TOPUL NAŢIONAL AL FIRMELOR PRIVATE DIN ROMÂNIA: 10 priorităţi pentru mediul de afaceri din ţara noastră

Comunicate de presă / 16 noiembrie 2012

Cu prilejul celei de a XX-a ediţii a Topului Naţional al Firmelor Private din România, organizat de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) în colaborare cu Agenţia pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru IMM-uri (AIPPIMM), având ca partener oficial Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR) şi partener principal Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri, în data de 2 noiembrie 2012 la Palatul Parlamentului, s-a realizat o amplă consultare a întreprinzătorilor, în vederea stabilirii celor 10 priorităţi majore ale mediului de afaceri pentru anul 2013, se arată într-un comunicat de presă remis redacţiei.

Consultarea a avut loc sub forma unui referendum în rândul participanţilor la eveniment, reprezentând cele mai performante întreprinderi din ţara noastră, ai membrilor portalului www.immromania.ro şi ai membrilor CNIPMMR răspunzând peste 2.500 de societăţi comerciale, care au evidenţiat următoarele 10 priorităţi pentru mediul de afaceri:

1. Măsuri pentru crearea unui mediul mediu de afaceri favorabil şi prietenos pentru IMM-uri:

Asigurarea unui mediu de afaceri favorabil şi prietenos, a unui cadru legal stabil şi predictibil, bazat pe reducerea birocraţiei;

Continuarea procesului de simplificare a procedurilor administrative, reducerea prafiscalităţii şi a numărului de autorizaţii, avize, licenţe şi permise pentru agenţii economici, cu reducerea a cel putin 10% dintre acestea;

Realizarea unui sistem informaţional şi a inventarului complet al taxelor nefiscale şi al avizelor, autorizaţiilor şi licenţelor, care să constituie suportul de aplicare şi de simplificare a procedurilor administrative privind înfiinţarea şi funcţionarea întreprinderilor;

Generalizarea aplicării procedurii tacite;

Creşterea transparenţei măsurilor privind mediul de afaceri şi a politicilor guvernamentale, prin: îmbunătăţirea cadrului legal, bazat pe consultarea obligatorie a organizaţiilor IMM-urilor şi pe analiza cost-benficiu pentru IMM-uri; realizarea sistematică de evaluări de impact a fiecărui nou act normativ; evaluările de impact ex-post realizate de organizaţiile reprezentative pentru IMM-uri asupra reglemetărilor juridice recent introduse;

Reglementarea obligaţiei elaborării şi publicării anuale a unui raport cuprinzător privind starea IMM-urilor, având două părţi, analiza din punct de vedere guvernamental şi analiza neguvernamentală, care să fie prezentat în Parlament şi să fie valorificat în vederea perfecţionării legislaţiei şi funcţionării administraţiei centrale şi locale.

2. Adoptarea unei noi Legi pentru întreprinderile mici şi mijlocii, care să asigure implementarea deplină la nivel naţional a Small Business Act (SBA), aplicarea principiului "Reglementaţi mai întâi pentru IMM-uri" şi creşterea treptată de la 0,4% la 1% din PIB a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru finanţarea programelor de dezvoltare, a măsurilor de sprijinire a înfiinţării de noi întreprinderi şi de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, la nivel naţional şi local, pentru perioada 2012-2020.

3. Creşterea sumelor alocate programelor de înfiinţare şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii, cu alocarea prioritară a 300 milioane euro pentru susţinerea financiară a programului start-up în perioada 2013-2014, care va asigura crearea unui număr de 300.000 locuri noi de muncă şi creşterea cu 4,26% a PIB în perioada 2013-2016.

4. Relansarea procesului investiţional, prin modificarea şi completarea O.U.G. nr. 85/2008 privind stimularea investiţiilor, aprobată prin Legea nr. 78/2009, îmbunătăţirea cadrului legal privind schemele de ajutor de stat, cu modificarea criteriilor de acordare pentru a le face pe deplin accesibile IMM-uri, relansarea Programului pentru dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale în rândul tinerilor şi facilitarea accesului acestora la finanţare - START, precum şi recapitalizarea Fondului de Garantare a Creditelor pentru IMM (FNGCIMM) şi Fondul Român de Contragarantare (FRC).

5. Reducerea fiscalităţii şi îmbunătăţirea Codului fiscal şi a Codului de procedură fiscală, prin:

Reducerea TVA de la 24% la 19%;

Reducerii fiscalităţii asupra forţei de muncă cu 5 puncte procentuale sau măcar reglementarea plăţii trimestriale a contribuţiilor pentru IMM-uri şi ONG-uri (inclusiv patronate şi sindicate);

Reducerea cu minim 25% a numărului de impozite pentru întreprinzători, care în România este de 4,4 ori mai mare decât media UE (European Commission Enterprise and Industry, Fişă informativă SBA România 2012, situaţia numărului plăţilor în România este de 66, raportat la media UE de 15);

Măsuri de stimulare a IMM-urilor: impozitarea graduală a IMM-urilor nou înfiinţate - scutire de impozit în primul an, reducerea cu 50% a impozitului în cel de-al doilea an, cu obligativitatea de asigurare a funcţionării societăţii pe o durată de minim trei ani după finalizarea facilităţilor;

Eliminarea penalităţilor de întârziere foarte mari privind creanţele bugetare (cu menţinerea doar a dobânzii de întârziere);

Aplicarea aceluiaşi regim de penalităţi şi dobânzi de întârziere în cazul plăţilor întârziate din contractele de achiziţie publică şi pentru celelate obligaţii de plată către întreprinzători (rambursare TVA, etc.);

Îmbunătăţirea reglementărilor privind scutirea impozitului pe profitul reinvestit;

Reglementarea principiului "in dubio contra fiscum", potrivit căruia în caz de orice dubiu asupra normei aplicabile, susceptibilă de interpretări ambigue sau multiple, sau privind existenţa faptului impozabil sau naturii acestuia, să se aplice situaţia cea mai favorabilă contribuabilului, pentru ca acesta să nu fie sancţionat pentru imperfecţiunile cadrului normativ;

Îmbunătăţirea reglementărilor privind controalele, pentru exercitarea cu prioritate a funcţiei preventive a controlului, cu informarea corespunzătoare şi stabilirea de avertismente prealabile sancţiunilor pecuniare în cazul microîntreprinderilor şi întreprinderilor mici, responsabilizarea funcţionarilor cu atribuţii de control, eliminarea practicilor controalelor şi amenzilor excesive pentru IMM-uri;

Menţinerea cotei unice de 16% şi neadoptarea de măsuri privind creşterea fiscalităţii.

6. Îmbunătăţirea absorbţiei fondurilor structurale prin respectarea strictă a termenelor de finanţare prevăzute în contracte, finanţarea în întregime de la bugetul statului a cheltuielilor efectuate, care vor fi ulterior rambursate de CE, inclusiv garantarea creditelor bancare necesare cofinanţării beneficiarilor proiectelor finanţate din fonduri structurale.

7. Îmbunătăţirea accesului IMM-urilor la finanţare, prin susţinerea înfiinţării unei bănci speciale dedicate IMM-urilor sau a programelor speciale de creditare a micilor întreprinzători şi instituirea, potrivit practicii europene, a mediatorului de credite pentru IMM-uri, la nivelul fiecărui judeţ, dupa model francez, care să asigure realizarea a 3 scopuri: creşterea creditării IMM-urilor, oferirea de soluţii întreprinderilor, în special sectorului IMM, pentru a obţine finanţări de la bănci şi sesizarea Guvernului în cazul apariţiei unor probleme nerezolvate majore.

8. Îmbunătăţirea legislaţiei privind achiziţiile publice, pentru creşterea participării IMM-urilor la achiziţiilor publice:

Reglementarea unor prevederi speciale pentru IMM-uri: obligativitatea împărţirii în loturi mai mici a obiectului achiziţiei pentru a fi accesibil IMM-urilor, garanţii de participare şi bună execuţie mai mici pentru IMM-uri, simplificarea procedurii privind acordarea de avansuri, etc.;

Reglementarea în regim de urgenţă a obligaţiei de plată a valorii contractelor de achiziţie publică în termen de maxim 30 de zile calendaristice de la recepţie, cu sancţiuni ferme (dobânzi şi penalităţi echivalente cu cele pentru datorii bugetare), cu transpunerea Directivei 2011/7/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 februarie 2011 privind combaterea întârzierii în efectuarea plăţilor în tranzacţiile comerciale (reformare), al cărei temen maxim de transpunere expiră la data de 16 martie 2013.

9. Susţinerea dezvoltării IMM-urilor din România, prin susţinerea distribuţiei şi comercializării produselor lor :

Extinderea măsurilor adoptate prin Legea nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, privind protecţia împotriva înţelegerilor şi practicilor anticoncurenţiale şi accelerarea plăţilor comercianţilor către toate IMM-urile furnizoare - din industria uşoară, mobilă, produse chimice, etc., care va stimula creşterea producţiei industriale autohtone şi va reduce importurile;

Instituirea unei reţele de colectare în vederea distribuţiei produselor tradiţionale şi locale realizate de IMM-uri, inclusiv micii agricultori şi meşteşugari, cu implicarea financiară a fondurilor UE;

Instituirea obligativităţii pentru marile lanţuri de magazine de a asigura un spaţiu minim de desfacere (30%) pentru prezentarea şi comercializarea produselor tradiţionale şi locale realizate de IMM-uri, inclusiv micii agricultori şi meşteşugari;

Dezvoltarea reţelelelor şi centrelor de consultanţă şi informare pentru IMM-uri, a serviciilor de sprijin în afaceri, a portalurilor de soluţii pentru IMM, susţinerea reţelelor de cooperare dintre IMM-uri, centre de cercetare şi universităţi, organizaţii de formare profesională şi formare profesională continuă, instituţii financiare şi consultanţi;

Susţinerea dezvoltării organizaţiilor IMM-urilor, pentru asigurarea de servicii complexe, adaptate specificului micilor întreprinzători.

10. Măsuri pentru felexibilizarea relaţiilor de muncă şi susţinerea ocupării pe piaţa muncii:

Continuarea flexibilizării pieţei muncii din România, concomitent cu adaptarea de măsuri de stimulare a înfiinţării de noi locuri de muncă, de ocupare a persoanelor defavorizate şi de creştere a productivităţii muncii.

Aplicarea aceluiaşi regim de drepturi şi plăţi pentru salariaţii din domeniul privat similar cu salariaţii bugetari raportat la plăţile efectuate din bugetele speciale de asigurări sociale (îndemnizaţii compensatorii în caz de şomaj, acces la programele de tratamente şi refacere a capacităţii de muncă, etc.).

Eliminarea practicii anulării datoriilor companiilor cu capital de stat de la fondurile de asigurări sociale obligatorii;

Continuarea simplificării procedurilor referitoare la angajare şi îndeplinirea obligaţiilor declarative şi de plată a contribuţiilor obligatorii ale angajatorilor.

Recunoaşterea rolului patronatelor IMM-urilor în cadrul dialogului social la nivel naţional şi local şi valorificarea propunerilor lor pentru îmbunătăţirea cadrului legislativ.

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

23 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7871
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3453
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0070
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.2660

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb