Reporter: Cum se resimte criza provocată de noul Coronavirus pe piaţa pe care activaţi?
Manuela Voicilă: Cred că suntem un segment norocos, în care aşa zisa piaţa nu este neapărat afectată. Cu toţii ne dorim să facem parte din comunităţi care să ne sprijine şi pe care să le sprijinim. Pe acest considerent, nu am pierdut membri existenţi relevanţi, în cantităţi semnificative. Pe de altă parte, potenţialii clienţi (potenţialii membri) analizează atent costurile. Deşi noi suntem o organizaţie care susţine cu cifre profitabilitatea membrilor noştri, a fost o perioadă dificilă de şoc, urmată de replierea specifică antreprenorilor. Este clar că acest lucru a redus profitabilitatea probabilă a majorităţii afacerilor, a redus ritmul de circulăţie a banilor în economie şi acest lucru nu a prins pregătită pe toată lumea. Este foarte adevărat că toate afacerile nu vor supravieţui. Însă am încurajat absolut fiecare antreprenor să nu renunţe să fie în continuare antreprenor, să nu renunţe la visul sau antreprenorial (citez ceva ce am învăţat în această perioadă). Unii vor supravieţui cu aceleaşi afaceri, regândite, alţii cu o alta, alţii probabil vor considera alte oportunităţi de carieră. Eu am o vorbă - "noi să fim sănătoşi, căci bani mai facem!"
Concret, după prima undă de şoc, am văzut că viteza cu care membrii noştri s-au susţinut reciproc pentru a se replia a fost fantastică. S-au născut noi proiecte, membrii şi-au identificat noi oportunităţi şi încă suntem în perioada efervescentă a soluţiilor. În organizaţie chiar am lansat noi grupuri şi noi regiuni.
Spre "norocul" nostru (pe care l-am pregătit încă dinainte să ne imaginăm că va exista o astfel de situaţie), am investit în digitalizare. Aveam pregătite traininguri online şi pentru că iniţial această situaţie a apărut în Asia, în BNI România nu am avut nicio zi fără a derula activităţile pe care le facem. Oricât de mult efort am depus în spatele cortinei, pentru membrii noştri întâlnirile au continuat. Literal, de pe o săptămâna pe alta am lansat platformele de întâlniri online, pe cât posibil adaptate ca activităţi. Nu la modul perfect, încă aducem îmbunătăţiri şi actualizări. Dar muncim susţinut şi cu bucurie, pentru că simţim că ne aducem o contribuţie reală la susţinerea afacerilor care ne-au acordat încredere.
Totodată, în această perioadă, datorită conexiunilor pe care le avem la nivel global, am lansat o serie de conferinţe denumite Business Boosters, în care am avut invitaţi speakeri de talie internaţională (Vern Harnish, Brad Sugars, Robert Skrobb, etc.) la care, vorbesc acum în nume personal, nici măcar nu visam să îi văd live, nici pe departe să îi văd într-o perioadă atât de scurtă de timp.
Reporter: Sunt influenţate proiectele pregătite de dumneavoastră pentru acest an de noua criză?
Manuela Voicilă: Sigur că sunt influenţate. Toată economia mondială este diferită faţă de acum trei luni. Digitalizarea este de ceva ani o parte componentă a ceea ce facem. Noi monitorizăm digital de mulţi ani activitatea membrilor şi rezultatele acestora pentru a putea îmbunătăţi modul în care le sprijinim profitabilitatea. Această criză nu a făcut altceva decât să accelereze şi să reprioritizeze o serie de proiecte şi actualizări ale platformelor noastre.
Schimbarea şi inovarea oricum fac parte din modul în care operăm această afacere. Probabil că ce este nou este viteza şi adaptabilitatea cu care derulăm aceste două lucruri. Cred că nimic bun nu are cum să evolueze în zona de confort.
Reporter: Cum caracterizaţi competiţia din piaţă?
Manuela Voicilă: Cred că în perioada aceasta, o serie de competitori mai degrabă s-au aliat pentru a parcurge cu bine această perioadă. Cred că încă e o perioadă a susţinerii reciproce. Este un mod înţelept de a trece printr-o criză care nu apare în niciun manual de management sau de leadership.
Reporter: Care sunt problematicile mediului de afaceri şi ce rezolvări vedeţi pentru acestea?
Manuela Voicilă: Cred că e natura mea să mă concentrez pe soluţii şi mai puţin pe probleme. Nu prea e visul meu să devin expertă în probleme, însă ador soluţiile.
Aşa că, în această perioadă, întrevăd o serie de soluţii:
a) Spre bucuria mea, ne-am învăţat lecţia crizei trecute şi banii au un circuit satisfăcător. Da, se taie bugete, da suntem mai prudenţi cu cheltuielile, dar încă banii circulă, iar asta e una din soluţii. Să continuăm să cumpărăm şi să investim în alte afaceri;
b) Digitalizarea e o oportunitate categorică! Suntem la un click/zoom/ whatsupp/skype distanţă de oportunităţi globale. Acum, mai mult decât oricând, ne putem plasa mai uşor în faţa clienţilor, furnizorilor şi partenerilor. Iar ei sunt mult mai dispuşi să ne asculte, pentru că şi ei caută soluţii.
c) Cred că modul în care vor circula banii în economie va avea în anii ce urmează o dinamică diferită. Cred că implicarea structurilor publice în economie va fi mult mai amplă şi mai prezentă.
d) Cred că dinamica pieţei muncii este în schimbare. Atât din perpectiva muncii de la distanţă, cât şi a structurii angajatilor din corporaţii (mă întreb câţi vor mai fi angajaţi şi care este potenţialul lor antreprenorial). Mă gândesc la cei plecaţi în dispora şi în ce măsură ei şi-ar regăsi locul aici, cu noi, alături de rădăcinile şi familiile lor. Nu doar că visez, dar avem un plan concret ca BNI să reprezinte o trambulină pentru fiecare om care îşi doreşte o viaţă antreprenorială. Cu cunoştinţe, suport real şi un mediu de afaceri care să ofere confort şi siguranţă. Discutând de oameni şi de români fantastici, cred că singurul lucru care stă între noi şi success este încrederea în noi înşine. Încă este o provocare, dar cred că începem să depăşim acest moment.
Reporter: Din ce zonă vin cei mai mulţi antreprenori care sunt membri în organizaţia pe care o reprezentaţi?
Manuela Voicilă: Majoritatea membrilor noştri sunt antreprenori din zona de servicii business to busines, cu oarecare experienţă şi vechime.
Reporter: Cum arată mediul nostru investiţional pe harta sectoarelor de afaceri din Europa?
Manuela Voicilă: Noi acţionăm pe piaţa companiilor mici şi medii. În România, statisticile arată circa 470.000 de firme active. Acest lucru, în opinia mea, arată încă un potenţial de creştere. Mai ales că mai este loc de creştere, chiar destul, pe zona de productivitate per angajat.
Principala provocare rămâne accesul la resursele de finanţare, însă sunt curioasă să văd dacă acest lucru va fi încurajat la nivel sistemic de fondurile publice europene sau care se pot traduce în servicii încasate de aceste mici companii.
Reporter: Care sunt, concret, acţiunile pe care le desfăşuraţi?
Manuela Voicilă: Activităţile noastre oferă spaţiul şi metoda de desfăşurare pentru ca membrii noştri să îşi crească afacerile. Oferim un mediu structurat, pozitiv şi suportiv, traininguri de afaceri şi specific de networking prin care membrii beneficiază de suport în afaceri. Fiecare grup BNI are un singur reprezentant pe domeniu.Monitorizăm şi măsurăm trasabilitatea activităţilor până la rezultat concret, măsurat în referinţe, contracte şi bani încasaţi.
Reporter: Ce cifră de afaceri au realizat membrii BNI anul trecut?
Manuela Voicilă: În 2019, membrii BNI România au raportat contracte încheiate în valoare de 10,4 milioane de euro.
În 2020, atât la nivel global, cât şi naţional, nu au existat nişte scăderi semnificative în termen de rezultate. Acest lucru se datorează tocmai faptului că membrii nostri şi-au clădit relaţii atunci când nu au avut neapărat nevoie de ele. Rezultatele apar că urmare a investiţiei de timp, în primul rând. Va exista o perioadă de repliere care, la acest moment, nu ştiu cât de predictibilă este, dar estimarea mea este că scăderea estimată faţă de planurile din ianuarie nu va fi mai mare de 30% în ceea ce priveşte cifrele de afaceri ale membrilor, pentru că aşa arată economia.
Referitor la planurile BNI, noi am înregistrat o creştere şi chiar o extindere regională la nivel de membri noi. Avem două noi regiuni cu care discutăm extinderea şi o serie de grupuri care sunt în curs de formare. Însă preferăm să ne lăudăm cu lucrurile pe care le-am făcut şi nu cu cele pe care umreaă să le facem, aşa că vom anunţa rezultatele pe măsură ce ele se întâmplă efectiv.
Reporter: Care sunt proiectele investiţionale pe care urmează să le implementaţi?
Manuela Voicilă: Din fericire, majoritatea proiectelor de digitalizare erau implementate (platforma informatică de monitorizare a activităţilor şi rezultatelor membrilor, precum şi cea de training online, aşa încât investiţia suplimentară de a transfera întâlnirile de networking din format offline în online, deşi a reprezentat un efort bugetar, a fost mai uşor de asumat. Am accelerat anumite actualizări necesare acestei perioade tot pe zona digitală şi acum aşteptăm să vedem care vor fi costurile asociate re-ieşirii în întâlniri în format fizic.
Subliniez că pentru BNI România această perioadă a fost una bună şi inovativă, în prima parte atât noi, la nivel organizaţional, cât şi mai ales membri ai noştri au susţinut atât cadrele medicale, cât şi proiecte în zona crizei medicale/sanitare.
Întrucât suntem interesaţi să susţinem mediul de afaceri în integralitatea sa, vom lansa curând un program adresat celor care vor parcurge o tranziţie în carieră. Le vom oferi posibilitatea de a participa gratuit la întâlnirile noastre pe o perioadă de câte şase luni, timp în care membrii noştri vor relaţiona cu ei, cu obiectivul de a-i sprijini în noul traseu profesional. El poate fi antreprenorial sau obţinerea unui alt loc de muncă. Pentru noi este foarte important ca oameni asociaţi zonei economice să se simtă susţinuţi, fie că ei provin din companii mari sau, de ce nu, români care doresc să se întoarcă în ţară pentru a se reuni cu familiile şi rădăcinile lor.
Reporter: Vă mulţumesc!