, potrivit unor surse politice.
Ministrul Radu Oprea susţinea că a fost constituit un grup de lucru pentru a găsi cea mai bună soluţie, dar în comunicatul de presă emis la finalul săptămânii trecute de cei de la Damen, reprezentanţii companiei olandeze arată că nu au fost consultaţi, nu au fost chemaţi la dialog şi nici invitaţi să participe la lucrările vreunui grup de lucru sau vreunei comisii. De altfel aceştia din urmă susţin că vremea comisiilor şi comitetelor a trecut, este nevoie de soluţii, iar în opinia lor trebuie să continuie procedura de retragere a Damen din controlul operaţional al Şantierului Naval Mangalia, fapt ce va duce la încetarea finanţării activităţii acestui şantier, la neplata utilităţilor şi la neplata salariaţilor de pe platforma portuară.
Prin prisma situaţiei de la Mangalia este de înţeles de ce unii oficiali din MApN ar înclina spre achiziţionarea unor nave de luptă second-hand pentru Forţele Navale Române.
Însă, în condiţiile în care Şantierul Naval Damen de la Galaţi produce de peste 20 de ani nave militare şi Şantierul Naval Mangalia era până acum pregătit să producă astfel de nave, sunt de neînţeles lipsa de implicare a statului român în gestionarea situaţiei de la Mangalia şi acceptarea de către unii din MApN a unei dotări second-hand pentru Forţele Navale Române, în contextul în care ostilităţile care se desfăşoară în nordul Mării Negre includ tehnică militară de ultimă generaţie.
Cine îşi asumă efectele negative cu privire la situaţia de la Mangalia?
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.08.2023, 03:20)
cei care isi asteapta comisioanele din orice afacere cu bani publici
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.08.2023, 17:33)
Avem un portavion nescufundabil numit Dobrogea. Este suficient sa il dotam cu avioane, drone si rachete ca sa asiguram securitatea teritoriului marin romanesc si a apelor internationale din dreptul Romaniei.
Ne-ar costa mai putin, nu necesita echipaj, nu exista riscul scufundarii, nu necesita mentenanta, nu se degradeaza, nu se depreciaza, nu are nevoie de motoare, de combustibil si poate proteja simultan atat teritoriul marin cat si uscatul.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de Sebulba în data de 17.08.2023, 20:53)
Bați câmpii cu grație! Dacă Dobrogea nu e navă, înseamnă că toate echipamentele militare staționate acolo se vor întreține singure, nu? Ieși din porumb că e uscat deja!
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.08.2023, 21:59)
Nu ai inteles! Mai citeste inca o data, poate ca vei intelege pana la urma, sau daca nu reusesti roaga pe cineva care a terminat liceul sa iti explice ce am scris.
2. De ce?
(mesaj trimis de Georgian în data de 17.08.2023, 08:14)
In conditiile in care ai santier la Galati, care produce nave militare pentru marine militare din tari mult mai dezvoltate si unele chiar membre NATO, tu Guvern al Romaniei refuzi in continuare aceasta optiune? Damen nu a vrut sa ofere spaga, de accea au fost exclusi din primul contract. Acum se prefera second hand....
2.1. Se preferă SH (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Anonim în data de 17.08.2023, 10:56)
Se preferă SH că are Parteneru câteva nave bune de casat, de care vrea sa scape
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.08.2023, 08:52)
Faptul ca nu s-au aruncat bani pe apa sambetei este un succes nu un esec . chelului tichie de margaritar ii lipseste ...dar si submarine si corvete !
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.08.2023, 09:08)
doar in Europa sintem tara second hand....exportatori de sclavi si importatori de deseuri-gunoaie.
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.08.2023, 18:08)
Foarte adevarat din pacate! ne-am pierdut orgoliul, demnitatea...politicienii ne vor un popor de tampiti
5. Vinovați
(mesaj trimis de Gabriel în data de 17.08.2023, 09:16)
Vinovați sunt cei care conduc România. Românii se pot bucura de aleșii lor.
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.08.2023, 09:18)
Romania nu are resurse financiare pt a finanta o flota tip "deep sea", de altfel fasia de litoral pe care o detinem la Marea Neagra nici nu necesita o asemenea flota. S-au cumparat cele 2 corvete second hand in anii 90- aceste nave nu au o valoare militara intrucat nu au fost echipate cu armanent modern. Sunt bune pt
manevre sau descurajarea piratilor din Somalia.
fregate noi + submarine si cu logistica necesara reprezinta o investitie de 15-20 mld euro.
Se justifica numai achizitionarea unor nave tip minicorveta dotate cu racheta antinava , care alaturi de bateriile de coasta sa asigure apararea litoralului
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.08.2023, 13:12)
Inainte de 1989, Romania avea a 5-a flota, comerciala, care era "deep sea"...deci s-ar putea daca se doreste...doar postacii pro rusi spun ca nu se poate pentru a pastra Marea Neagra un "lac rusesc"
6.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.08.2023, 18:25)
Cred că doar un prostănac îi insultă pe alții ce propun alte soluții de distribuire a fondurilor limitate fără să vină cu un argument sau o alternativă. Flotă comercială nu e același lucru cu flotă militară.
Apoi, a avea BMW în fața casei de chirpici atunci când îți mor copii de foame nu e întotdeauna cea mai înțeleaptă alegere.
Pentru ca marea să devină lac românesc și nu rusesc sau turcesc România trebuie să aibă în primul rând puterea economică și apoi militară să se opună acestor două mari puteri. Asta înseamnă investiții în educație și infrastructură și joc diplomatic inteligent care să-ți permită să te ridici ușor în timp.
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.08.2023, 12:08)
Bugetarii,politicienii nostrii nu misca nimic pana la vederea culorii verzi (nu a semaforului ) sau cad simt o durere acuta intre picioare.In fine licuricul cel mare ne va scoate din necaz.ne va vinde nave vechi spre bucura bulibaselor ,care,peste 10 ,ai vor duce fierul la reciclat.E o fervoare frenetica pe holurile MAPN,au pe mana 2,5 dinPIB si pot sa-l cheltuiasca.Fiecare general,si subordonatii lui analizeaza cum pot obtine celmai bub profit.( PERSONAL) din afacerea asta.
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.08.2023, 13:23)
Suntem tare de tot,
bani,arme si alte bunatati,
ca bugetul nostru e "nelimitat"
9. Ce vedem acum ie ca sunt de preferat drone navale
(mesaj trimis de anonim în data de 17.08.2023, 17:06)
Vremea cuirasatelor (care se laudau cu armura impenetrabila,dar se scufundau de la torpile bine plasate ) ,a marilor nave de razboi , a tancurilor grele si chiar a transportoarelor blindate a trecut . Drone mici ,cu incarcaturi mici (uneoro simple grenade) ataca si scufunda echipamente militare foarte laudate si costisitoare . Si nu pentru ca militarii de pe aceste nave nu s ar pazi ,ci pentru ca aceste masinute explozive sunt mici . Asa ca ar fi de preferat ca Romania sa ia nota la desfasurarea razboiului din Ucraina si sa nu mai pompeze bani inutil in generatiile trecute de echipament militar . Trerbuie sa si ia flote de drone navale,aeriene ,drone de recunoastere ,radare ,rachete ,lansatoare de rachete etc si sa instruiasca multi tineri militari sa le foloseasca .
9.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9)
(mesaj trimis de Gigi Stan în data de 17.08.2023, 18:47)
Tradare de tara la cel mai inalt nivel. Sa nu fii in stare, timp de 33 de ani, sa dotezi armata tarii cu tot ce-i trebuie pentru lupta este tradare. Sa te mai si lauzi cu asta si sa inviti trupe straine sa te apere, este de doua ori tradare. Sa n-ai un plan de inzestrare la nivel national si sa alergi prin lume sa cumperi ce gasesti si sa faci o colectie de armament si tehnica, depinzand continuu de producator, este de trei ori tradare. Cat trebuie sa-i mai suportam pe viermii astia care ne conduc?
10. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.08.2023, 18:07)
Am ramas si vom ramane o tara de mana a doua! de ce? Pentru ca nu dorim sa evoluam, sa ne depasim fortele, sa facem lucruri frumoase cu mainile noastre, sa fim mandrii de ceea ce suntem, sa fim mandrii de strabunii nostri care au fost oameni harnici, care au avut ambitie si au luptat pentru aceasta tara...pacat ca suntem delasatori si ne-am pierdut vointa, ambitia de a face lucruri frumoase si bine facute!
11. fără titlu
(mesaj trimis de Vigo în data de 17.08.2023, 20:12)
Cred ca iar este vorba mita de se apelează la vechiturile altora. In minister sunt niste incapabili puși pe capatuire nu pe interesul național.
12. de ce si cu cine flota maritima?
(mesaj trimis de anonim în data de 17.08.2023, 22:08)
Pentru lungimea litoralului romanesc ar fi suficienta aviatia, minicorvete rapide si baterii de coasta!
Navele de lupta sunt mari consumatoare de resurse financiare si umane!
Singurul argument al jeneralilor este ca noi sa le construim si sa platim trimiterea lor pe te miri pe unde pentru vreo cauza mai mica sau mai marisoara!
Damenul a fost singurul ce a ofertat construirea fregatelor cu trei sisteme antinava, antiaer si antisubmarin!
Naval Grupul doare primele doua!
Trebuie sa fii orb si NE patriot ca sa accepti o oferta sub nivelul actual necesar!
Trebuie sa fii pe es dist ca sa bagi comisionul francezilor in bozonar!
Iar apropo de tehinica de lupta.....recent romania a cumparat drone Bayraktar ce au fost eficiente DOAR la inceputul razboiului din Ukr! Acum deja sunt trecute......sistemele de razboi electronic rusesti le/au tocat marunt pe toate ce le-au avut ucrainienii....iar ai nostri jenerali sunt entuziasti de acchizitie in ciuda exstentei a trei firme romanesti cu profil aviativ / Avioane Craiova, Aerostar si Turbomecanica.