Techcelerator, compania de consultanţă de management The Network, Romanian Tech Startups Association (ROTSA) şi compania de cercetare Strategis RBC lansează o cercetare naţională despre inovaţie în ecosistemul de startup-uri din ţara noastră. Potrivit comunicatului primit la redacţie, acest proiect îşi propune să sprijine fondatorii şi managerii să accelereze inovarea în organizaţiile lor prin adoptarea unor metode moderne, validate internaţional. Astfel, până în 2030, ţara noastră ar trebui să avanseze de pe ultimul loc în UE în acest domeniu.
Rezultatele cercetării vor fi publice în primul trimestru din 2025.
În premieră naţională, această cercetare foloseşte metodologia ODI&JTBD (Outcome Driven Innovation & Jobs To Be Done) - un proces de inovare considerat ca fiind printre cele mai orientate către client (customer-centric) şi riguros ştiinţifice la nivel mondial, având o rată de succes de 86%. Metodologia Outcome-Driven Innovation&Jobs-to-be-Done (ODI&JTBD) explorează 26 de factori cheie ai performanţei în inovare şi identifică cele mai mari oportunităţi de îmbunătăţire a acesteia.
La acest moment suntem la 34% faţă de media UE în ceea ce priveşte inovaţia.
Proiectul este lansat în contextul în care 84% dintre directorii executivi (CEO) din întreaga lumea consideră inovaţia ca fiind un factor cheie pentru creştere în următorii cinci ani, potrivit datelor Boston Consulting Group, dar suntem la 34% faţă de media UE în ceea ce priveşte inovaţia, conform European Innovation Scoreboard 2024 (EIS 2024).
Cele mai inovatoare ţări în Europa sunt Danemarca, Suedia, Finlanda şi Ţările de Jos (cu performanţe de peste 125% faţă de media UE), iar Croaţia, Polonia, Slovacia, Letonia, Bulgaria şi România sunt pe ultimele locuri (inovatori emergenţi cu performanţe sub 70% din media UE), arată acelaşi studiu.
Astfel, obiectivul cercetării este să ajute companiile să inoveze, oferind antreprenorilor şi managerilor o analiză a nivelului actual al inovării, atât la nivel individual, cât şi naţional.
Impactul estimat al proiectului este ca până în 2030, să avansăm de pe ultimul loc în UE în privinţa inovaţiei şi să ajungem în zona de "inovatori moderaţi" din cea de "inovatori emergenţi", în care ne aflăm acum.
Fondatorii interesaţi să participe trebuie să completeze un chestionar personalizat pe care îl vor primi pe e-mail din partea ROTSA.
Startup-urile care participă la cercetare vor primi beneficii precum:
>Evaluare gratuită şi un raport personalizat al performanţei în inovare, comparativ cu cele mai înalte standarde internaţionale şi recomandări specifice pentru îmbunătăţirea capacităţilor de inovare.
>Acces la metodologia ODI&JTBD care poate optimiza procesele de inovare şi îmbunătăţi poziţia pe piaţă, profitabilitatea şi eficienţa companiilor.
>Networking şi vizibilitate: Participarea la webinarii şi paneluri de discuţie va permite startup-urilor să se conecteze cu lideri din industrie şi să descopere oportunităţi valoroase de colaborare.
Carte cadou: "Jobs to Be Done: From Theory to Practice" de Tony Ulwick, pionierul metodei JTBD, cu o prefaţă de Philip Kotler, "Deming-ul inovaţiei".
>Acces la rezultatele naţionale ale cercetării pentru o înţelegere aprofundată a inovării în comunitatea de startup-uri şi fondatori din România.
"În lumea startup-urilor, termenul «inovare» este unul dintre cele mai utilizate. Însă deşi fondatorii au idei, de foarte multe ori nu pot să le implementeze pe cât de bine ori rapid şi-ar dori şi nici nu au resurse pentru a şti unde se află faţă de alţi competitori locali, dar mai ales regionali ori globali. Inovarea este obligatorie în toate aspectele construcţiei unei afaceri, un proces complex şi provocator, de aceea rata de succes a startup-urilor nu trece de 10%. Imi doresc ca dintre cele aproape 1.000 de startup-uri cu care am lucrat în ultimii şase ani de la fondarea Techcelerator, cât mai multe să participe la acest proiect pentru că astfel vor şti foarte clar care este performanţa lor în inovare, care le sunt avantajele, dar şi vulnerabilităţile. Este şansa de a participa la un proiect care aduce o metodologie aplicată în premieră în România. ODI&JTBD înseamnă o rată de succes de 86% şi soluţii concrete pentru eficienţa şi profitabilitatea companiilor" a declarat Cristina Ţoncu, cofondator&manager de programe Techcelerator şi director regional Romanian Tech Startups Association (ROTSA).
"Cercetarea pe care o lansăm astăzi este una de ansamblu, dar şi personalizată, arătând fiecărei companii realitatea în care se află. Insă, cel mai important, vine cu soluţii adaptate actualului context de piaţa comparativ cu metodologia Voice of the Customer care este utilizată în proporţie de 99% în iniţiativele de inovare din România, dar este tot mai puţin relevantă la nivel global pentru că nu oferă soluţii clare şi sustenabile. La finalul acestei cercetări construite pe baza metodologiei ODI&JTBD, fiecare companie va avea la final un raport prin care va şti care sunt paşii pe care trebuie să îi facă pentru a creşte. Cred că acest proiect poate schimba radical businessul românesc pentru următoarele zeci de ani, iar în 2030 România s-ar putea număra printre ţările moderat inovatoare, ceea ce ar înseamna măcar cinci locuri în avans comparativ cu poziţia pe care o ocupă în prezent. Astfel, acest proiect nu înseamnă doar colectarea de date, ci mai ales construirea unei baze solide pentru viitorul inovării în România", a afirmat Eusediu Margasoiu, cofondator al companiei de consultanţă de management The Network.
Opinia Cititorului