Preţul acţiunilor Adobe Inc. au scăzut cu până la 11% în şedinţa after-hours de joia trecută, după ce producătorul american de software a emis rezultate solide pentru primul trimestru fiscal, dar a prezentat o perspectivă mai slabă decât se aşteptau analiştii în ceea ce priveşte estimările veniturilor pentru următorul trimestru, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille
Adobe se ocupă cu furnizarea de soluţii de marketing digital şi media. Îşi desfăşoară activitatea având următoarele segmente: Digital Media, Digital Experience şi Publishing and Advertising. Segmentul Digital Media oferă servicii creative cloud, care le permit membrilor să descarce şi să instaleze cele mai recente versiuni ale produselor, precum Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe Premiere Pro, Adobe Photoshop etc. Segmentul Digital Experience oferă soluţii, inclusiv analiză, marketing, optimizare media, gestionare a experienţei digitale şi gestionare a campaniilor pe mai multe canale, precum şi livrare şi monetizare video premium. Segmentul Publishing and Advertising include produse şi servicii tradiţionale pentru soluţii de eLearning.
Compania a fost fondată de Charles M. Geschke şi John E.Warnock în decembrie 1982 şi are sediul central în San Jose, California. Directorul executiv este Shantanu Narayen, care face parte şi din consiliul de administraţie al Pfizer şi al US India Strategic Partnership Forum. În trecut, a ocupat funcţia de director principal la Apple şi Silicon Graphics.
Compania este deţinută în proporţie de 83,6% de investitorii instituţionali, top 3 fiind Vanguard Group cu 8,5%, Blackrock Fund Advisors cu 5,4% şi Ssga Funds Management cu 4,3%.
Un fapt interesant despre Adobe este originea numelui său. Acesta este derivat din râul Adobe care curgea în spatele casei cofondatorului John Warcnock. Compania a fost numită după acest râu ca un omagiu adus creativităţii şi inovaţiei care izvorau din el.
• Industria tehnologică - afectată de hiperinflaţie, dobânzi ridicate, probleme macroeconomice şi incertitudini
În primii ani ai pandemiei, industria tehnologică a cunoscut o expansiune semnificativă pe fondul accelerării eforturilor companiilor de a se digitaliza. Cu toate acestea, în ultimii doi ani, sectorul a fost afectat de o serie de încetiniri. Factori precum hiperinflaţia, dobânzile ridicate, problemele macroeconomice şi incertitudinile la nivel global au contribuit la o scădere a cheltuielilor consumatorilor. Provocările au persistat şi în 2023, dar analiştii sunt optimişti în ceea ce priveşte revenirea la o creştere modestă în sectorul tehnologic în 2024. Valoarea pieţei globale de software se ridică la 659 de miliarde de dolari. Se estimează că aceasta va înregistra o creştere anuală compusă (CAGR) de 20% în 2024-2034.
Liderul sectorului este Microsoft, care a dominat industria timp de câţiva ani, fiind cunoscut în special pentru sistemele de operare Windows şi suita Office, fiind totodată principalul furnizor de servicii cloud. Oracle Corp. ocupă locul al doilea în ceea ce priveşte numărul de vânzări, iar Salesforce încheie podiumul.
Se estimează că inteligenţa artificială, utilizarea stocării în cloud şi securitatea cibernetică vor fi principalii factori de creştere a sectorului tehnologic. Găsirea unui echilibru între globalizare şi autosuficienţă devine o problemă tot mai persistentă pentru o industrie atât de interconectată la nivel mondial.
Miercurea trecută, în plenul Parlamentului European a fost aprobat actul legislativ "EU AI Act". Inteligenţa artificială (AI) utilizată în domenii sensibile precum infrastructura critică, educaţia, resursele umane sau aplicarea legii va fi supusă listei de reglementări. Legislaţia prevede o supraveghere specifică a sistemelor de AI, iar nerespectarea legislaţiei va atrage amenzi de până la 35 de milioane de euro sau 7% din cifra de afaceri. Adobe va trebui să se adapteze rapid acestor noi schimbări.
• Rezultate trimestriale peste aşteptări pentru Adobe
Adobe a raportat rezultate financiare peste aşteptări. Vânzările totale au crescut cu 11% în primul trimesru din 2024, ajungând la 5,18 miliarde de dolari, fiind peste aşteptările analiştilor, de 5,14 miliarde de dolari. Profiturile ajustate pe acţiune au fost de 4,48 dolari, depăşind estimarea consensului analiştilor urmăriţi de FactSet, care estimaseră 4,38 dolari. Segmentul de Digital Media a înregistrat o creştere de 12%, ajungând la 2,83 miliarde de dolari, depăşind, la fel, aşteptările. Rezultatul net, în schimb, a scăzut la 620 de milioane de dolari, de la 1,25 miliarde de dolari în aceeaşi perioadă a anului trecut.
În timpul trimestrului, Adobe a renunţat la achiziţia, în valoare de 20 de miliarde de dolari, a start-up-ului de software de design Firma, după ce autorităţile de reglementare din Marea Britanie au constatat existenţa unor probleme de concurenţă. Adobe a plătit către Firma o taxă de reziliere de 1 miliard de dolari.
În februarie, Adobe a anunţat o primă versiune a unui asistent de inteligenţă artificială pentru aplicaţiile Reader şi Acrobat. În aceeaşi lună, OpenAi a anunţat Sora, care poate genera un videoclip pe baza descrierii scrise a unei persoane. Adobe va colabora cu OpenAi pentru a dezvolta Sora, a declarat David Wadhwani, preşedintele deviziei de media digitală a Adobe.
Pentru al doilea trimestru, estimarea EPS consensuală este cuprinsă în intervalul 4,35 şi 4,40 dolari/acţiune, în linie cu aşteptările analiştilor, în timp ce cifra de afaceri prognozată de companie este cuprinsă în intervalul 5,25 - 5,30 miliarde de dolari, sub aşteptările analiştilor, de 5,31 miliarde de dolari, notează TradeVille
• Preţul acţiunii Adobe, în declin
După raportarea rezultatelor, în şedinţa de after-hours de joi, acţiunile Adobe au scăzut cu 11%, iar excluzând această şedinţă, de la începutul anului şi până în momentul raportării, preţul acţiunilor Adobe a cunoscut o depreciere de 3,23%. Această subperformanţă este cauzată de temerile legate de competiţia atât din partea start-up-urilor generative precum OpenAI, cât şi a rivalilor mai vechi precum Canva. În ultimii cinci ani, preţul acţiunilor a marcat o dinamică pozitivă, de +121,08%. De asemenea, acţiunile au câştigat 72,8% în ultimele 12 luni, în comparaţie cu un câştig de 32,86% al indicelui S&P 500. Competitorii direcţi ai Adobe au înregistrat evoluţii în general pozitive de la începutul anului şi până în prezent: Microsoft +14% şi Salesforce +16,5%.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Adobe
Oportunităţi
- Adobe Express şi Acrobat: Pe 7 martie, Adobe a lansat noua aplicaţie mobilă Adobe Express în versiune beta, având integrate funcţionalităţile AI Adobe Firefly şi funcţii noi, precum Text to Image, Generative Fill, Text Effects. "Milioane de utilizatori din întreaga lume se bazează pe Adobe Express pentru a crea mai mult conţinut decât oricând - dublând numărul de creaţii făcute vreodată în doar ultimul an", a declarat Govind Balakrishnan, vicepreşedinte Adobe. De asemenea, compania a informat că a adăugat noi funcţii şi pentru Acrobat, care permit interogări în documentele stocate în format PDF. De exemplu, pe baza unui raport anual, cu ajutorul AI Assistant, se poate crea un tabel cu datele cerute.
- Imagine: IBM a declarat că foloseşte uneltele AI de creaţie Adobe, care pot genera imagini bazate pe un text, pentru a ajuta la campaniile de marketing. Totodată, IBM a declarat că se aşteaptă la o creştere de zece ori a productivităţii designerilor.
- BUY: Adobe are în prezent 21 recomandări BUY ("cumpără") dintr-un total de 39, conform ratingurilor analiştilor de pe WSJ. Preţul ţintă mediu este de 645 de dolari, cu un maxim la 755 de dolari şi un minim la 465 de dolari. Valorile medii sunt peste preţul din piaţă de aproximativ 573,55 dolari dinaintea raportării. Totodată, conform consensului analiştilor de pe site-ul de specialitate AlphaSpread, ţinta medie de preţ în următorul an este de 666,44 dolari, cu o prognoză minimă de 504 dolari şi o prognoză maximă de 792,61 dolari.
Riscuri
- Competiţie: La începutul anului, Canva, competitorul Adobe, a anunţat apropierea finalizării unei vânzări de acţiuni, care ar putea să-i aducă companiei peste 1,5 miliarde de dolari, şi ar urca valoarea acesteia la aproximativ 26 de miliarde de dolari. Această rundă vine în contextul în care Canva intensifică competiţia cu Adobe, ambele companii introducând caracteristici de inteligenţă artificială anul trecut.
-Tranzacţie abandonată: După anunţarea planului companiei de a achiziţiona Figma, care ar fi fost cea mai mare fuziune software din 2021 până în prezent, în valoare de 20 de miliarde de dolari, CEO-ul Figma, Dylan Field, a anunţat că va renunţa la fuziune, în contextul opoziţiei autorităţilor de reglementare faţă de tranzacţie.
- Insider Trading: În ultimele 12 luni, persoanele cu funcţii de conducere au realizat şapte tranzacţii de vânzare pentru acţiunile Adobe, şi una de cumpărare, valoarea acestora ridicându-se la 51,54 miliarde de dolari. Din totalul acţiunilor, 0,15% sunt deţinute de către insideri.
- Evaluarea companiei: Cu un P/E de 36,02, Adobe depăşeşte de 1,6x mediana sectorului de 22,99, fiind mai scumpă decât competitorii direcţi. Totodată, P/E este peste media indicilor americani, lucru care sugerează că poate fi considerată o companie "relativ scumpă". Conform site-ului de specialitate Alpha Spread, preţul curent al acţiunilor Adobe (dinaintea raportării) reflectă o supraevaluare de 27% faţă de valoarea intrinsecă de 417,34 dolari, calculată în scenariul de bază.
- Vulnerabilitatea lanţului de aprovizionare: Aproximativ jumătate din cota de piaţă a safirului artifical, o componentă critică în fabricarea semiconductorilor, este controlat de compania Monocrystal din Rusia. Paladiul, un alt material crucial, la fel, provine din Rusia, în timp ce Ucraina furnizează aproximativ 70% din neonul folosit în producţie. Această concentrare expune lanţul de aprovizionare la tensiuni geopolitice şi dispute comerciale, care au potenţialul de a perturba fluxul de materiale şi componente.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: Factset, Delloitte, CNBC, Yahoo Finance, Reuters, Market Watch, Tradingview, Barron's, Seeking Alpha, Alpha Spread.
---------------------------------------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.