TradeVille: 2023 - un an fabulos pentru Transport Trade Services

F.A.
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 5 martie

Sursa foto: facebook / TtstransportTradeServices

Sursa foto: facebook / TtstransportTradeServices

2023 a reprezentat un an fabulos pentru operatorul logistic şi transportatorul fluvial Transport Trade Services SA, care şi-a majorat profitul net consolidat cu 71% faţă de anul anterior, precum şi cifra de afaceri cu 38%. În ultimul an, cotaţia acţiunii s-a apreciat cu 135,5%, având cea mai bună evoluţie din indicele BET. Cu toate acestea, cantităţile de produse agricole ucrainene care ajung în Portul Constanţa sunt în scădere, ceea ce poate reprezenta un risc pentru continuarea creşterii companiei, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille

Transport Trade Services (TTS) este o companie de logistică şi unul dintre cei mai mari transportatori de mărfuri din bazinul Dunării. Compania deţine cea mai mare flotă fluvială din România, cu o capacitate de peste 800.000 de tone, opt macarale plutitoare, precum şi terminale portuare proprii în şapte locaţii dunărene şi în Constanţa. Activitatea TTS se desfăşoară pe trei segmente principale: expediţie internaţională de mărfuri (produse agricole, minerale şi produse chimice); transport fluvial; operare portuară.

Fondatorul şi preşedintele Consiliului de Administraţie al TTS, Mihăilescu Alexandru Mircea, deţinea, la 31.12.2023, cea mai semnificativă parte din capitalul social, anume 25,30%, restul de 74,7% fiind împărţit între persoane fizice şi juridice. Din acţionariatul companiei mai fac parte nume importante, precum NN Group NV, Pavăl Holding, Aegon Pensii şi Utilico Emerging Markets Plc (fond de investiţii listat pe Bursa din Londra). În luna noiembrie 2023, TTS a informat piaţa cu privire la depăşirea pragului de 5% din capitalul social de către Metropolitan Life Asigurări Metlife Europe.

Cantitatea cerealelor ucrainene expediate prin Portul Contanţa - în scădere, în ianuarie

În luna ianuarie 2024, Portul Constanţa a expediat 436.000 de tone de cereale de provenienţă ucraineană, în scădere cu 38% comparativ cu luna similară a anului trecut. În acest sens, temerile operatorilor privind stagnarea rutelor de transport create de la invazia rusească devin din ce în ce mai justificate. Preşedintele operatorilor portuari din Constanţa a declarat că volumele sunt în scădere pentru că Ucraina a început să transporte tot mai mult prin popriile sale porturi. O altă cauză a scăderii cantităţilor livrate prin Portul Constanţa ar putea fi constituită de ezitarea fermierilor ucraineni de a vinde la preţurile scăzute din perioada actuală.

În anul 2023, traficul total de mărfuri care au ajuns în porturile româneşti s-a ridicat la 92,5 milioane de tone, în creştere cu 22,5% faţă de anul anterior, atingând un nou nivel record. În acest sens, traficul maritim s-a majorat cu 18% faţă de 2022 (71 milioane de tone), în timp ce traficul fluvial a crescut cu 40%, ajungând la 22 de milioane de tone. Dintre acestea, 25 de milioane de tone au provenit din relaţia comercială cu Ucraina, cerealele originare din această ţară reprezentând peste 14 milioane de tone. De asemenea, creşteri semnificative s-au înregistrat şi pe categoria de oleaginoase, minereuri de fier, produse petroliere şi îngrăşăminte.

Investiţii de peste 756 de milioane de euro în Portul Constanţa, în perioada următoare

La începutul anului 2024, Comisia Europeană, notificată de România, a aprobat o schemă în sumă de până la 126 de milioane de euro în vederea sprijinirii investiţiilor în porturile care se confruntă cu fluxuri în creştere ca urmare a războiului din Ucraina. Astfel, principalul scop al acestui proiect este de a reduce blocajele create de creşterea bruscă a volumului de mărfuri ce tranzitează aceste porturi. În acest sens, societăţile de logistică ce îşi desfăşoară activitatea în porturile maritime şi interioare (Constanţa, Galaţi, Giurgiu, Poarta Albă, Midia, Năvodari, Mangalia) vor putea primi granturi de până la 10 milioane de euro, dar nu mai mult de 65% din costurile eligibile ale proiectului. Până la acest moment, sunt planificate investiţii totale de 756 de milioane de euro în Portul Constanţa, după ce în perioada 2016-2022 managementul portului a atras din fonduri europene doar 42 de milioane de euro. În 2023 s-au finalizat investiţii din fonduri europene în valoare de 27,7 milioane de euro, preconizându-se pentru 2024 că suma va depăşi 43 de milioane de euro.

Tot la începutul anului, conducerea TTS a anunţat finalizarea proiectului de modernizare a infrastructurii din portul Giurgiu. Mai precis, compania a modernizat danele 1 şi 2 prin lucrări asupra platformei portuare, a utilităţilor şi a căilor de acces, costul proiectului ridicându-se la 23,9 milioane de lei, dintre care 14,4 milioane de lei reprezintă finanţare nerambursabilă. Principalele rezultate obţinute în urma implementării proiectului se referă la creşterea volumului mărfurilor transportate cu aproximativ 75.000 de tone/an, reducerea parcursului autocamioanelor grele şi îmbunătăţirea reţelei de alimentare cu apă şi energie electrică.

Nou port la Marea Neagră

Totodată, pentru a reduce presiunea de pe Portul Constanţa, apărută odată cu izbucnirea conflictului din Ucraina, au fost demarate lucrările pentru construirea unui nou port la malul Mării Negre. Construcţia viitorului Port Ovidiu a început deja, urmând să se finalizeze în vara anului 2025. Acesta este situat pe malul stâng al Canalului Poarta Albă Midia Năvodari şi va avea rolul de a prelua o parte din traficul din Portul Constanţa. Noul port va fi construit pe o suprafaţă de 33.000 mp, permiţând acostarea barjelor care vin de pe Canalul Dunăre Marea Neagră, având o capacitate de operare de peste 21.000 de tone şi trei dane de operare. Costul preconizat pentru finalizarea acestui port este de 80 de milioane de lei, urmând să fie achitat din fonduri europene. Noul proiect de infrastructură va reprezenta primul port din Constanţa construit după Revoluţie.

Cifră de afaceri de 1,16 miliarde lei pentru TTS, în 2023

În 2023, Grupul TTS a raportat o cifră de afaceri consolidată de 1,16 miliarde de lei, înregistrând o creştere de 24,3% faţă de anul anterior. Creşterea Grupului TTS în 2023 a fost susţinută de fluxurile de produse agricole ucrainene redirecţionate către ruta Izmail/Reni - Constanţa ca urmare a războiului din Ucraina. Aceste fluxuri, menţinute la un nivel ridicat pe tot parcursul anului, împreună cu stabilizarea tarifelor de transport şi de operare portuară după creşterile din 2022, au condus la majorarea veniturilor obţinute din transportul produselor agricole şi din operare portuară.

În ceea ce priveşte rezultatul operaţional al Grupului, acesta s-a situat la 351 de milioane de lei, marcând o apreciere cu 67% faţă de anul anterior, în timp ce EBITDA a avut o valoare de 437,6 milioane de lei (+54,5% faţă de 2022). Modelul de afaceri al companiei, bazat pe contracte anuale, a făcut ca anul 2023 să fie unul în care fluxurile de mărfuri ucrainene au contribuit mai mult comparativ cu 2022, când influenţa acestora s-a manifestat doar în a doua parte a anului. Astfel, profitul net consolidat a ajuns la 305,5 milioane de lei, consemnând o creştere de 70,8% faţă de anul anterior. La nivel individual, profitul net, din care compania va distribui dividendele anuale, s-a situat la 151 milioane de lei (+86,4% faţă de 2022), notează TradeVille

Preţul acţiunii TTS se mai calmează după o perioadă tumultoasă

În ultimul an, cotaţia acţiunii TTS a înregistrat o evoluţie spectaculoasă, apreciindu-se cu 135% şi depăşind performanţa indicelui BET de aproape cinci ori. Astfel, la finalul şedinţei de tranzacţionare din 29 februarie, preţul acţiunii se situa la 30,1 lei, având media mobilă simplă de 50 de zile la 28,5 lei, iar pe cea de 200 de zile la 21,6 lei, cu 28,2% sub preţul actual. În ceea ce priveşte oscilatorul RSI, acesta se situează la 72, indicând faptul că acţiunea este, în acest moment, "overbought".

În luna ianuarie 2024, TTS s-a clasat pe locul al 11-lea în clasamentul celor mai tranzacţionate acţiuni de la BVB, înregistrând o valoare a tranzacţiilor de 33,1 milioane de lei, adică 2,3% din valoarea totală a tranzacţiilor cu acţiuni incluse în Categoria Premium. Valoarea mediană a volumului zilnic de acţiuni TTS din decembrie 2023 a fost de 45.000 acţiuni, dublu faţă de pragul de lichiditate necesar pentru includerea în FTSE Russel Global SmallCap Index.

Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în TTS

Oportunităţi

-Recomandările analiştilor: La 31.01.2024, Erste Group Research oferea un preţ ţintă de 30,4 lei/acţiune pentru TTS, cu 1% peste preţul din piaţă, în timp ce BRK Financial Group estima, la 18.01.2024, un preţ ţintă de 33,2 lei/acţiune, mai mare cu 10,3% decât preţul actual.

-Cerere în creştere: Cererea susţinută pentru transportul fluvial şi pentru operaţiunile portuare este prognozată să continue şi în 2024.

-Situaţia financiară: Compania are o poziţie financiară solidă, cu un grad de îndatorare redus, urmând să investească sume importante în dezvoltarea Grupului, inclusiv în Decirom.

-Dividende: Conducerea TTS îşi propune să mărească regulat cuantumul acestora.

-Bariere mari de intrare: Din pricina costului ridicat cu investiţia iniţială şi a spaţiului limitat din Portul Constanţa şi porturile dunărene, accesul noilor companii este extrem de dificil.

-Randament şi lichiditate: Cotaţia acţiunii s-a apreciat cu aproximativ 129% în ultimul an, pe fondul unei lichidităţi în creştere, fiind constant în top 10 cele mai tranzacţionate companii de la BVB în 2023. Această dinamică a fost răsplătită recent în cadrul BVB Awards, compania fiind premiată pentru obţinerea celui mai mare randament dintre societăţile incluse în BET-XT.

-Operarea portuară: TTS a reuşit să devină, pe lângă un transportator important din regiune, şi un jucător în segmentul de logistică, lucru confirmat şi de ponderea acestei linii de afaceri în totalul veniturilor. De asemenea, investiţiile majore anunţate în porturile româneşti pot oferi companiei scenariul perfect pentru continuarea creşterii operaţionale.

Riscuri

-Diversificarea redusă: Compania este dependentă de cele trei sectoare pentru care realizează expediţie şi transport fluvial: produse agricole, minerale şi produse chimice, care, la rândul lor, sunt afectate semnificativ de preţurile energiei şi de cotaţiile de pe bursa de mărfuri.

-Seceta: În cazul unui astfel de scenariu, care a fost prezent şi în anii anteriori, condiţiile de navigare pe Dunăre ar putea fi îngreunate, ceea ce ar conduce la scăderea volumului transportat de companie şi costuri mai mari de operare.

-Încheierea războiului din Ucraina: restabilirea vechilor rute (prin portul Odesa) ar putea conduce către o scădere a volumului de mărfuri ce tranzitează porturile româneşti, afectând activitatea operaţională a Grupului TTS. La momentul actual, Ucraina deja a început să reia o parte din transporturi prin propriile porturi.

Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: rapoarte şi comunicate companie, BVB, BVB Research, economica.net, focuspress.ro, euronews,TradingView.

-------------------------------------------------------------------

Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.

Opinia Cititorului ( 7 )

  1. la un PER de 10 ar trebui sa fie cotatia la 50 lei

    1. Asta da criteriu de evaluare!

      Daca luam ca exemplu PER-ul TRP, atunci cotatia TTS trebuie sa fie la 5707 lei, mno! 

      Eu zic ca e subsubsub... sau mai bine zis yocto-evaluata :)

      Si erste ar trebui sa fie 350 la per de 10. Dar e la per de 5

      Si bmw ar trebui sa fie la cotatie dubla, dar e per de 4

      mare ghinion ca investitorii se mai uita si la urmeaza cand evalueaza o firma. tu crezi ca profiturile actuale se vor mentine cand se vor calma preturile umflate de afluxul cerealelor ucrainiene. ti-ai face un mare bine sa te uiti cam pe unde se situa profitul acum 2-3 ani. nu va mai cobori pana acolo, dar nici foarte departe nu va fi

      daca s-ar intoarce la tts inseamna ca s-ar putea intoarce si la snp pretul petrolului la ce era in 2020, adica sub zero lei, hai sa vorbim tampenii

      Si nu se poate? Precedentul exista

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2344
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7993
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.8318

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb