Compania auto sud-coreeană Hyundai Motor Co. intenţionează să-şi listeze divizia din India ca să strângă cel puţin trei miliarde de dolari într-o tranzacţie care ar fi cea mai mare ofertă publică iniţială (IPO) a ţării, spun surse citate de Reuters.
Potrivit acestora, Hyundai Motor India se află în discuţii incipiente pentru lansarea ofertei publice iniţiale, iar în acest sens a purtat negocieri cu mai multe bănci de investiţii, precum JP Morgan Chase & Co., Morgan Stanley, Citi şi Bank of America.
Strângerea de fonduri de către Hyundai, al doilea mare producător auto din India, cu o cotă de piaţă de 15%, ar evalua operaţiunile locale la cel mult 30 de miliarde de dolari, ceea ce reprezintă mai mult de jumătate din capitalizarea sa de piaţă, de 42 de miliarde de dolari, la Bursa din Seul. Acţiunile companiei au crescut cu aproape 5% ieri, la Seoul Stock Exchange, atingând 238.000 de woni - cel mai mare nivel din aproape trei ani.
O evaluare de până la 30 de miliarde de dolari ar pune divizia Hyundai din India în spatele rivalilor precum Tata Motors, care are o capitalizare de 41,43 miliarde de dolari, şi Maruti Suzuki India, cu 40,11 miliarde de dolari.
Un purtător de cuvânt al diviziei Hyundai din India a refuzat să comenteze pe marginea informaţiei publicate de Reuters.
Sursele citate au mai spus: "Compania explorează deblocarea de valoare pentru afacerea sa din India, prin IPO. Constructorul auto vrea să beneficieze de boom-ul IPO-urilor din India. Pieţele de capital din India nu s-au evidenţiat aşa înainte, în comparaţie cu alte ţări".
Alimentată de miliarde de dolari - bani interni şi externi -, piaţa bursieră a Indiei, în valoare de 4 trilioane de dolari, a devenit o alternativă cu creştere rapidă la China, depăşind recent Hong Kong-ul. În prezent, India este a patra piaţă ca mărime, din lume.
Indicele de referinţă Nifty 50 din India a crescut cu 20% în 2023, urmând cursul ascendent şi în 2024. IPO-urile din India au cunoscut un boom în a doua jumătate a anului trecut, iar bancherii se aşteaptă ca acest lucru să continue şi în 2024, pe fondul speranţelor de stabilitate politică, notează Reuters.
Ola Electric Mobility, companie producătoare de vehicule electrice cu două roţi, susţinută de SoftBank, şi firma de livrare de alimente Swiggy, sunt aşteptate, printre altele, să se listeze în acest an.
În 2023, 239 de companii au strâns 6,78 miliarde de dolari prin IPO-uri în India, conform datelor LSEG. Cel mai mare IPO din India a fost listarea, în 2022, a celui mai mare asigurător local, Life Insurance Corp. Această tranzacţie a strâns până la 2,7 miliarde de dolari.
• Hyundai se extinde în India
Hyundai, al doilea mare producător auto din India după vânzări, îşi creşte acum cota în ţara sud-asiatică şi în Statele Unite, după ce şi-a redus producţia în China, din cauza pierderilor. În plus, compania a părăsit Rusia după ce şi-a vândut cele două fabrici locale, în contextul războiului dus de Moscova cu Ucraina.
Hyundai a intrat în India în urmă cu mai bine de două decenii şi este singurul jucător străin care a devenit dominant alături de liderul de piaţă Maruti Suzuki, în timp ce companii precum Ford Motor Co. şi General Motors Co. (GM) s-au retras din această ţară. La un moment dat, cota Hyundai pe piaţa indiană a atins un vârf de aproape 20%, în principal datorită portofoliului său larg. Totuşi, compania sud-coreeană are o concurenţă în creştere din partea jucătorilor autohtoni precum Tata Motors, care a lansat o serie de noi SUV-uri şi maşini electrice. Hyundai, care deţine acum o cotă de aproximativ 15%, a vândut 567.000 de vehicule în ultimul an fiscal, pe piaţa auto din India.
Analiştii au remarcat că discuţiile privind IPO-ul diviziei Hyundai din India au loc într-un moment în care compania americană Tesla Inc. vrea să intre în India. Hyundai intenţionează să investească aproape patru miliarde de dolari pe piaţa indiană, în componente auto, în următorul deceniu, ca să lanseze noi vehicule electrice, staţii de încărcare şi o unitate de asamblare a bateriilor. O parte din bani sunt investiţi în cumpărarea unei foste fabrici GM care ajută Hyundai să-şi extindă producţia.
Hyundai produce în prezent maşini la fabrica sa din oraşul Chennai, din sudul Indiei, considerat "Detroit-ul Asiei".