TradeVille: Agroland dă tonul revenirii agribusiness-ului românesc

F.A.
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 2 octombrie

Agroland Business System SA operează cea mai mare reţea de magazine agricole din România, oferind o gamă variată de produse pentru grădină, fermă şi animale de companie.

Agroland Business System SA operează cea mai mare reţea de magazine agricole din România, oferind o gamă variată de produse pentru grădină, fermă şi animale de companie.

Grupul Agroland a înregistrat venituri operaţionale în creştere cu 8% în primele şase luni din 2024, faţă de intervalul similar al anului trecut, în timp ce profitul perioadei s-a apreciat cu aproape 30%, ajungând la 9,8 milioane de lei. Totodată, în 27.09.2024, compania a încheiat cu succes un plasament privat de obligaţiuni în valoare de aproximativ 7 milioane de lei, sumă care urmează să fie utilizată în vederea asigurării în avans a materiilor prime pentru fabricile de la Işalniţa şi Caransebeş, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille .

TradeVille: Agroland dă tonul revenirii agribusiness-ului românesc

Agroland Business System SA operează cea mai mare reţea de magazine agricole din România, oferind o gamă variată de produse pentru grădină, fermă şi animale de companie. În cadrul Grupului, se regăseşte şi divizia de distribuţie de inputuri pentru agricultură, Agroland Agribusiness, precum şi Agroland Genetics SRL, unde se cresc păsări şi se produc ouă de consum (platforma Avicola Mihăileşti), fiind cel mai mare furnizor de pui de o zi din România. Totodată, compania produce furaje şi hrană pentru animale de companie în cadrul celor două fabrici ale sale, de la Caransebeş şi Işalniţa. Compania vinde producţia prin intermediul propriilor magazine.

La 30.06.2024, compania era deţinută în proporţie de 68,29% de Horia Cardoş, fondatorul şi CEO-ul Grupului Agroland. Restul de 31,71% din capitalul social al companiei este împărţit între persoane fizice (25,17%) şi juridice (6,52%), reprezentând free float-ul Agroland Business System.

La 30.06.2024, Agroland Business System opera 240 de magazine la nivel naţional (proprii + francize), faţă de 236 de magazine în perioada similară a anului anterior. Dintre acestea, 26 erau de tip MEGA, în timp ce 214 erau magazine tradiţionale.

Sectorul în care activează Agroland - fragmentat

Sectorul în care activează Agroland este destul de fragmentat, fiind format dintr-un număr ridicat de competitori de talie mică. Cu toate acestea, compania este cel mai important jucător la nivel naţional pentru produsele pe care le comercializează, acoperind nu mai puţin de 32 de judeţe din România. Principalii concurenţi ai Agroland sunt:

- În ceea ce priveşte categoria de "hobby farming", conducerea companiei identifică un singur competitor semnificativ - producătorul de furaje Purina şi reţeaua sa de dealeri.

- În categoria de "pet care", există trei reţele naţionale de petshop-uri: Animax, Zoocenter şi Fressnapf (care a intrat pe piaţa din România în 2022).

- Referitor la segmentul de "gardening", magazinele mari de bricolaj (precum Dedeman, Hornbach, Brico Depot etc.) comercializează produse asemănătoare.

Conform datelor Zion Market Research, dimensiunea pieţei globale de îngrijire a animalelor de companie a avut o valoare de aproximativ 235,4 miliarde de dolari în 2022, preconizându-se că va ajunge la circa 363,2 miliarde de dolari până în 2030 în baza unei rate de creştere anuale compuse (CAGR) de 5,6%.

În ceea ce priveşte piaţa globală a echipamentelor de grădinărit, potrivit datelor Ken Research, aceasta a fost evaluată la 88,1 miliarde de dolari în 2022 şi se preconizează că va avea o rată de creştere anuală compusă (CAGR) de 6% în perioada 2023-2030. Acest lucru se traduce printr-o dimensiune potenţială a pieţei care depăşeşte 121,2 miliarde de dolari pentru următorii ani.

Principalul avantaj al Agroland este reprezentat de noile sale magazine, de tip MEGA, care sunt un "one stop shop", permiţând comercializarea tuturor produselor companiei, şi nu numai, în cadrul unui singur magazin.

Agroland, în creştere continuă

În primele şase luni ale anului curent, Grupul Agroland a înregistrat venituri operaţionale în sumă de 204 milioane de lei, în creştere cu 8% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Veniturile din exploatare din prima jumătate a anului au reprezentat 59% din veniturile totale prognozate de companie pentru întreg anul 2024.

Cheltuielile din exploatare s-au majorat în linie cu veniturile, ajungând la 189,2 milioane de lei la sfârşitul primelor şase luni din 2024 (+7% vs. semestrul întâi din 2023). Astfel, în primele şase luni din 2024, Agroland a realizat un profit operaţional de 14,6 milioane de lei, în creştere cu 18%, reuşind să-şi îmbunătăţească şi marja operaţională (7,2% vs. 6,5%).

În perioada analizată, compania a avut cheltuieli financiare de 3,1 milioane de lei, în scădere cu 12%, ca urmare a unei uşoare scăderi a dobânzilor. Astfel, rezultatul brut a ajuns la 11,5 milioane de lei, înregistrând o creştere de 30% comparativ cu primele şase luni din 2023, în timp ce impozitul pe profit a înregistrat o majorare de 32%, ca urmare a introducerii impozitului minim de 1% pe cifra de afaceri pentru companiile cu afaceri de peste 50 de milioane de lei, ajungând la 1,8 milioane de lei.

Rezultatul net la finalul perioadei a constat într-un profit de 9,8 milioane de lei, implicând o creştere de 29% faţă de perioada similară a anului precedent şi reprezentând circa 78% din profitul net bugetat pentru întregul an.

Agroland întră în lupta directă cu importatorii

Conducerea companiei a anunţat oficial decizia fermă de a intra pe segmentul bio, urmând că în perioada următoare să achiziţioneze o fermă de găini care produc ouă free range, iar fabrica de furaje de la Caransebeş să producă exclusiv furaje bio. În acest fel, conducerea companiei îşi propune să se adreseze micilor producători, care sunt nevoiţi, la momentul actual, să importe furaje bio la un preţ ridicat.

Agroland îşi propune ca în termen de 3-4 ani să ajungă la aproximativ 100.000 de păsări în exploatare în sistem ecologic, notează TradeVille .

În ceea ce priveşte profitabilitatea acestor segmente de business, ouăle bio au marje aproape duble faţă de cele convenţionale şi, la momentul actual, majoritatea cantităţii de astfel de ouă se importă. În ceea ce priveşte furajele bio, faptul că Agroland va produce în România, cu materie prima locală, evitând costurile cu logistica pe care le presupune importul de furaj bio, ii va permite să aibă un preţ competitiv, ceea ce va încuraja fermele româneşti să migreze către producţia de alimente bio/free range.

De asemenea, Agroland urmăreşte şi înfiinţarea unor abatoare modulare, de capacitate redusă, care vor servi micii producători, în special pentru producţia de carne de pui bio. În prezent, marile abatoare din România nu acceptă cantităţi mici spre sacrificare, lucru care dezavantajează gospodăriile. Majoritatea cărnii de pui bio care se regăseşte pe raftul magazinelor româneşti vine din import tocmai din cauza acestor bariere.

Astfel, compania va întra în concurenţă directă cu firmele străine care exportă în România furaje şi pui bio, precum şi ouă free range.

Preţul acţiunii AG, în urcare

De la începutul anului, cotaţia acţiunii AG s-a majorat cu 16,4%, revenind la nivelul la care se situa în a doua parte a anului 2022, însă încă departe de valoarea pe care o avea la listare, de 3,28 lei (01.03.2021).

Spre comparaţie, de la începutul anului, în baza preţurilor de închidere din 27.09.2024, indicele BETAeRO, din care compania face parte, s-a depreciat cu 1%, în timp ce indicele BET a adăugat 15%. Mai mult, companiile listate la BVB care activează în agribusiness au prezentat evoluţii semnificativ inferioare celei obţinute de Agroland, din cauza anilor dificili prin care a trecut sectorul. În acest sens, de la începutul anului, preţul acţiunii Norofert este cu 16% mai jos, în timp ce cotaţia acţiunilor Holde Agri Invest s-a depreciat cu 41,6%, iar Grup Şerban Holding a adăugat doar 3%.

La sfârşitul şedinţei de tranzacţionare de miercuri, 25 septembrie, preţul acţiunii AG se afla la 1,42 lei, în timp ce media mobilă simplă de 200 de zile se situează la 1,361 lei, iar cea de 50 de zile era la 1,432 lei, indicând un comportament asociat cumpărării acţiunii. În ceea ce priveşte oscilatorul RSI, acesta se situează la 55,8, arătând faptul că, în momentul de faţă, acţiunea se află într-o zonă mai degrabă neutră.

TradeVille: Agroland dă tonul revenirii agribusiness-ului românesc

Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Agroland

Oportunităţi

- Reţea amplă de magazine: Agroland deţine cea mai extinsă reţea de magazine din România cu specializare pe zona de gardening, hobby farming, pet care, rezultând într-o acoperire superioară faţă de cea a competitorilor (acoperă 32 de judeţe din România) şi beneficiind de propriile facilităţi de producţie pentru furaje şi hrană pentru animale de companie.

- Cererea de ouă de consum: Capacitatea de creştere ridicată a producţiei de ouă de consum în contextul unei cereri şi al unor preţuri ridicate pentru acest tip de produse. În prezent, compania livrează cantităţi semnificative şi în afara ţării, în special în Germania şi Belgia şi urmăreşte să investească sume importante în platforma sa avicola de la Mihăileşti.

- Produse organice certificate: Odată cu obţinerea certificării privind producţia de furaje organice şi a achiziţiei fermei de ouă bio, Agroland îşi va creşte marjele şi va obţine un avantaj competitiv semnificativ, devenind primul astfel de producător român.

- Skin in the game: Fondatorul Grupului, Horia Cardoş, care este şi preşedintele Consiliului de Administraţie, precum şi directorul general al Agroland Business System, are rol executiv în cadrul firmei, fiind direct implicat în procesul operaţional.

Riscuri

- Marje în scădere: În ultimii ani, marjele companiei au avut de suferit din cauza diminuării valorii medii a bonului fiscal, precum şi a cheltuielilor cu investiţiile. Cu toate acestea, o revenire notabilă a marjelor se poate observa în semestrul întâi din 2024.

- Fluctuaţia preţurilor: Schimbările de preţ al energiei şi al cerealelor afectează vizibil compania.

- Gripa aviară: Un posibil focar de gripă aviară poate afecta operaţiunile Grupului, compania generând o parte semnificativă din cifra de afaceri din această activitate.

- Lichiditate diminuată: Compania şi-a reziliat, în vara anului trecut, contractul cu furnizorul de servicii de lichiditate, ceea ce face ca investitorii să aibă nevoie de o mai mare perioadă de timp pentru a acumula acţiuni AG. De asemenea, fiind listată pe Piaţa AeRO, marile fonduri de investiţii nu pot investi în companie pentru a asigura o lichiditate sporită.

Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: conferinţă de presa Agroland, rapoarte companie, BVB, Linkedin, TradingView, wall-street.ro.

------------------

Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Comanda carte
Conferinţa BURSA “Energia în priză”
rpia.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

01 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9758
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4857
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2959
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9766
Gram de aur (XAU)Gram de aur381.9299

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
energyexpo.ro
cnipmmr.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb