Compania auto italo-americană Fiat Chrysler Automobiles NV (FCA) şi grupul francez de profil PSA Peugeot Citroen s-au angajat să nu închidă fabrici dacă fuzionează, însă promisiunea este greu de ţinut în condiţiile în care entitatea combinată ar avea o capacitate de producţie neutilizată de aproape şase milioane de vehicule, pe o piaţă auto care încetineşte, potrivit Reuters.
Amintim că, săptămâna trecută, Consiliul de Administraţie al Fiat Chrysler şi cel al PSA Peugeot Citroen au aprobat fuziunea celor două companii printr-un schimb de acţiuni.
Tranzacţia va da naştere unei entităţi combinate cu o capitalizare de piaţă de aproximativ 50 de miliarde de dolari şi vânzări anuale de aproximativ nouă milioane de vehicule. Compania astfel creată va fi al patrulea producător auto global, după Volkswagen, alianţa Renault - Nissan - Mitsubishi şi Toyota.
Potrivit estimărilor LMC Automotive, noul gigant ar avea o capacitate potenţială de producţie de 14 milioane de vehicule, dar industria auto încetineşte, iar producătorii de maşini mici din Europa (în mod special), printre care PSA şi Fiat Chrysler, sunt supuşi presiunilor.
LMC Automotive precizează: "Rata de utilizare a fabricilor ar fi scăzută, de 58%, ceea ce ar lăsa grupul nou-creat cu o capacitate neutilizată de aproape şase milioane de unităţi la nivel mondial. Este posibil ca Europa să suporte efectele închiderii unor fabrici".
Recent, sindicatele europene au cerut PSA şi Fiat Chrysler să evite concedierile şi închiderea unor fabrici, în contextul fuziunii. IG Metall, cel mai mare sindicat din Germania, a anunţat că va încerca să păstreze autonomia Opel, divizia germană a grupului francez PSA.
În ultimele zile, tot mai mulţi analişti au declarat că se aşteaptă ca fabricile Peugeot şi Fiat din Europa să fie în centrul atenţiei, pentru că unele unităţi lucrează sub capacitate.
Conform Reuters, termenele limită pentru îndeplinirea obiectivelor privind emisiile de CO2 (2021 şi 2025) în Europa pun presiune pe FCA pentru adoptarea motoarelor PSA care sunt mai eficiente, ceea ce va pune în discuţie soarta unora dintre fabricile de motoare ale FCA din Europa - în special din Italia, şi Polonia.
Max Warburton, analist la Bernstein Research, spune: "Punctul principal va fi Europa, unde se vor putea combina linii de produse".
Un grup combincat PSA-FCA va avea o cotă de piaţă de 22% în Europa, conform Asociaţiei Producătorilor Auto din Europa (ACEA), în timp ce gigantul german Volkswagen AG controlează 20%.
Amintim că grupul ce ia fiinţă în urma fuziunii dintre PSA şi FCA va fi înregistrat în Olanda şi listat la bursele din Paris, New York şi Milano. Compania va avea sedii în Franţa, Italia şi SUA.
Fiat Chrysler şi PSA (care deţine brandurile Peugeot, Citroen şi Opel) au deja un parteneriat pe segmentul vehiculelor comerciale. Cele două companii au mai purtat anul acesta negocieri, înainte ca Fiat Chrysler să propună o fuziune de 35 de miliarde de euro cu Renault (rivalul PSA). În aceste condiţii, investitorii au speculat de câteva luni că Fiat Chrysler este în căutarea unui partener de fuziune.