Grupul Agroland a înregistrat venituri operaţionale în creştere cu 8% în primele şase luni din 2024, faţă de intervalul similar al anului trecut, în timp ce profitul perioadei s-a apreciat cu aproape 30%, ajungând la 9,8 milioane de lei. Totodată, în 27.09.2024, compania a încheiat cu succes un plasament privat de obligaţiuni în valoare de aproximativ 7 milioane de lei, sumă care urmează să fie utilizată în vederea asigurării în avans a materiilor prime pentru fabricile de la Işalniţa şi Caransebeş, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille .
Agroland Business System SA operează cea mai mare reţea de magazine agricole din România, oferind o gamă variată de produse pentru grădină, fermă şi animale de companie. În cadrul Grupului, se regăseşte şi divizia de distribuţie de inputuri pentru agricultură, Agroland Agribusiness, precum şi Agroland Genetics SRL, unde se cresc păsări şi se produc ouă de consum (platforma Avicola Mihăileşti), fiind cel mai mare furnizor de pui de o zi din România. Totodată, compania produce furaje şi hrană pentru animale de companie în cadrul celor două fabrici ale sale, de la Caransebeş şi Işalniţa. Compania vinde producţia prin intermediul propriilor magazine.
La 30.06.2024, compania era deţinută în proporţie de 68,29% de Horia Cardoş, fondatorul şi CEO-ul Grupului Agroland. Restul de 31,71% din capitalul social al companiei este împărţit între persoane fizice (25,17%) şi juridice (6,52%), reprezentând free float-ul Agroland Business System.
La 30.06.2024, Agroland Business System opera 240 de magazine la nivel naţional (proprii + francize), faţă de 236 de magazine în perioada similară a anului anterior. Dintre acestea, 26 erau de tip MEGA, în timp ce 214 erau magazine tradiţionale.
• Sectorul în care activează Agroland - fragmentat
Sectorul în care activează Agroland este destul de fragmentat, fiind format dintr-un număr ridicat de competitori de talie mică. Cu toate acestea, compania este cel mai important jucător la nivel naţional pentru produsele pe care le comercializează, acoperind nu mai puţin de 32 de judeţe din România. Principalii concurenţi ai Agroland sunt:
- În ceea ce priveşte categoria de "hobby farming", conducerea companiei identifică un singur competitor semnificativ - producătorul de furaje Purina şi reţeaua sa de dealeri.
- În categoria de "pet care", există trei reţele naţionale de petshop-uri: Animax, Zoocenter şi Fressnapf (care a intrat pe piaţa din România în 2022).
- Referitor la segmentul de "gardening", magazinele mari de bricolaj (precum Dedeman, Hornbach, Brico Depot etc.) comercializează produse asemănătoare.
Conform datelor Zion Market Research, dimensiunea pieţei globale de îngrijire a animalelor de companie a avut o valoare de aproximativ 235,4 miliarde de dolari în 2022, preconizându-se că va ajunge la circa 363,2 miliarde de dolari până în 2030 în baza unei rate de creştere anuale compuse (CAGR) de 5,6%.
În ceea ce priveşte piaţa globală a echipamentelor de grădinărit, potrivit datelor Ken Research, aceasta a fost evaluată la 88,1 miliarde de dolari în 2022 şi se preconizează că va avea o rată de creştere anuală compusă (CAGR) de 6% în perioada 2023-2030. Acest lucru se traduce printr-o dimensiune potenţială a pieţei care depăşeşte 121,2 miliarde de dolari pentru următorii ani.
Principalul avantaj al Agroland este reprezentat de noile sale magazine, de tip MEGA, care sunt un "one stop shop", permiţând comercializarea tuturor produselor companiei, şi nu numai, în cadrul unui singur magazin.
• Agroland, în creştere continuă
În primele şase luni ale anului curent, Grupul Agroland a înregistrat venituri operaţionale în sumă de 204 milioane de lei, în creştere cu 8% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Veniturile din exploatare din prima jumătate a anului au reprezentat 59% din veniturile totale prognozate de companie pentru întreg anul 2024.
Cheltuielile din exploatare s-au majorat în linie cu veniturile, ajungând la 189,2 milioane de lei la sfârşitul primelor şase luni din 2024 (+7% vs. semestrul întâi din 2023). Astfel, în primele şase luni din 2024, Agroland a realizat un profit operaţional de 14,6 milioane de lei, în creştere cu 18%, reuşind să-şi îmbunătăţească şi marja operaţională (7,2% vs. 6,5%).
În perioada analizată, compania a avut cheltuieli financiare de 3,1 milioane de lei, în scădere cu 12%, ca urmare a unei uşoare scăderi a dobânzilor. Astfel, rezultatul brut a ajuns la 11,5 milioane de lei, înregistrând o creştere de 30% comparativ cu primele şase luni din 2023, în timp ce impozitul pe profit a înregistrat o majorare de 32%, ca urmare a introducerii impozitului minim de 1% pe cifra de afaceri pentru companiile cu afaceri de peste 50 de milioane de lei, ajungând la 1,8 milioane de lei.
Rezultatul net la finalul perioadei a constat într-un profit de 9,8 milioane de lei, implicând o creştere de 29% faţă de perioada similară a anului precedent şi reprezentând circa 78% din profitul net bugetat pentru întregul an.
• Agroland întră în lupta directă cu importatorii
Conducerea companiei a anunţat oficial decizia fermă de a intra pe segmentul bio, urmând că în perioada următoare să achiziţioneze o fermă de găini care produc ouă free range, iar fabrica de furaje de la Caransebeş să producă exclusiv furaje bio. În acest fel, conducerea companiei îşi propune să se adreseze micilor producători, care sunt nevoiţi, la momentul actual, să importe furaje bio la un preţ ridicat.
Agroland îşi propune ca în termen de 3-4 ani să ajungă la aproximativ 100.000 de păsări în exploatare în sistem ecologic, notează TradeVille .
În ceea ce priveşte profitabilitatea acestor segmente de business, ouăle bio au marje aproape duble faţă de cele convenţionale şi, la momentul actual, majoritatea cantităţii de astfel de ouă se importă. În ceea ce priveşte furajele bio, faptul că Agroland va produce în România, cu materie prima locală, evitând costurile cu logistica pe care le presupune importul de furaj bio, ii va permite să aibă un preţ competitiv, ceea ce va încuraja fermele româneşti să migreze către producţia de alimente bio/free range.
De asemenea, Agroland urmăreşte şi înfiinţarea unor abatoare modulare, de capacitate redusă, care vor servi micii producători, în special pentru producţia de carne de pui bio. În prezent, marile abatoare din România nu acceptă cantităţi mici spre sacrificare, lucru care dezavantajează gospodăriile. Majoritatea cărnii de pui bio care se regăseşte pe raftul magazinelor româneşti vine din import tocmai din cauza acestor bariere.
Astfel, compania va întra în concurenţă directă cu firmele străine care exportă în România furaje şi pui bio, precum şi ouă free range.
• Preţul acţiunii AG, în urcare
De la începutul anului, cotaţia acţiunii AG s-a majorat cu 16,4%, revenind la nivelul la care se situa în a doua parte a anului 2022, însă încă departe de valoarea pe care o avea la listare, de 3,28 lei (01.03.2021).
Spre comparaţie, de la începutul anului, în baza preţurilor de închidere din 27.09.2024, indicele BETAeRO, din care compania face parte, s-a depreciat cu 1%, în timp ce indicele BET a adăugat 15%. Mai mult, companiile listate la BVB care activează în agribusiness au prezentat evoluţii semnificativ inferioare celei obţinute de Agroland, din cauza anilor dificili prin care a trecut sectorul. În acest sens, de la începutul anului, preţul acţiunii Norofert este cu 16% mai jos, în timp ce cotaţia acţiunilor Holde Agri Invest s-a depreciat cu 41,6%, iar Grup Şerban Holding a adăugat doar 3%.
La sfârşitul şedinţei de tranzacţionare de miercuri, 25 septembrie, preţul acţiunii AG se afla la 1,42 lei, în timp ce media mobilă simplă de 200 de zile se situează la 1,361 lei, iar cea de 50 de zile era la 1,432 lei, indicând un comportament asociat cumpărării acţiunii. În ceea ce priveşte oscilatorul RSI, acesta se situează la 55,8, arătând faptul că, în momentul de faţă, acţiunea se află într-o zonă mai degrabă neutră.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Agroland
Oportunităţi
- Reţea amplă de magazine: Agroland deţine cea mai extinsă reţea de magazine din România cu specializare pe zona de gardening, hobby farming, pet care, rezultând într-o acoperire superioară faţă de cea a competitorilor (acoperă 32 de judeţe din România) şi beneficiind de propriile facilităţi de producţie pentru furaje şi hrană pentru animale de companie.
- Cererea de ouă de consum: Capacitatea de creştere ridicată a producţiei de ouă de consum în contextul unei cereri şi al unor preţuri ridicate pentru acest tip de produse. În prezent, compania livrează cantităţi semnificative şi în afara ţării, în special în Germania şi Belgia şi urmăreşte să investească sume importante în platforma sa avicola de la Mihăileşti.
- Produse organice certificate: Odată cu obţinerea certificării privind producţia de furaje organice şi a achiziţiei fermei de ouă bio, Agroland îşi va creşte marjele şi va obţine un avantaj competitiv semnificativ, devenind primul astfel de producător român.
- Skin in the game: Fondatorul Grupului, Horia Cardoş, care este şi preşedintele Consiliului de Administraţie, precum şi directorul general al Agroland Business System, are rol executiv în cadrul firmei, fiind direct implicat în procesul operaţional.
Riscuri
- Marje în scădere: În ultimii ani, marjele companiei au avut de suferit din cauza diminuării valorii medii a bonului fiscal, precum şi a cheltuielilor cu investiţiile. Cu toate acestea, o revenire notabilă a marjelor se poate observa în semestrul întâi din 2024.
- Fluctuaţia preţurilor: Schimbările de preţ al energiei şi al cerealelor afectează vizibil compania.
- Gripa aviară: Un posibil focar de gripă aviară poate afecta operaţiunile Grupului, compania generând o parte semnificativă din cifra de afaceri din această activitate.
- Lichiditate diminuată: Compania şi-a reziliat, în vara anului trecut, contractul cu furnizorul de servicii de lichiditate, ceea ce face ca investitorii să aibă nevoie de o mai mare perioadă de timp pentru a acumula acţiuni AG. De asemenea, fiind listată pe Piaţa AeRO, marile fonduri de investiţii nu pot investi în companie pentru a asigura o lichiditate sporită.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: conferinţă de presa Agroland, rapoarte companie, BVB, Linkedin, TradingView, wall-street.ro.
------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.10.2024, 09:50)
AGR25 scadenta in martie 2025, 8 mil cu dobanda 9%
AGR28 plasament terminat de Tradeville fix inaintea anuntarii rezultatelor,poate-poate,atrag 69.000 din 150.000 vizate,100 lei,la 9,75%
Adica au vrut sa le rostogoleasca anticipat,nu au reusit macar de aceesi suma desi doreau dublu,au dat dobanda mai mare in plin proces de reducere a dobanzilor.Totusi tradeville spune ca s=a'incheiat cu succes'La fel ca la ultimele plasamente cu GSH,FORT unde au plasat 2-3% din nr.de actiuni existent.
Se imprumuta la dobanda aia cand ei au marja operationala 7%,ruleaza greu banii,au crestere sub inflatie de mult timp desi mare parte fac retail.Asta dovedeste ca adio povestea cu firma de crestere,a firma de supravietuire.
Vedeam asta daca se spuneau doua vorbe si despre gradul de indatorare la cap.proprii prin raportarea datoriei financiare.Doar citind deteriorarea indicatoului lichiditatii curente pentru o afacere care are nevoie de stoc mare pt.ca retail,ne dam seama ca obligatiunile astea erau oxigen pentru firma.
Mult timp pe bursa noastra si mai ales Aero s-au neglijat indicatorii de bilant,ami ales indatorarea.A inceput insa sa bata vantul ala rece cand s-au terminat alibiurile ca sunt societati growth!Doar la datorii.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Warren Buffett în data de 02.10.2024, 11:43)
Nu cred ca situatiile financiare trebuie interpretate static. Observatiile tale sunt corecte daca privim asa, dar in dinamica arata un pic diferit. Prima observatie este legata de marja operationala vs ratele deobanzilor la imprumuturi/obligatiuni. Bazele de calcul sunt diferite, CA de afaceri este semnificativ mai mare iar asta inseamna ca in termeni absoluti, avansul profitului operational poate fi mai mare decat cresterea dobanzilor datorate pentru capitalul imprumutat. Nu stim inca daca 2024 va arata pe final asta, stiind ca T3 si T4 sunt slabe la ei. Doar ca idee de urmarit. A doua observatie pleaca de la realiattea prezentului in care datoriile se rostogolesc. Astfel, eu tind ca in cazul firmelor astea mici sa reclasific datoriile financiare pe termen scurt in datorii financiare pe termen lung si sa recalculez indicatorii de lichiditate, respectiv gradul de indatorare. In felul acesta, AG nu are nicio problema cu lichiditatea, dar are un grad de indatorare mult peste ceea ce este considerat acceptabil, cu un impact asupra profitabilitatii pe termen mediu si lung. Nici asta nu ar fi o problema daca nu ar fii indicatorii ROIC si ROE care sunt la niveluri relativ reduse. Suficienti pentru sustinerea costului indoatorarii, dar insuficienti pentru o profitabilitate satisfacatoare in conditiile in care cifra de afaceri inregistreaza ritmuri modeste de crestere. In concluzie, eu nu vad riscuri iminente legate de business, dar vad o afacere modesta care cu greu va aduce satifactie investitorilor urmatorii 5 ani in conditiile in care se tranzactioneaza la un P/BV de 2
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.10.2024, 12:09)
Intervin eu.Rostogolirea datoriilor are succes cand la marje mici si dobanzi mari arati rate mari de crestere a veniturilor asa incat profitul absolut sa depaseasca dobanda absoluta.Nu apare ca fiind cazul.Prim semnal ca rostogolirea nu mai e succes e la obligatiuni=nu se acopera integral vechea emisiune,dobanda e si mai mare deci dinamic se schimba treaba fata de ce arata static S1.La rostogolire problema e cum esti perceput.Retailul a dat semnal ca reduce drastic increderea.Bancile e clar ce optica au la gradul asta de indatorare.Iar afacerea asta e dependenta 100% de rostogolire,care nu are efect imediat,doar ca in timp sunt forte contrare=veniturile in stagnare relativa cu marje la fel si necesar major de rostogolire.ce pare ca lucreaza in favoarea lor?!?
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.10.2024, 12:12)
Scuze,ultima intrebare e propozitie distincta'Ce pare ca lucreaza in favoarea lor?'
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.10.2024, 11:21)
cum sa ceri bani prin obligatiuni cu justificarea ca vrei sa cumperi cereale pentru furaje ca se scumpesc?cum?capital atras cu destinatie speculativa pe commodities cu volatilitate mare,gandire de tip betul de la coltul strazii
2.1. Tradevile are istoric pe obligatiuni (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de XXX în data de 02.10.2024, 12:07)
Cei de la Tradeville sunt campioni la "bagat" bani in bursa, si repetenti la "scos" bani din aceeasi bursa.
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.10.2024, 12:45)
bine spus,nu au lamurit nici acum cum e cu investitiile clientilor in VIV26 si ELF26,daca au conditionat chestii,cat au distrus din capitalul clientilor,ce legatura personala au sefii cu patronii de la aceste companii
3. agri agri
(mesaj trimis de Norbert în data de 02.10.2024, 19:57)
Eu nu am incredere in firma asta, cum vand abb dar cumpara iar majoritaru sa refaca stocu? cica a dat pt. lichiditate mvai mvai, vrajeli, cand e nevoie mare de bani se imprumuta de la fiica care e mai profitabila. CFO n-au, de aia fac multe greseli in rapoartele financiare, iar cu obligatiunile..mai bine nu deschidem subiectul.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.10.2024, 22:30)
O alta, alta, alta teapa marca tr....