Planul de management propus de către conducerea executivă a "Tarom" şi aprobat de Consiliul de Administraţie (CA) al companiei estimează realizarea unei pierderi de 143 milioane lei, în acest an, în scădere cu 43 milioane lei faţă de bugetul aprobat de Ministerul Transporturilor (MT). Planul de buget a fost creat pe baza planului de administraţie, propus de CA la sfârşitul anului trecut, au explicat reprezentanţii companiei.
Christian Heinzmann, directorul general executiv al "Tarom", se aşteaptă ca transportatorul aerian să rămână pe pierdere şi anul viitor, urmând ca, în 2015, să înregistreze un profit de 92 milioane lei, iar, în 2016, unul de 173 milioane lei. Gradul de încărcare al aeronavelor "Tarom", care a fost de aproximativ 65%, anul trecut, ar urma să urce cu trei puncte procentual pe an, în medie, atingând nivelul de 75% în 2016.
Planul de management presupune revizuirea orarelor şi a reţelei de zboruri, în funcţie de cererea exis-tentă, introducerea unui mecanism automat de gestionare a profitabilităţii rutelor, precum şi implementarea unui nou mecanism de stabilire a preţurilor. Noua conducere intenţionează să pună accent pe vânzările de bilete prin intermediul paginii de internet a "Tarom", în timp ce, pentru agenţiile proprii ale companiei, doreşte să introducă o schemă unică a comisioanelor din vânzări, care să includă recompense pentru cei care depăşesc ţintele stabilite. Ţintele urmează să se stabilească lunar, prin raportarea la anii anteriori, iar comisioanele de recompensă se vor aplica pentru toate sumele ce depăşesc ţintele lunare. Prin introducerea acestei scheme de recompensare, noul management urmăreşte o creştere a vânzărilor cu 5% în primul an, prin agenţiile proprii.
Pentru pieţe externe, "Tarom" urmează să încheie contracte cu agenţi generali de vânzări (GSA) care să acopere majoritatea vânzărilor la nivel european şi internaţional. Procedura de selecţie a acestor agenţi urmează să demareze în curând, vizând un număr cât mai mare de pieţe europene, precum şi evaluarea pieţelor din Orientul Mijlociu. Vânzările pe pieţele externe ar urma să urce cu până la 10%, în următorii doi ani, potrivit planului de management.
Christian Heinzmann a declarat că doreşte armonizarea flotei "Tarom", ceea ce presupune vânzarea sau închirierea unora dintre aeronavele actuale şi închirierea unor aeronave noi, pentru care urmează să elaboreze documentaţia de licitaţii. Domnia sa a precizat că intenţionează să dis-cute cu principalii producători din industria aeronautică, pentru a stabili furnizorul aeronavelor. Dan Pas-cariu, preşedintele CA al transportatorului aerian, a arătat că speră ca, în cel mult trei luni, să fie realizate atât caietul de sarcini, cât şi analiza cost/beneficiu a achiziţiei. Aeronavele "Tarom" au vârste cuprinse între 3 şi 22 de ani, potrivit oficialilor companiei.
"Tarom" a elaborat o nouă variantă a regulamentului intern de achiziţii, arată Christian Heinzamann. Directorul general consideră că intrarea în vigoare, de la începutul anului, a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului (OUG) nr. 34/2006, privind achiziţiile publice, modificată prin OUG nr. 77/2012, şi catalogarea transportatorului aerian drept autoritate contractantă reprezintă un dezavantaj competitiv care riscă să rigidizeze şi chiar să blocheze activitatea "Tarom". Compania nu întruneşte condiţiile pentru a fi autoritate contractantă, conform directivelor europene în vigoare, motiv pentru care au început demersurile pentru exceptarea sa de la ordonanţa în cauză, iniţiativă pe care Ministerul Transporturilor o sus-ţine, a adăugat domnia sa.
Conducerea "Tarom" intenţionează să negocieze noi poliţe de asigurare pentru aeronave, în vedereea reducerii costurilor. "Vor fi demarate renegocierile tuturor poliţelor de asigurare ale companiei atunci când va sosi momentul reînnoirii acestora pe parcursul anului 2013, respectând însă procedurile de conformitate, deoarece se consideră că există o marjă susbstanţială de îmbunătăţire a ratelor. Conducerea consideră că sunt posibile îmbunătăţiri ale costurilor atât cu poliţele de asigurare a aeronavelor, cât şi cu asigurările de beneficii ale angajaţilor", se mai arată în planul de management.
• Conducerea "Tarom" doreşte reducerea cu până la 10% a cheltuielilor cu combustibil
Oficialii "Tarom" au în vedere o nouă politică de alimentare cu combustibil, care să genereze economii de 5% până la 10% pe an, precum şi reducerea stocurilor de piese, acţiune care ar urma să înceapă imediat şi să se deruleze pe parcursul următoarelor şase luni, ţinta fiind de eliberarea a 15% din stocuri, în fiecare an. Cheltuielile cu combustibilul reprezintă 30% din costurile operaţionale ale "Tarom".
Personalul companiei ar urma să scadă cu 10% în acest an, în urma unui program de retragere voluntară. "Tarom" are, în prezent, peste 2.000 de angajaţi.
Noii manageri doresc să renegocieze poziţia transportatorului aerian în alianţa "SkyTeam", considerând că, în prezent, beneficiile participării la aceasta sunt foarte reduse. Chris-tian Heinzmann a declarat, pentru ziarul BURSA, că are în vedere inclusiv operarea de zboruri în parteneriat cu alte linii aeriene membre ale "SkyTeam", precum şi o eventuală migrare către alte alianţe.
Un alt obiectiv al conducerii este utilizarea unei platforme IT comune pentru toate sistemele comerciale şi de contabilitate ale "Tarom", care să ducă la o reducere a costurilor cu până la 80%.
De asemenea, noii manageri doresc transformarea zborurilor charter şi ale celor cargo, precum şi a cetrului de training şi a direcţiei tehnice în centre de profit independente. Pentru direcţia tehnică, urmează să fie analizată transformarea acesteia într-o entitate separată, cu conducere independentă şi structură proprie de guvernanţă, care să continue să func-ţioneze sub conducerea "Tarom".
• "Tarom" a solicitat Preşedinţiei să precizeze dacă mai doreşte să utilizeze aeronava prezidenţială
Conducerea "Tarom" a solicitat Administraţiei Prezidenţiale să precizeze dacă doreşte continuarea sau rezilierea contractului de închiriere a aeronavei utilizată de preşedinte, într-un "gest de curtoazie", în condiţiile în care conducerea executivă are deja mandat pentru valorificarea aeronavei, a declarat Dan Pascariu.
"A fost redactată o scrisoare, ieri sau alaltăieri, adresată Administraţiei Prezidenţiale, în care a fost expusă situaţia şi prin care s-a solicitat instituţiei să precizeze dacă doreşte continuarea actualului contract sau rezilierea", a afirmat domnia sa.
Preşedintele CA "Tarom" a precizat că avionul respectiv, un Airbus A 310, nu este o "aeronavă prezidenţială" sau o "aeronavă a preşedintelui Băsescu", iar costurilor de mentenanţă ale acesteia sunt ridicate, având în vedere vechimea de 21 de ani.
Tarom a anunţat recent că vrea să elimine pierderile cauzate de cele două aeronave de tip Airbus A 310, principala variantă luată în calcul fiind vânzarea acestora, dar că analizează şi posibilitatea menţinerii avionului folosit de Administraţia Prezidenţială, în cazul în care cheltuielile trec la bugetul de stat.
Premierul Victor Ponta a declarat, miercuri, că Guvernul urmează să închirieze sau să cumpere un avion care să fie folosit drept aeronavă oficială a preşedintelui sau a prim-ministrului, dar în momentul în care va avea posibilitatea financiară.
Preşedintele Traian Băsescu s-a deplasat marţi la Roma la ceremonia de inaugurare a pontificatului Papei Francisc cu un zbor al companiei "Alitalia".
Administraţia Prezidenţială a solicitat, în 2010, "Tarom" să efectueze cursele speciale pentru deplasările şi vizitele externe ale şefului statului, compania de stat punând la dispoziţie pentru acestea unul dintre cele două avioane Airbus A 310, achiziţionate la începutul anilor "90.